Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gaan de papieren NS-kaartjes weg? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gaan de papieren NS-kaartjes weg?

Revanho schreef:
stef.l schreef:Maar zeker ook om het internationaal gelijk te houden is het zeker een goede stap dat de papieren kaartjes gaan verdwijnen. Steeds meer landen stappen immers ook over op een digitaal systeem.
Is omdat steeds meer landen de overstap maken, die overstap sowieso een goede zaak? Voorlopig zie ik vooral nadelen aan het afstappen van de papieren kaartjes. Het zou (zeker voor internationaal reizen) pas een voordeel zijn als men eerst zou zorgen voor uniformisering. Maar nu doet men de zaken in de verkeerde volgorde, eerst schaf me de duidelijke papieren kaartjes af en dan gaat men misschien in de toekomst mogelijk eens bekijken of een vorm van uniformisering tot de mogelijkheid zou kunnen behoren.

Renaat
De volgorde waarop veel dingen binnen Europa gedaan wordt, is helaal veelal op zijn best ongelukkig te noemen. Maar het maken van de overstap gaat ook zeer zeker wel met voordelen gepaard.

Voor day-to-day reizen is het sneller, hoeft slecht éénmalig de OV-kaart te activeren en op automatisch saldo te zetten, en je kunt direct doorlopen in bus, metro, tram, trein of eventuele andere vormen van O.V. Geen gedoe met verschillende vervoersmiddelen, veelal van papier, slecht bestand tegen regen, etc.

Zeker bij frequent reizen met OV scheelt het aanzienlijk in de tijd die je kwijt bent. De lange wachtrijen bij de ticket automaten zijn verleden tijd. Het gekloot met in de metro niet goed weten hoeveel je nu precies moest afstempelen zonder dat controleurs gingen zeiken is over. Niet langer hoef je langs de bruna of soortgelijks om de nieuwe strippenkaart te kopen, gezien je anders een godsvermogen kwijt bent aan kaartjes in de bus.

Persoonlijk ben ik dan ook tevreden met de introductie van de OV-chipkaart. Ja, het heeft de nodige kinderziektes. Echter steeds meer wordt goed verholpen. En het gemak staat voorop.

Als ze nu nog een separate OV-fietschipkaart en OV-huisdierchipkaart introduceren hoef je al helemaal geen automaat meer op te zoeken voor je reizen binnen de NL landsgrenzen.
Nu dit topic toch is verzand in een algemeen NS/ov-chipkaart-bash-topic, wil ik er wel wat tegenin brengen. Ik snap dat de OV-chipkaart niet erg intuitief werkt voor mensen die niet vaak met de trein gaan, en het 'vroeger' geleerd hebben met papieren kaartjes. Ook vind ik dat de implementatie/regulering wel beter had gekund hier en daar (zoals het opknippen van een reis bij verschillende vervoerders, geen automatische 'upgrade' naar een dagpas bij overschrijden van een maximum reislengte, het gehannes bij de grens).
Maar voor de regelmatige (nationale) reiziger is het echt wel prettig. Ik hoef nooit meer in de rij omdat ik een automatisch opladende kaart gebruik, ik kan halverwege de reis m'n plannen nog veranderen, en dankzij de chipkaart heeft de NS een hele rij verschillende abonnementen in kunnen voeren, waardoor ik een tijd voor 90eu/maand buiten de spits heb gereisd, en tegenwoordig voor 40 in het weekend. Dit heeft mij veel geld bespaard, en voor de NS en de duurzaamheid van de trein in het algemeen ontlast het de spits en verhoogt het de gemiddelde bezettingsgraad.
Niet alle verandering is vooruitgang, maar in dit geval vind ik het toch aardig uitgepakt.

edit: ja, wat Stef zegt zo'n beetje :)
urje schreef:Niet alle verandering is vooruitgang, maar in dit geval vind ik het toch aardig uitgepakt.
Ik kan me de voordelen voor nationale reizigers wel voorstellen, maar voor internationale reizigers wegen mijn inziens de nadelen (voorlopig) door als de papieren kaartjes worden afgeschaft.

Renaat
Ojee hier een buitenlander die 't niet zo begrijpt.

Want nu ga ik van de lente fietsend naar NL en stel ik kom 's avonds ergens in de provincie Groningen aan en ben moe, het regent, waait en wil met de trein verder. Dan moet ik dus een OV-kaart van 7.50 kopen, vervolgens een bepaald bedrag erop zetten, m'n ticket betalen en als ik daarna weer NL verlaat kan ik of die OV-kaart met het resterende bedrag erop weggooien/weggeven of voor de kosten van 2.50 m'n geld terugkrijgen mits ik een Nederlands ID heb (maar heb een zweeds ID).
Dus ben ik dan altijd meer dan 10 euro plus een treinkaartje kwijt? of ben ik nu een knäckebrödje en snap ik 't gewoon niet?

En waar koop je eigenlijk zo'n OV-kaart als er geen loket op 't station is, moet ik dan eerst langs een of andere supermarkt ofzo fietsen?
Yopie schreef: of ben ik nu een knäckebrödje en snap ik 't gewoon niet?
Je kunt dan gewoon een los kaartje met chip erin voor je reis kopen. Dat kaartje wordt misschien wel iets duurder dan wanneer je een ov-chipkaart hebt. In de grote steden kun je nu ook al een los kaartje met chip erin kopen voor de bus en de metro en de tram, dat een uur geldig is, dus er staat wat dat betreft niets revolutionairs op stapel.
Yopie, voorlopig kan je nog papieren kaartjes kopen bij de automaat (muntgeld of pinpas) of op grote stations bij het loket. Bij het loket betaal je 0,50 eurocent transactiekosten. Ook een fietskaartje kan je uit de automaat halen, te vinden bij 'overige produkten'.
Okee, fijn te weten!
hester b. schreef:papieren kaartjes kopen bij de automaat (muntgeld of pinpas)
Houdt er wel rekening mee dat de NS-automaten niet houden van buitenlandse bankpassen.

Peter
Peter M schreef:
hester b. schreef:papieren kaartjes kopen bij de automaat (muntgeld of pinpas)
Houdt er wel rekening mee dat de NS-automaten niet houden van buitenlandse bankpassen.

Peter
De Swedbank kaart van mijn vriendin werkt zonder problemen bij de NS-automaten sinds een jaar of 2. Ook bij de OV-automaten geeft het geen problemen meer. Dus indien Yopie eventueel ook gebruik maakt van Swedbank zou het geen probleem moeten zijn. Gezien ook chipbetaling in Zweden de standaard is sinds enkele jaren, zou ook een andere pas eigenlijk geen probleem moeten zijn.

Het meest voorkomende probleem met buitenland transacties zit namelijk in het ontbreken van functionaliteit voor magneetstrips of chipherkenning. Diverse landen om ons heen hadden al de overstap naar chip gemaakt, terwijl hier nog die functionaliteit ontbrak. Waardoor veelal Duitsers, maar ook bijv. Zweden vaak problemen hadden met herkenning van de pas door de apparatuur. En wij ook andersom hebben mogen ervaren de afgelopen jaren nu wij de overstap hebben gemaakt naar chip.

En voor mensen welk momenteel nog steeds kaarten gebruiken zonder chip, wordt het in Nederland ook steeds moeizamer om te kunnen betalen.
Nogmaals, ik kan met mijn Belgische bankkaart (van een grootbank en natuurlijk met een chip) overal in Nederland in winkels betalen of in geldautomaten geld afhalen. Maar ik kan er geen kaartje met kopen aan de NS-ticketautomaten.

Dus al die uitleg over chips en functionaliteiten mag dan een heel mooi klinken, zolang dat deze absurditeit niet wordt opgelost heb ik er geen boodschap aan en is Peters opmerking volkomen terecht.

Renaat
Revanho schreef:Nogmaals, ik kan met mijn Belgische bankkaart (van een grootbank en natuurlijk met een chip) overal in Nederland in winkels betalen of in geldautomaten geld afhalen. Maar ik kan er geen kaartje met kopen aan de NS-ticketautomaten.

Dus al die uitleg over chips en functionaliteiten mag dan een heel mooi klinken, zolang dat deze absurditeit niet wordt opgelost heb ik er geen boodschap
Aan wie of wat ligt dat nu dan? Er zijn ook belgen die geen problemen hebben met hun Maestro kaart bij NS automaten. Heb je al verder gezocht waar het aan kan liggen, misschien wel je bank?
Fanman schreef:Aan wie of wat ligt dat nu dan?
Ik heb al in talloze Nederlandse winkels probleemloos met mijn bankkaart betaald, net zoals ik al talloze malen geld heb afgehaald aan geldautomaten in Nederland. Ik heb nog nooit een probleem ondervonden, buiten met de NS-automaten. Mag ik daar conclusies uit trekken?

Renaat
Revanho schreef:Mag ik daar conclusies uit trekken?

Renaat
Dat mag zeker, maar voor de betrouwbaarheid van de statistiek is wat meer input toch vrij essentieel. Op basis van zo'n uitspraak trek ik i.i.g. geen conclusies:
Revanho schreef:Dus al die uitleg over chips en functionaliteiten mag dan een heel mooi klinken, zolang dat deze absurditeit niet wordt opgelost heb ik er geen boodschap
Fanman schreef:
Revanho schreef:Mag ik daar conclusies uit trekken?

Renaat
Dat mag zeker, maar voor de betrouwbaarheid van de statistiek is wat meer input toch vrij essentieel. Op basis van zo'n uitspraak trek ik i.i.g. geen conclusies
Gelukkig hoef je je als consument niet een statistisch relevant aantal malen aan dezelfde steen te stoten.
Leon
Revanho schreef:Nogmaals, ik kan met mijn Belgische bankkaart (van een grootbank en natuurlijk met een chip) overal in Nederland in winkels betalen of in geldautomaten geld afhalen. Maar ik kan er geen kaartje met kopen aan de NS-ticketautomaten.

Dus al die uitleg over chips en functionaliteiten mag dan een heel mooi klinken, zolang dat deze absurditeit niet wordt opgelost heb ik er geen boodschap aan en is Peters opmerking volkomen terecht.

Renaat
Is het een maestro kaart? En zo ja, gezien het een buitenlandse pas is, probeer je de betaling te voltooien als maestro betaling? Of probeer je de betaling te voltooien als pin betaling?

Visa kaarten worden bijv. geweigerd. En buitenlandse passen proberen te gebruiken als pin betaling werkt ook niet. Heb je een maestro kaart en probeer je te betalen als maestro, dan werkt het in meeste gevallen zonder problemen. Uiteraard kunnen er altijd uitzonderingen zijn. Maar daarin is de NS niet de enige. En daarin is Nederland ook niet het enige land.

Het blijft dan ook altijd verstandig om meerdere betaalmiddelen te hebben in het buitenland.
stef.l schreef:
Revanho schreef:Nogmaals, ik kan met mijn Belgische bankkaart (van een grootbank en natuurlijk met een chip) overal in Nederland in winkels betalen of in geldautomaten geld afhalen. Maar ik kan er geen kaartje met kopen aan de NS-ticketautomaten.

Dus al die uitleg over chips en functionaliteiten mag dan een heel mooi klinken, zolang dat deze absurditeit niet wordt opgelost heb ik er geen boodschap aan en is Peters opmerking volkomen terecht.

Renaat
Is het een maestro kaart? En zo ja, gezien het een buitenlandse pas is, probeer je de betaling te voltooien als maestro betaling? Of probeer je de betaling te voltooien als pin betaling?

Visa kaarten worden bijv. geweigerd. En buitenlandse passen proberen te gebruiken als pin betaling werkt ook niet. Heb je een maestro kaart en probeer je te betalen als maestro, dan werkt het in meeste gevallen zonder problemen. Uiteraard kunnen er altijd uitzonderingen zijn. Maar daarin is de NS niet de enige. En daarin is Nederland ook niet het enige land.

Het blijft dan ook altijd verstandig om meerdere betaalmiddelen te hebben in het buitenland.

Ik kan bevestigen dat betalen aan de NS automaat met sommige Poolse en Belgische bankkaarten (met chip en maestro functie) niet lukt.

Men zou verwachten dat zeker in Schiphol de automaten ook Visa en Master card accepteren, maar niet dus.
Peter M schreef: Houdt er wel rekening mee dat de NS-automaten niet houden van buitenlandse bankpassen.
O, heet het daarom de Nederlandse Spoorwegen?
Nou ben benieuwd of ze m'n pas zullen accepteren, ga in ieder geval geen -tig bankpassen meeslepen want als UL'er op een racefietsje is elke gram er één teveel. Dan fiets ik wel gewoon lekker door (verstand op nul en trappen maar) of anders gaat 't tentje weer omhoog en is het morgen weer een dag. Hulde aan de fiets!

Maar het blijft wel vreemd en vooral behooooorlijk onhandig.
Yopie schreef:O, heet het daarom de Nederlandse Spoorwegen?
Zo heeft ieder land zijn specialiteiten. :D

In Nederland kan je als "buitenlander" niet betalen, maar wel je fiets meenemen in de trein. En in Zweden kan je wellicht wel betalen als buitenlander, maar je fiets niet meenemen in de trein. :(

Peter