Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsend de grens over naar Belarus - Forum Wereldfietser

Fietsend de grens over naar Belarus

15 maanden geleden heb ik een tripje naar Belarus (Wit-Rusland) gemaakt, met mijn fiets mee. Ik ben toen in Brest geweest. Je gaat dan de grens over bij Terespol.

Ik heb geprobeerd fietsend de grens over te steken, maar dat ging niet. Een paar honderd meter voor de grensovergang werd ik al tegengehouden en ik mocht er echt niet langs. De weg is echter gewoon geschikt voor fietsers, het is geen autoweg of snelweg. Na een uurtje rondhangen, proberen bij iemand een lift te krijgen, ben ik naar het station gegaan en de trein naar Brest genomen. Daar baal ik nog steeds van, want ik wil fietsend de grens over. Het enige door mij bezochte land wat ik nooit fietsend binnen ben gekomen.

Mijn vraag is dan ook: Is het wel eens iemand gelukt om fietsend (of lopend met de fiets aan de hand) dat land in te komen?

Er schijnt bij Białowieski Park een grensovergang te zijn voor fietsers en voetgangers, maar ver van treinstations af en is voor mij niet erg handig.

In de meivakantie ga ik een tripje naar Litouwen maken. Het wordt een vakantie van 8 dagen inclusief heen- en terugreis met de trein. Ik wil graag een stukje door Belarus fietsen: Vanaf Druskininkai (Litouwen) naar Hrodna (Belarus). In Hrodna een nachtje slapen. De dag daarna van Hrodna naar Białystok.

Hier spelen twee vraagstukken:
- Het verkrijgen van een transitvisum. Zou dat lukken? Proberen kan altijd, met goede toelichting
- Groter probleem: Kan ik met de fiets de grens passeren? Bij Druskininkai zijn twee grensovergangen te zien. De westelijke grensovergang (A4/P42) bestaat, maar het is de vraag of je er mag fietsen. De oostelijke grensovergang (P41) lijkt mij heel aantrekkelijk, maar kun je daar de grens wel over? Op Google streetview is wel een soort grenspost te zien, maar ik vraag me af of daar internationaal verkeer langs kan.

Wie kan mij meer vertellen over de mogelijkheden?
Ik heb ooit in Bialowieza geprobeer de grens over te steken, al wandelend. Maar dat is alleen mogelijk als je een Pools paspoort hebt. De Poolse douaniers wilden me wel door laten gaan, maar - zo waarschuwden ze me - de Witrusssen zullen je tegenhouden.
Je hebt dus sowieso een visum nodig.
Hoi,

misschien kan je de consul bellen in Den Haag en je vraag voorleggen.
Ik ben een paar jaar geleden prima door hem geholpen.

groet,
Koos
Bialowieza is wel een echte aanrader, schitterend natuurpark. Ben zelf aan de poolse kant geweest zonder fiets. In de landeninfo Witrusland staat dat je daar inderdaad met de fiets naar binnen kan, maar in ieder geval niet zonder visum. In Witrusland moet je bovendien nogmaals het visum registreren met veel rompslomp en weer kosten (liever bij bevoegd hotel dan bij vreemdelingenpolitie). Dit registreren hoeft niet als je minder dan 5 dagen in het land blijft. Tegenwoordig geen uitnodiging vanuit witrusland meer nodig, visum zelf nog wel. Bron: Landeninfo

Bialowieza is een beetje ver van de trein, en zeker ook vrij ver van Litouwen. Als je Litouwen met de trein binnen wilt rijden moet je ook door Witrusland (via Hrodna). Zie routeplanner db.de -. Over de grens van Polen met Litouwen loopt geen spoorlijn in gebruik. Heb je al onderzocht of je voor die treinreis een visum nodig hebt? In het noordoost Polen is er ook treineindpunt Suwalki. Vanaf hier naar de Pools/Litouwse grens fietsen kan natuurlijk ook.

Hans
Wat op landen-info staat klopt vaak niet meer.

Op een aantal sites staat dat er geen uitnodiging meer nodig is, maar op officiële sites staat dat je gewoon een uitnodiging moet meesturen.

Voor Litouwen is uiteraard geen visum-nodig, is Schengenland.
SvMp schreef:Wat op landen-info staat klopt vaak niet meer.
Zou je dat dan kunnen bijwerken? Dan weet een volgend persoon tenminste dat het wel weer klopt.
Ik heb in 2008 ook geprobeerd Wit-Rusland binnen te fietsen, bij Kuźnica (tussen Białystok en Grodna). Van tevoren nog gecheckt voor wie die grensovergang was: "alle types transport". Maar een fiets is volgens de douanebeambten geen transportmiddel. Polen uit mocht uiteindelijk wel, maar om Wit-Rusland in te komen moest ik ook liften. Gelukkig mocht ik met het eerste het beste busje waar ik het vroeg meerijden.

Als je ergens te voet de grens over mag, lijkt me dat het met een fiets ook wel moet lukken (of het op de fiets ook lukt weet ik niet), maar ik kan zo gauw nergens vinden dat er grensovergangen voor voetgangers zouden bestaan tussen Wit-Rusland en landen in de EU die ook open zijn voor mensen die niet in de grensstreek wonen.

SvMp, wat voor route ben je van plan met de trein te nemen? Gaat er een trein via Kaliningrad soms? Want voor zover ik weet rijdt, zoals iemand al opmerkte, de trein tussen Polen en Litouwen niet.
In september zat ik in de allerlaatste trein die tot het laatste station voor de Litouwse grens reed (de grens over ging toch al niets), en toen kon men nog niet vertellen wanneer het treinverkeer tot de grens weer hervat zou worden, dus het lijkt me niet dat er nu al wat rijdt dat zelfs de grens over gaat.
In september 2011 heb ik samen met een fietskameraad een fietstocht gemaakt van Wit Rusland naar Holten. We zijn met de fiets de grens van Wit Rusland naar Polen overgegaan bij Brest, zonder enige problemen, in slechts 40 minuten!
Een paar dagen daarvoor waren we met een bus van Polen naar Wit Rusland gegaan.
De visa waren al geregeld in Nederland.
Eén en ander is beschreven in het boek(je) Operatie BERK en andere wieleravonturen die o.a. bij de fietsvakantiewinkel te koop is.
In 2010 ben ik met de fiets vanuit Polen, Bialowieza de grens met Wit Rusland overgestoken. Wel had ik van te voren een visum geregeld. Een contactpersoon had ik ook geregeld, maar was destijds niet (meer) nodig. De grensovergang daar is alleen toegankelijk voor fietsers en wandelaars (geopend van 8:00 - 17:00/20:00 uur). Het douanepersoneel checkte de papieren (paspoort, visum) en zonder problemen de grens overgestoken. Zelfs nog een ouwehoer praatje met zowel de polen als Wit-Russen over tabak en marihuana. Fietstassen werd naar gewezen maar zijn verder niet onderzocht. Binnen een half uur stond ik aan de andere kant van de grens en ben daar door fantastische bossen en over een strak geasfalteerde weg gefietst richting Kobrin. De weg was niet zozeer bedoeld voor de fietser, maar (volgens mij) voor militair transport en toeristen die per bus het park bezochten.
Geweldig om mijn grote voorbeeld Frits Veldman te ontmoeten op dit forum!
Frits heeft ons ook aangeraden om via het bos van Wialowieza te gaan, maar wegens tijdsgebrek moesten we via Brest, wat overigens ook prima ging!
Anton Bronsvoort uit Holten.
Zojuist hele mooie fietskaarten van Belarus ontvangen!
Was voor mij destijds een uitdaging om een goede kaart te bemachtigen.
Wij zijn 14 juli zonder problemen fietsend de grens overgekomen vanuit Litouwen, via Daugavpils - Kraslava. Natuurlijk met visum. Een beetje bureaucratisch gedoe aan de grens, maar het geheel duurde toch maar 40 minuten.
Vijf jaar geleden via Brest kon het niet fietsend, maar toen stopte er snel een busje waarin we konden meerijden. We gaan het daar over twee weken weer proberen.