Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velodyssee - Forum Wereldfietser

Velodyssee

Wie kan mij vertellen of de velodyssee ook van zuid naar noord is aangegeven? Is er misschien ook een routebeschrijving van te vinden?
astridem schreef:Wie kan mij vertellen of de velodyssee ook van zuid naar noord is aangegeven? Is er misschien ook een routebeschrijving van te vinden?
De Vélodyssée is ook van zuid naar noord bewegwijzerd.
Er is een Engelstalige site: www.velodyssey.com Klik op een deel van het interactieve kaartje en je krijgt een uitvergroting.
De Fietsvakantiewinkel heeft Franstalige gidsen en kaarten van diverse delen.
http://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/f ... ovelo.html
Europafietsers gaat een Nederlandstalig gidsje maken, maar dat is er pas in november.
Dank, De twee delen in het Frans heb ik al maar vooral het zuidelijke boekje is er nog niet vandaar mijn vraag. Op de Engelstalige site kun je inderdaad de route bekijken maar is dit ook ergens gedetailleerd te printen?
Tip voor anderen: stuur je fiets incl. bagage met Soetens naar een hotel in Biarritz en ga er zelf vanaf Rotterdam voor pakweg 50 euro zonder bagage met Transavia achteraan.
astridem schreef:Dank, De twee delen in het Frans heb ik al maar vooral het zuidelijke boekje is er nog niet vandaar mijn vraag.
GPS gebruiken en track ophalen, eventueel uitprinten via Mapsource/Basecamp :wink:
In de afgelopen maand (juni 2013) heb ik een gedeelte van de Velodyssee gefietst: vanaf Redon zuidwaarts naar Arcachon (via Nantes - La Rochelle - Île de Ré - Royan, 750km).

Enkele ervaringen die andere fietsers misschien kunnen helpen:
  • De route leidt je parallel aan de Atlantische kust langs rechte kanalen met veel begroeiing en schaduw en charmante sluisjes, vlakke moerasachtige gebieden met veel natuur en verschillende vogelsoorten, oester- en mosselkwekerijen, duinen, riviermondingen, bosplantages (in het zuiden) en een flink aantal dorpen en steden aan de Franse kust.
  • Sommige steden en dorpen aan de kust waren charmant en vriendelijk (st Brevin, La Rochelle, St Palais Sur Mer), maar sommige nauwelijks de moeite waard, omdat ze vervallen en verpauperd waren of bestonden uit betonnen kolossen (met name in de Vendée, zoals st Jean de Monts, Sable d'Olonne)
  • De route is vrijwel overal vlak, maar bevat in Bretagne langs de kanalen steile op- en afritten ter hoogte van bruggen en is van Carcans Plage - Maubuisson - Lacanau heuvelachtig met pittige klimmetjes van enkele honderden meters. In het uiterste zuiden schijnt het ook af en toe flink heuvelachtig te zijn (van horen zeggen).
  • 70% van de paden is goed of redelijk asfalt, 10% matig asfalt en 20% onverharde gravelpaden.
  • Vaak zijn de paden zo breed dat je met z'n tweeën naast elkaar kunt fietsen.
  • De route voert vreemd genoeg soms langs leuke dorpskernen of stadjes, dus je moet soms van de route afwijken om een gezellig pleintje te vinden.
  • Langs het kanaal ten westen van Marans is er een flink stuk géén fietsbaar pad. Kies een alternatieve route, tenzij je 8km door modder en hoog gras wilt fietsen.
  • Tussen Rochefort en Marennes houdt het fietspad langs het kanaal van de Seudere naar de Charente na de sluis Bellevue abrupt op en wijst de fietsroute rechtdoor. Neem in plaats hiervan het paadje dat naar rechts gaat.
  • Langs de route liggen veel campings, waar je in het voorseizoen tussen (6 en 22 euro per nacht betaalt voor een plek voor een tent, twee personen en zonder stroom. Er was in het voorseizoen (juni 2013) altijd plek, maar in het hoogseizoen zal dit lastiger zijn. Check in het hoogseizoen dus een dag vooruit de beschikbaarheid van campings en plaatsen.
  • Er zijn langs de route overal kleine bakkers met heerlijk stokbrood en lekkere broodjes en (grote) supermarkten waar je vrijwel alles wat je nodig hebt kunt kopen, zoals eten, fietskleding, kampeerspullen en gasflesjes (decathlon). Houd er rekening mee dat (zelfs grote) winkels tussen 12.30 en 15.00 gesloten kunnen zijn.
  • In het voorseizoen draait de toeristische sector op halve kracht. Ga er dus van uit dat alleen de basisvoorzieningen beschikbaar zijn. Zo heeft bijna elk dorp wel een Office du Tourisme (VVV), maar die is meestal dicht als je ze nodig hebt in het voorseizoen.
  • Tip: Kampeer op campings van de Flower campings keten. Redelijk kleinschalig, goede voorzieningen en vriendelijke sfeer.
  • Tip: Maak een uitstapje van een dag naar Île de Ré en St.Martin, eet dagverse oesters aan zee en de beklim de Phare des Baleines.
  • Tip: Camping Panorama in Pyla-Sur-Mer, gelegen naast de Dune de Pilat met uitzicht op zee, een mooie zandbank en kleurrijke paragliders!
nvt
o Er komt een Nederlandstalig gidsje van de Europafietsers.
o Ook in begin juli was er nog volop ruimte op campings langs de Franse kust. Het enige nadeel is dat je op een groot aantal campings langs de kust verplicht wordt een tarif forfait af te nemen: 2 personen, grote tent of caravan en auto. Zelfs op de gemeentecamping van la Porge. Dit kan in de zomermaanden aardig oplopen. Dit probleem is aangekaart!
o Er gaan TGV’s met fietsplaatsen vanaf Rijsel naar Morlaix (overstappen in Rennes), Rédon, Nantes en Bordeaux. Je moet voor de fiets reserveren gelijk bij het boeken voor een zitplaats. Je krijgt één kaartje voor je fiets en voor jezelf. Reserveren voor de fiets kost € 10. Als je overstapt moet voor reservering in een andere TGV opnieuw € 10 betalen. Ik heb overigens in Bordeaux op een kwartier voor vertrek nog een zit- en fietsplaats in een TGV kunnen boeken. Kaartjes met fietsreservering voor de TGV's zijn in Nederland niet te koop bij NS Hispeed, wel bij de treinreiswinkel: http://www.treinreiswinkel.nl
Fietsen kunnen gratis mee in regionale treinen TER en de Intercités. Reserveren voor fietsen is in deze treinen niet mogelijk. De Intercités hebben een pittig opstapje en een smalle deur. Veel TER-treinen zijn nieuw met brede deuren en een vrijwel gelijkvloerse instap. Niet alle stations in Frankrijk hebben liften.
o Er gaan TGV’s en nachttreinen met fietsplaatsen van Hendaye en Biarritz naar Parijs. In Parijs moet je fietsen van het Gare de Montparnasse via de Notre Dame naar het Gare du Nord voor TGV’s met fietsplaatsen naar Rijsel. Er is een fietskaart van Parijs.
o Er gaan Intercités-treinen met gratis fietsplaatsen van Bordeaux naar Nantes en Redon.
o Air France vliegt van Amsterdam op Nantes
o KLM vliegt van Amsterdam op Bordeaux.
o Transavia vliegt van Rotterdam op Biarritz.
o Fietsen kunnen ook naar Nederland worden terug vervoerd door Soetens.
o Er is een aansluitende fietsroute over een voormalige spoorbaan van Bordeaux naar Lacanau-Ocean. Deze route is bewegwijzerd vanaf de Garonne in het centrum. Op een paar km afstand van deze route ligt de camping van Bordeaux bij de voorstad Bruges aan het meer .
o De klassieke doorprikblikjes zijn in Frankrijk overal wel te koop. Dit geldt ook voor blikjes met voor een ventielaansluiting van Campingaz, maar deze hebben een ander formaat schroefdraad dan hetgeen past op de meeste andere branders. Voor de meer universele Coleman blikjes met ventielaansluiting kun je terecht in de Decathlon. Deze megawinkels zie je in Frankrijk in bijna iedere plaats van betekenis. Kijk op de website van Decathlon voor hun filialen.
o In steeds meer plaatsen met meer dan een paar duizend inwoners is tegenwoordig een Carrefour-City. Deze supermarkten liggen centraal en zijn van ‘s morgens vroeg tot vaak 10 uur ’s avond open, zonder middagpauze. In het seizoen aan de kust ook op zondag. Ze hebben veel verse artikelen en ook kleinere porties. Gekoeld bier! http://www.carrefour.fr
o Vanaf Bayonne naar de Spaanse grens moet er inderdaad regelmatig geklommen worden. Sommige hellingen zijn echt pittig, maar gelukkig niet al te lang. Je krijgt echter wel formidabele uitzichten. Het laatste stukje van Saint-Jean-de-Luz naar Hendaye gaat over een drukkere weg, maar wel fraaie uitzichten.
o Op 10 km voorbij het einde van de Vélodysée aan de Spaanse grens is in het Spaanse Hondarribia de leuke camping Faro de Higuer aan de voet van de vuurtoren. Er zijn geweldige plekjes voor kleine tentjes zonder auto op terrasjes op de kliffen boven de Atlantische Oceaan.

Het is wat betreft de windrichting gunstiger om van noord naar zuid te fietsen.

Je hoeft niet om het bassin van Arcachon heen te fietsen: vanaf Cap Ferret gaat een veerbootje naar Arcachon. E-bikes mogen niet mee: te zwaar voor het personeel dat fietsen aan boord moet tillen.

Zie voor de juiste kaarten en gidsen: http://www.fietsvakantiewinkel.nl

Er zijn de volgende aansluitingen op andere routes:
-Tour de Manche, rond het Kanaal
-Véloscénie, vanaf de Notre Dame in Parijs
-de fietsroute langs de Loire
-Fietsen lang het Canal du Midi van Luc Oteman
-de Jacobsfietsroute van Clemens Sweerman.
Wij hebben ons de laatste jaren meer met fietsen beziggehouden dan met vliegen dus ik ben niet zo heel handig in het vinden van vluchten, maar zou het kunnen dat Biarritz uit het pakket van Transavia gehaald is? Of is het gebruikelijk dat vakantiebestemmingen pas in de loop van de lente via de website te boeken zijn?

Zou jammer zijn, want vliegen naar Biarritz en daarvandaan naar huis fietsen zou ideaal zijn.
pinkbike schreef:Wij hebben ons de laatste jaren meer met fietsen beziggehouden dan met vliegen dus ik ben niet zo heel handig in het vinden van vluchten, maar zou het kunnen dat Biarritz uit het pakket van Transavia gehaald is? Of is het gebruikelijk dat vakantiebestemmingen pas in de loop van de lente via de website te boeken zijn?

Zou jammer zijn, want vliegen naar Biarritz en daarvandaan naar huis fietsen zou ideaal zijn.
even gezocht op Transavia en Biarritz en kwam op de Facebook pagina van Transavia terecht.
https://www.facebook.com/transavianeder ... 6431000060
Via transavia.com zie ik dat er vanuit Rotterdam op Biaritz gevlogen wordt.
@edit: als ik een vlucht zoek gaat het fout, ik zie nu ook het bericht van het vorige antwoord. Wellicht dus niet meer mogelijk.
keesm54 schreef:Via transavia.com zie ik dat er vanuit Rotterdam op Biaritz gevlogen wordt.
@edit: als ik een vlucht zoek gaat het fout, ik zie nu ook het bericht van het vorige antwoord. Wellicht dus niet meer mogelijk.
Klopt, Transavia vliegt niet meer op Biarritz.
Tnx voor de info. 't Is jammer, nu wordt het wel heel kostbaar om met gezin (3p), fiets + bagage in Biarritz te komen. (Soetens 131 per fiets + 60 euro (pp??) voor bagage en dan nog de treinreis voor onszelf (350 euro voor de heenreis, 340 euro + toeslag voor de fietsen vanuit Morlaix voor de terugweg).

Meer dan 1000 euro !

Het lijkt me een hele fijne route om te fietsen, maar misschien toch nog even verder kijken naar een andere (vlakke) route....
pinkbike schreef:Tnx voor de info. 't Is jammer, nu wordt het wel heel kostbaar om met gezin (3p), fiets + bagage in Biarritz te komen. (Soetens 131 per fiets + 60 euro (pp??) voor bagage en dan nog de treinreis voor onszelf (350 euro voor de heenreis, 340 euro + toeslag voor de fietsen vanuit Morlaix voor de terugweg).

Meer dan 1000 euro !

Het lijkt me een hele fijne route om te fietsen, maar misschien toch nog even verder kijken naar een andere (vlakke) route....
Je kunt ook in Bordeaux beginnen via het aansluitende fietspad over de voormalige spoorbaan van Bordeaux naar Lacanau-Ocean. Je kunt naar Bordeaux met de trein en Easyjet en Ryanair vliegen op Bordeaux. Wellicht heeft de KLM net een aanbieding naar Bordeaux.