Additionally, paste this code immediately after the opening tag: naafdynamo - Forum Wereldfietser

naafdynamo

ik las van alles over de keuze tussen solar opladers en powerpacks......kan ik eigenlijk niet wijs uit worden ...bedoel ,als je fietst dan bied een dynamo toch uitkomst betreffende opladen ...kan iemand me vertellen waar ik ,voor een gewone prijs, een Son naafdynamo kan kopen....
Bij M-Gineering.
Nouja er is wel een verschil; een naafdynamo
- kost (voor een goeie) veel geld
- genereert continu een klein beetje weerstand
- weegt meer dan een no-nonsense voornaafje
- moet ingespaakt worden
Matthie9001 schreef:Nouja er is wel een verschil; een naafdynamo
...
En werkt enkel als je fietst. Voor velen geen breekpunt, maar voor mensen die graag eens een dagje rustig inbouwen.

Renaat
De shimano dynamo's zijn niet zo duur, en voorlopig heb ik ook weinig berichten gelezen dat ze vaak stuk zouden gaan. Ja, hun weerstand is wat hoger, maar ook shimano naafdynamo's zijn in de praktijk bijna niet voelbaar.

Inspaken kost je 30 euro en voor 60 euro heb je al een goed model van Shimano. Dus die prijs blijft onder de betere zonnepanneeltjes.
Als je gezien je andere post toch aan een nieuwe naaf toe bent (of er kosten aan moet maken) dan is een naafdynamo een goed plan. Dat is toch de beste manier om onderweg zelf stroom op te wekken. Een goede betaalbare Shimano naafdynamo kost minder dan 100 euro. Die zal korter mee gaan en meer weerstand bieden (belast en onbelast) dan een SON naaf. M-gineering heeft wat oudere modellen daarvan in de opruiming voor leuke prijzen. Hij maakt er ook mooie degelijke wielen mee.
Wim
Je zou ook eens naar het minder gekende SP (shutter precision) kunnen uitkijken. Zit in de prijsklasse van de duurdere Shimano en haalt een hoog rendement dat in de buurt van SON zou komen.
Hier is bijvoorbeeld meer informatie te vinden.
Wim schreef:Een goede betaalbare Shimano naafdynamo kost minder dan 100 euro.
Daarmee wordt de keuze sterk afhankelijk van de fiets waar je het over hebt.
Als het om een stadsfiets gaat vind ik 100 euro wel een goed plan, maar dan moet de rest van de fiets er ook bij zitten.
Mijn huidige stadsfiets was 60 euro en kostte me zo'n 40 euro om hem wat op te knappen. De prutnaafdynamo die er en zit met de automatische koplamp bevallen me al een paar jaar erg goed.
Leon
Als je wilt opladen zal het toch wel niet om een stadsfiets gaan - zie ook zijn andere draadje.
Wim