Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin Montana 600 vs Gps map 62st - Forum Wereldfietser

Garmin Montana 600 vs Gps map 62st

Ik ben nu in het bezit van een ouder model Gps map 60.
Hier heb ik teweinig geheugen op voor mijn fiets tochten routes passen er niet op.
nu ben ik voornemens een nieuwe Gps aan te schaffen waar ik de route op sd kaartje kan zetten en dus onderweg verwisselen.
Nu heb ik de promo video van Mr. Gps bekeken van de Garmin Montana 600 en de Gps map 62 st volgens mij zijn de twee apparaten gelijk alleen de bediening is anders de één heeft knoppen en de ander bediening op beeldscherm.
het lijkt mij dat de montana meer stroom zal gebruiken door het groter beeldscherm.
Zijn er nog meer verschillen tussen deze twee?
klaas de pelgrim
ik ga dit draadje volgen... :)
Met unit software versie 4 is de grens van 2mb voor de geheugenkaartjes vervallen. http://www8.garmin.com/support/collecti ... 0-00422-00 Meerdere bestanden op het kaartje zetten en naar gebruik hernoemen is dan mogelijk.
Geen antwoord op de vraag, maar wel op het probleem dat ik ook had: een GpsMap60CX die geweldig is w.b. batterijgebruik en nauwkeurigheid, maar zeer beperkte opslag heeft voor tracks (20 met max 500 pts) (en routes, die ik niet gebruik). En het probleem dat je een computer nodig had om hem te laden (i.t.t. modernere gps-en). Ik was dus ook al op zoek naar zo'n sd-kaart gps maar die bleken elke keer weer slechter dan de mijne m.n. qua batterijgebruik.

Echter, sinds kort is er een andere oplossing, nl. om de (oude) gps met een Android tablet/smartphone te lezen/laden.
Hiervoor is nodig een tablet/smartphone met USB-OTG (On the go) support (vlgs mij de meeste tablets en duurdere smartphones), en een app van een Rus die wilde leren programmeren op Android. Dat is hem gelukt want het is een simpele, niet erg fraaie, app die keurig doet wat die moet. Het is mij gelukt om met een Samsung Tab2 de GpsMap60CX te laden. Die 7" Tab2 nam ik toch al mee met offline kaarten ipv. dode bomen kaarten en weegt maar anderhalve gps. Op een Android apparaat kun je (vrijwel) onbeperkt tracks etc. meenemen. Ik ben er erg blij mee en blijf voorlopig bij mijn oude gps.
Als je nog geen tablet/smartphone hebt, deze zijn een stuk goedkoper dan de Garmin spullen.
De Monatan is een prima apparaat dat ik met veel genoegen gebruik (ook met handschoenen aan). Het nadeel ervan is dat, als de accu wordt vervangen door batterijen, er DRIE batterijen in moeten. Jammer dat in de tijd dat ik deze aanschafte de Oregon nog niet bestond.
@fsap: Met welke android-app kan je dat doen, lezen-laden (via otg) naar je gps ?
sinds kort is er een andere oplossing, nl. om de (oude) gps met een Android tablet/smartphone te lezen/laden.
Hiervoor is nodig een tablet/smartphone met USB-OTG (On the go) support (vlgs mij de meeste tablets en duurdere smartphones), en een app van een Rus die wilde leren programmeren op Android.
lvdb1956 schreef:@fsap: Met welke android-app kan je dat doen, lezen-laden (via otg) naar je gps ?
Garmin Exchanger (op Google Play)

Was nog vergeten te melden dat de laatste versie ook tracks kan filteren, niet heel handig want je moet de juiste waarde uitproberen om tot <500 punten te komen (nodig voor oudere gps-en), maar het werkt!
Leuke app, ik heb echter geen Androidtoestel maar die andere appel.
App. Is wel voor de oudere generatie Garmins.
Topicsteller heeft het over een gpsmap 60 ! Dus maar 24 mb intern geheugen en geen sd-slot. Dan zou ik mezelf eens verwennen met een nieuw model, bijv. oregon (touchscreen) of de 64s (knoppen) die er aan zit te komen.
(Gebruik mijn 'oude' 60Cx nog met veel plezier hoor, naast mijn Oregon 600)
Die app werkt helaas niet bij de Oregon 600 en een tablet. Niet dat dat erg nodig is, want er is genoeg ruimte, maar om een kopie van de tracklog te maken, of die te kunnen delen via internet, zou wel handig zijn. Ik kan de interne drive alleen benaderen als ik de geheugenkaart eruit haal, dan ziet de filemanager pas de interne schijf, anders alleen de SD kaart (waar Garmin helaas niet de tracklogs kan opslaan, wat overigens wel met de oudere Garmins kon). Maar die app ziet helaas niets.
Ik zou net als ik zelf heb gedaan een gpsmap 62 kopen. 16gb kaart er in en 2 aa batterijen en gaan. Ik heb er alle open fietsmap kaarten op en de nieuwste city navigator kaarten op. Ik kan alleen maar zeggen geweldig apparaat. waterdicht, gaat erg lang mee op 2-aa batt. Scherm is prima en knoppen, wat ik fijner vind. Touch screens geven toch vlekken door het vet en zweet van je handen. mijn gpsmap 62 gaat 20uur mee op 1 set aa batt.

en ik gebruik basecamp voor mijn routes en tracklogs over te halen. Ook een fijn pakket om mee te werken.

Persoonlijk vind ik navigeren met een smartphone gepruts. Al is het maar dat een telefoon veel meer stroom nodig heeft dan een dedicated gps. Daardoor moet je weer onderweg laden, extra powerbanks meenemen enz.
Ik heb zelf een oregon 650, maar heb wel ervaringen met de montana en de gpsmap62 (gpsmap 64 komt er ook aan)

ik heb de montana een paar keer mee gehad, ik vind hem gewoonweg te groot. Op het stuur zitten al diverse steunen en de montana fietssteun is dermate groot dat je snel je stuur moet verbouwen.
Doordat de montana een touchscreen heeft kan je het menu helamal naar eigen inzicht indelen.

De gpsmap 62 (nu ook de 64) zijn al jaren stabiele factoren in de gps markt. de knoppen maken het bedienen altijd mogelijk.
het menu is iets minder uitgebreid dan bij de montana toch kan je alles met het toestel doen.

Nadeel is dat de montana iets minder goed afleesbaar is bij wisselende zon/ schaduw trajecten.
De oregon 600 heeft een helderder scherm .

let er bij Garmin gps-en op dat de tracks/ routes de volgende max's hebben:
- een "routerende"route kan max 50 punten bevatten.
- een track kon max 500 punten bevatten (oude gps-en) nu is dit rond de 5000.
- je kan rond de 1000 waypoints laden.
- meer punten kan je laden als POI .

succes met je keuze
Sedert afgelopen zomer ben ik in het bezit van een GPSMap62s.
Het apparaat heeft zeer veel mogelijkheden. Wellicht veel te veel voor wie het enkel gebruikt ivm navigatie om te fietsen.
Voor Geocache is het een puik toestel, maar daar heb ik me nog niet aan gewaagd.
Leercurve is steil, maar even erin verdiepen en je bent vertrokken.
Ik gebruik het ook om tochtjes te maken in mijn eigen omgeving.
OSM; OFM ed werken opperbest op dit toestel.

Niettemin vind ik het een dijk van een apparaat, goed afleesbaar en zeer zuinig met batterijen.
Ik koos voor deze ivm de knoppenbediening; dit ligt mij beter.
En budgettair...

Besluit: een gps had ik al veel eerder moeten hebben.
De keuze tussen de 62 en de 600 is best een lastige.

Belangrijkste verschil is allicht knoppenbediening versus touchscreen. Waar de voorkeur ligt is heel persoonlijk.

Als je het toestel ook wilt kunnen bedienen in moeilijke omstandigheden (regen, handschoenen) dan zal knopbediening gunstiger zijn.
Ook de frequentie van gebruik is van invloed: gebruik je het apparaat veel dan zul je de knoppen op een gegeven moment 'blind' vinden; bij een touchscreen zul je altijd even moeten kijken.

Wat ook belangrijk kan zijn is dat het stroomverbruik van de oregon duidelijk hoger is dan dat van de 62. Garmin geeft aan dat het ongeveer gelijk is maar dat klopt toch echt niet. Minimaal factor twee verschil. Met een setje reservebatterijen mee hoeft dat ook bij een flinke dagtocht geen probleem te zijn, maar hoe er wel rekening mee.

Voor mij persoonlijk gaat de voorkeur naar de Or600. Maar dat komt ook omdat ik veel kijk naar 'wat het toestel er van maakt': even op de kaart uitzoomen, de kaart verschuiven etc. gaat bij de oregon een stuk makkelijker dan met de 62. Daarbij is bovendien ook de schermresolutie wat hoger en kun je het toestel qua interface wat meer 'naar eigen hand zetten'.
Toch denk ik dat ik, vanwege stroomverbuik, als lange afstandsfietser wellicht eerder voor de 62 zou gaan.

Qua gebruik staan ze echter echt heel dicht bij elkaar. Qua routecapaciteit etc zul je zelden of nooit tegen grenzen aanlopen. Is dat wèl het geval dan heeft dat eerder met 'vaardigheid' met de software te maken dan met de toestelcapaciteit.

Om het makkelijk te maken ;) is inmiddels ook de gpsmap64 aangekondigd. Relevant verschil met de 62 zit 'm vooral in de 'connectivity' met smartphone waardoor je bijvoorbeeld anderen in staat kunt stellen live je positie te volgen.

TIP: ga je voor de 62, kies dan minimaal de 62s. In het basismodel kun je nl. het intern geheugen niet met microSD uitbreiden. Als wereldfietser wil je dat beslist wèl kunnen!
en de nieuwe gpsmap64 gaat maar 16uur mee!
gpsguido schreef:- een track kon max 500 punten bevatten (oude gps-en) nu is dit rond de 5000.
10.000 per track en 200 tracks toch? (nog los van het oneindig grote archief)

Zelf prefereer ik dan een knoppentoestel, omdat je altijd kan in/uit zoomen, ook met handschoenen aan. Scherm is iets kleiner, maar tijdens fietsen kun je de GPSmap makkelijker bedienen dan een touchscherm, zeker als het geen strak asfalt is.

Tekstinvoer doe je niet vaak, maar is op een knop toestel omslachtiger.


Er zijn ook mensen die wel de Oregon op de fiets willen en toch het touchscherm beter vinden werken op de fiets... dus zoveel mensen zoveel meningen.


De GPSmap64 heeft niet zo heel veel toegevoegde waarde voor een wereldfietser, tenzij je alleen in de buurt van GSM masten wilt fietsen, continue je telefoon ook aan wilt laten staan en een europees datakaartje hebt, want dan kunnen ze thuis continue goed zien waar je je bevind.

Je kan natuurlijk ook aan het eind van de dag een sms sturen (of e-mail bij wifi bereik) wat je coördinaten zijn. Google Latitude is daar bv zeer eenvoudig in (op smartphone).

Maar ook een Dakota 20 doet het prima op de fiets, aanraak, geen last van regen of handschoenen, ouder toestel en wat minder afleesbaar, maar prima mee te fietsen.

Met Hans over de GPSmap62s
Ik bedank ieder voor alle reactie.
Ben er even ingedoken en kwam toen uit of de Oregon 600 of de Garmin map 62s
Ook heb ik de video van Mrgps bekeken waar ik toch wel veel wijzer werd.
Ik denk nu dat als ik nu toch een nieuwe aanschaf beter voor de map 64 kan gaan het intern geheugen is ipv. 1,7 GB opgeschroefd naar 4.0 GB.
Net als een aantal jaren geleden toen ik de map 60 GSx aanschafte kwam er vlak daarna de 62 serie uit en was de 60 verouderd dit wil ik nu voorkomen.

Klaas
saagstree schreef:het intern geheugen is ipv. 1,7 GB opgeschroefd naar 4.0 GB.
Ik zou voor de 64 kiezen als de extra opties qua connectivity je aanspreken. Het grotere interne geheugen is dankzij de uitbreidbaarheid met (m)SD duidelijk minder van belang. Voor 10 euro heb je 8Gb extra geheugen (en daar kunnen heeel veel kaarten in).

Qua geheugen is juist dat mSD cardslot van belang. Zit dat er in dan ben je qua geheugen voldoende toekomstvast. Bij de basis gpsmap62 is dat niet het geval, vandaar dat ik daar minder enthousiast over ben...

Daarnaast heeft de 64 als plus tov de 62 dat het bijvoorbeeld de glonass satellieten ondersteunt. Je zou verwachten dat dat een betere ontvangst oplevert, maar aan de or600 (die dat ook heeft) zien we dat het effect daarvan vooralsnog vrijwel nihil is.

Maar soit: als ik nu een nieuwe gpsmap zou kopen zou ik ook wachten op de 64 ;)
Ik heb 16gb in mij gpsmap 62s. Nog nooit geheugen. Problemen. Gehad.
MrGPS schreef:Voor 10 euro heb je 8Gb extra geheugen (en daar kunnen heeel veel kaarten in).
Voor 10 euro heb je al een kaartje met 16Gb, daar past makkelijk de OFM met heel Europa op (past nét niet op een 8 gb kaartje). Het is ook aan te raden de kaarten op micro SD op te slaan en niet in het interne geheugen. In het geval van een corrupte kaart wil de GPS wel eens niet meer opstarten en dan is dit simpel op te lossen door het uitnemen van de SD kaart. Als die kaart op het interne geheugen staat heb je een pc nodig en dat kan onderweg wel eens lastig zijn.
En wat ik nog steeds een belangrijk argument vind: de 64 gaat 16 uur meer en de 62 20 uur op een set batterijen.

Verder heb ik alleen mijn tracklog op intern geheugen staan. Op kaartje alle andere zaken als poi, waypoints, tracks en ofm en de NT kaarten van heel europa.