Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe regel ik een trein (met fiets) van Milaan naar Den Haag? - Forum Wereldfietser

Hoe regel ik een trein (met fiets) van Milaan naar Den Haag?

Goedemiddag,

Wij zijn met 4 personen (waarvan 2 kinderen) en hebben 4 fietsen. Wij gaan heerlijk vanuit Zwitserland naar Milaan fietsen in Juli.

Ik probeer de terugreis te regelen vanuit Milaan naar Den Haag in Juli. De TGV (via Parijs) is niet mogelijk aangezien de fietsen daar niet gemakkelijk mee kunnen worden vervoerd.

Weet er iemand welke treinroute ik het beste kan nemen, waar ik uiteraard de fietsen mee kan nemen en waar ik moet zijn om tijden en plekken te reserveren?

Groet,

Stanwalker
Even met de Treinreiswinkel bellen.
Hoe het precies zit met de City Night Line trajecten weet ik niet maar dat kan je ook op de site terugvinden.
Via Zwitserland en Duitsland is vrijwel altijd het beste. En goedkoop, zeker als je vroeg boekt. De Treinreiswinkel weet het prima. Vermoedelijk overdag Milaan Basel, en dan naar huis met de nachttrein. Wij (met kinderen) vonden dat prima.
Wim
Hallo Christian,

Inderdaad overdag van Milaan naar Zürich of Basel reizen en daar de nachttrein naar Nederland nemen. De EC treinen vanuit Milaan hebben maar 2 of 3 fietsplaatsen. Dus ik zou zeggen met de boemel naar Bellinzona en daar overstappen naar Basel of Zuerich. vertrek Milano C 8.10, 11.10, 13.10 of 16.10 uur. Het meest relaxed is de verbinding van 13.10 uur. Ben je om 18.00 uur in Zurich, kun je op het station nog een hapje eten en dan wordt een half uur van tevoren de nachttrein voor je klaargezet en heb je alle tijd om je te installeren. vertrek 20.42 uur.

In bovengenoemde treinen en in Zwitserland overal voldoende fietsruimte. De meeste stress is nog de trein van amsterdam naar den haag.....

Veel plezier

Grt Hans
Dag Christian,

De directe City Night Line vanuit Milaan rijdt sinds een paar jaar niet meer, maar zoals al gezegd, je kunt nog wel de CNL vanuit Basel nemen.
We maakten drie jaar geleden deze reis. Directe intercity Milaan-Basel (met gereserveerde fietsplaatsen). Dat was goedkoper en veel sneller dan met lokale boemeltjes de grens over. We kwamen eind van de middag aan in Basel, nog zeer ruim de tijd om een hapje te eten voor de nachttrein. Beide treinen incl. fietsplaatsen vooraf geboekt bij de Treinreiswinkel. Je kunt max. zes maanden van te voren boeken, zou ik zo snel mogelijk doen, zeker als je in het weekend terugreist. Hoe eerder, hoe goekoper en de reis vanuit Basel terug is erg populair ivm het eerste deel van Benjaminse.
Ik weet niet of het nog zo is, maar je kon toen zelf op de site van CNL geen fietsplaatsen reserveren.
Volgens de site van NS Hispeed kun je de CityNightline maximaal 122 dagen tevoren reserveren.
Je kan vanuit Den Haag gemakkelijk naar de Treinreiswinkel in Leiden toegaan, maar een mailtje of telefoontje kan ook voor het opvragen van een reisplan met alle meest geschikte treinen met ruimte voor de fiets vanaf Milaan en een offerte voor alle kaartjes, inclusief zit- en plaatsenreserveringen, fietskaartjes en reserveringen voor de fietsen. Met vier mensen kun je een viersoonscouchette huren: een eigen ruimte voor het gezin!
Een dergelijk pakket kan niet bij NS-Hispeed.
Volgens de nieuwe dienstregelingen sinds december 2013 kan de fiets niet meer mee op treinen tussen Basel en Milaan en omgekeerd. Ik hoop dat dit niet waar is en dat de treinreiswinkel het tegenovergestelde kan bevestigen!
Zo te zien moet je tussen Basel en Milaan altijd overstappen in Bellinzona als je met een fiets reist.
Informeer bij de Treinreiswinkel naar de actuele stand van zaken!
Vorig jaar nog gedaan. Toen zijn we via Bellinzona gegaan om daar over te stappen op een interregio naar Zürich. Als de dienstregeling gelijk is gebleven heb je in Bellinzona 8 minuten overstaptijd. Dit was op hetzelfde perron als waar we aankwamen dus dat ging gewoon perfect. Voor beide treinen was geen reservering nodig.
Een andere mogelijkheid is de lokale trein naar Domodossola en daar overstappen op een Zwitserse intercity. Die reed vorig aar echter maar één keer per dag. Als je alsnog via die route wil rijden is er nog een regionale trein naar Brig. Vanaf daar gaan er genoeg intercity's.
[edit] ff e.e.a. uitgezocht:
Via Bellinzona/Zürich:
Milano Centrale ab 13:10
Bellinzona an 14:57
Bellinzona ab 15:06
Zürich HB an 17:51

Via Domodossola/Basel:
Milano Porta Garibaldi ab 12:50
Domodossola an 14:41
Domodossola (I) ab 14:48
Basel SBB an 17:29

De overstap in Domodossola is vrij lastig, een trein eerder van Milaan naar Domodossola vertrekt al om 09:00 uur.
peter de rijk schreef:Zo te zien moet je tussen Basel en Milaan altijd overstappen in Bellinzona als je met een fiets reist.
Heb dit uiteindelijk bij SBB (de Zwitserse spoorwegen) eens nagevraagd. De Eurocity-treinen op de route Basel-Milaan en Genève-Milaan nemen wel degelijk nog fietsen mee, maar enkel in geval van grensoverschrijdend verkeer. Zie ook http://www.cff.ch/gare-services/auto-ve ... urope.html

Reserveren verplicht, twee plaatsen per trein.

Wel jammer dat de reisplanner van HAFAS dit niet herkent, waardoor je niet de meest interessante verbinding krijgt bij bijvoorbeeld de route van Milaan naar Den Haag.