Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Duitsland 2014 - Forum Wereldfietser

Rondje Duitsland 2014

Komende zomer wil ik ongeveer 4/5 weken fietsen in Duitsland. Momenteel ben ik mij aan het oriënteren op de route. Het voorlopige plan is het volgende.
Vanaf Utrecht fiets ik de Eurovelo 2 tot Lütherstad. Vervolgens fiets ik via Dresden naar Bayreuth waar ik de Eurovelo 4 tot Mainz volg. Vanaf Mainz fiets ik langs de Rijn terug naar Utrecht. Ik heb een poging gedaan de route in beeld te brengen op de afbeelding hieronder. (Nee, ik ben nog niet echt thuis in route-programma's)
Ik schat de totale afstand rond de 2500 km. Dit lijkt mij te doen in 4/5 weken. Waarschijnlijk ben ik volgend jaar in het bezit van een Gps-apparaat, dus dan kan ik de gehele route daarin zetten, zodat het fietsen wat gemakkelijker zal zijn. Tot nu toe heb ik altijd alleen met normale kaarten gefietst. Al vrees ik dat het nog flink oefenen wordt met Gps-kaarten en aanverwante zaken!

Misschien hebben enkelen van jullie adviezen voor mij betreffende de route; er staat nog niks vast, dus alle hulp is welkom!

Afbeelding
Misschien is het handig je wensen tav je route hier neer te zetten en te vertellen hoe jouw route aansluit bij je wensen. Dan kunnen we veel beter zinvolle opmerkingen maken.
Als je vanaf Wittenberg de Elbe volgt, zou ik na Dresden in elk geval doorrijden tot de Tsjechische grens, anders mis je het mooiste deel: de Sächsische Schweiz met zijn bizarre rotsen.
Ziet er heerlijk uit. Als je een gpx hebt pik ik hem graag van je. Overigens, maar dat is persoonlijk, zou ik Berlin even aantikken, hoewel grote steden voor fietsers (mij) echt een nachtmerrie zijn
De route loopt vanaf Dresden inderdaad verder naar de Tsjechische grens en zelfs naar Praag. Ik zou misschien tot aan Praag kunnen fietsen en dan de route oppikken die via Bayreuth naar Mainz loopt. Maar dan denk ik dat het aantal kilometers wel erg groot wordt.

Berlijn was eerst wel één van mijn doelen, maar ik ben steeds meer gaan twijfelen. Ik fiets toch wat liever door kleine plaatsjes dan door zo'n grote stad als Berlijn. Zeker in Duitsland zijn er enkele plaatsen die ik vanuit mijn historische interesse graag wil bezoeken en als ik daarom Berlijn routetechnisch moet overslaan kan ik daar goed mee leven.
Maar zoals gezegd, de route is nog niet definitief! Bedankt voor jullie reactie.
zijn er enkele plaatsen dat ik vanuit mijn historische interesse graag wil bezoeken
In dat geval zou ik overwegen de route verleggen via Halle naar Leipzig, en terug via Jena en Erfurt.
Jouw optie is zeker het overwegen waard. Zeker aangezien ik graag de plaatsen Frankenhausen en Mühlhausen nog eens wil bezoeken. In dat geval kan ik ipv naar het oosten (Dresden) naar het westen fietsen en dan afdalen richting het zuiden. Op weg naar Bayreuth kom ik dan ook nog langs Weimar; over historie gesproken!
Een schitterende omgeving overigens. We fietsten daar in 2009 en gaan zeker nog eens terug. Een kort verslag: http://vanuitdestoofstraat.blogspot.nl/ ... tekst.html
Ik zou niet te lang wachten met het aanschaffen van de GPS (als het erin zit). Het is niet moeilijk maar je moet toch het een en ander installeren op GPS en computer en je moet er wat handigheid in krijgen.
Halle raad ik af, je bent er een halve dag mee bezig, druk en rommelig.Aanrader voor historisch geinteresserden is de radweg Thüringer Städtekette.Dan vanaf Eisenach langs deWerra, de Fulda, dan over deVogelsberg tot Hanau, tot hier allemaal heel mooie fietswegen.Dan langs deMain en de Rijn tot Bingen, dan ipv de erg drukke en luide Rijnradweg vanaf Bingen naar Bad Kreuznach, dan de Naheradweg tot Bostalsee, dan naar Hermeskeil, weer een schitterende fietsweg tot de Moezel., dan de Kyllradweg, daarna de Vennbahnradweg tot Aachen.Zo heb je bijna overal weinig of geen verkeer en goede fietswegen en mooie landschappen!
Joost: Binnenkort krijg ik een GPS te leen, dus dan kan ik mooi oefenen.

Manni: Dat is mooie informatie. Vanavond even met GoogleMaps jouw voorstellen bekijken. Dank je wel!
Kijk eens bij deutschland per rad entdecken.Je komt dan op de site van de adfc, daar kan je alle belangrijke fietsroutes vinden, online of per katalogus.Heel informatief, met alle routes erbij. Veel plezier bij de planning!
Ram6 schreef:Berlijn was eerst wel één van mijn doelen, maar ik ben steeds meer gaan twijfelen. Ik fiets toch wat liever door kleine plaatsjes dan door zo'n grote stad als Berlijn. Zeker in Duitsland zijn er enkele plaatsen die ik vanuit mijn historische interesse graag wil bezoeken en als ik daarom Berlijn routetechnisch moet overslaan kan ik daar goed mee leven.
Ben je soms beinvloed door dit liedje van Kraftklub?
Afbeelding

Ik vind Berlijn best wel een toffe fietsstad.
NEIN!!!! :D
Als je Berlijn wil bezoeken is de prachtige Hanzestedenfietsroute een idee. Vertrekt vanuit Zaltbommel en is beschreven tot in Berlijn en terug langs twee verschillende routes. Ongeveer 3000 km. Staat nog op mijn verlanglijstje om te fietsen.
Ik kan de suggestie van Carine ondersteunen. Het is inmiddels al weer een hele tijd geden dat ik de Hanziefiesroute heb gefietst maar dat is zeker een aanrader. Voor verslag kijk op http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... sroute.htm


Harry
In aanvulling op Harry: schitterende route. Overigens fietsten wij hier drie jaar over in plaats van 14 dagen :wink:

Terugkijkend zie ik overigens dat mijn blog hierover wel erg summier is. Toch eens aanpassen ..
Ik heb de Hanzestedenfietsroute inmiddels bekeken. Toch heb ik het idee dat het zuidelijke Duitsland mij meer trekt. Iets heuvelachtiger dan het noorden waar de door jullie aangeraden route doorheen gaat. Misschien is het een soort romantisch ideaalbeeld dat ik van Duitsland heb.. :D

Overigens, ik vind het echt heel leuk dat er al zoveel reacties zijn. Ik heb nu al heel wat extra ideeën dankzij jullie. Bedankt!

Deze week een Garmin Oregon600 te leen gekregen. Dat wordt uitzoeken geblazen..
Duitsland: geweldig fietsland! Ik zou zeer zeker Berlijn bezoeken, ruim opgezette wereldstad, prettig voor fietsers en er is heel veel te zien en te beleven. Ik heb in 2013 een deel van de R1 gefietst, ben al eens naar omgeving van Magdeburg gefietst en Duitsland al eens van Oost naar West doorkruist. Ik zou enkele coordinaten in het GPS toestel zetten en op de pijl naar die coordinaten fietsen. Wel goede kaarten meenemen. veel plezier gewenst!
Ik ben vorig jaar in Oost-Duitsland (Sasken) gaan fietsen en dat was me echt wel goed bevallen. Dresden is en blijft een mooie stad. Leipzig is dit minder.