Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oregon 600 (650) of fiets GPS 810 - Forum Wereldfietser

Oregon 600 (650) of fiets GPS 810

Met mijn Garmin zumo 220 heb ik verschillende fietsroutes gemaakt en gereden, de aanwijzingen op de fiets zijn ideaal, maar de actieradius te klein, dus ga ik deze nu definitief in de auto installeren (fantastische autoroutes).
Ik zal een nieuwe fiets GPS kopen en ben van plan een OREGON 600 of eventueel 650 (misschien overbodige luxe?) te kopen.
De vraag is kan men deze voldoende vastzetten op de fiets?
Is deze gemakkelijk te gebruiken met open fietsmap? (ideaal voor Zumo)
Ik bezit een van de eerste GARMIN BENELUX fietsmap op micro SD kaartje, maar dat is een ramp en wat mij betreft niet gebruiksvriendelijk, dat gebruik ik zeker niet.
Mijn routes zijn allemaal gemaakt met BaseCamp, dus geen adresselectie
Of ben ik beter met een Garmin 810 (niet de 800 want niet geschikt voor routes) ondanks de vele beperkingen wat routes betreft.
Ik ben een recreatieve fietser in groep, kruissnelheid ongeveer 30km/h afstanden tussen 70 en 150km.
Kan je mij de Oregon 600 aanraden?
Hoi Roger, welkom op dit mooie informative forum. Een kruissnelheid van 30 is best hoog. Ken je www.gpsforum.nl ook?
De Oregon 600 kan je met een als extra leverbare fietssteun prima op je stuur monteren. Dankzij het uitstekende scherm is deze ook goed af te lezen en het capacitieve scherm vlot te bedienen (behalve in stromende regen, zie http://www.youtube.com/watch?v=u71x9oOvDR0). De Openfietsmap werkt prima mits je de instellingen goed hebt staan, zie http://www.openfietsmap.nl/tips-tricks/basecamp-nl
De firmware van de 600 had de nodige kinderziektes maar die zijn grotendeels opgelost.
Mijn ervaring is met de 600 dat als het regent hij het heel slecht doet hij springt van het ene naar het andere menu, hoe kan dat?
Ik ik heb ook het probleem dat hij er afvalt en ik maak hem zeker vast met een koortje.
bij mij is hij er al zeker een keer of tien er afgevallen maar gelukkig niet op de grond.
gr jaap
Wat bedoel je precies met 800 niet geschikt voor routes?
Die van mij doet alles prima. En ik begrijp juist dat de meeste de 810 niets vinden en terug willen naar de 800
De GPSMap 800-serie lijkt me behoorlijk overkill. Een Oregon 350 blijft bij mij zeker goed vastzitten, ook bij mountainbiken (i.t.t. vroeger een Etrex). Een tussenmodel tussen beide series is de Monterra, waarop Android geïnstalleerd is. Al vraag ik me wel af in hoeverre Android aangepast is en dus bruikbaar. Ook weet ik niet op OFM daarop werkt.
Android is dan zogenaamd 'open', maar dat is natuurlijk onzin. Het kan juist heel makkelijk aangepast worden door OEM's om software als opensource cq. gratis kaartmateriaal onbruikbaar te maken.
Een Edge 800 of 810 is vooral interessant voor trainen (wielrennen, mountainbiken). De oregon 600 is een outdoor toestel, die je ook op de fiets kan hangen.
Zowel de Oregon als Edge kunnen routes en tracks aan. De Edge is wat kleiner dan een Oregon.

Ander belangrijk verschil, de Edge serie heeft een vaste accu, de Oregon serie twee penlites. Dat laatste is wel fijn. Een setje reserve batterijen mee en je zit niet snel zonder GPS omdat de accu leeg is.

Er is nog een andere smaak, de Edge Touring. Deze is op recratief fietsen gericht.
Op fietsreis gebruik ik twee GPS-sen: een Oregon 600t en een Edge 705. De Oregon wordt ingezet om de uitgezette route te tonen en om plaatselijke bezienswaardigheden (winkels, ATM, ...) op te zoeken. Dit omwille van de hogere resolutie en de leesbaarheid van het scherm. De Edge dient vooral als registratietoestel en indien nodig als backup mocht de Oregon uitvallen.
Voordelen Oregon:
- zeer goede leesbaarheid scherm
- 2 x AA-baterijen (zeer interessant indien je meerdere dagen na elkaar fietst)
- goede en stevige behuizing (overleefde een val van meer dan 2 meter hoogte)
Nadelen van de Oregon:
- geen echte fietscomputer alhoewel hij ook hartslag en cadans opslaat
- kan niet 'gestart' of 'gestopt' worden zoals een fietscomputer
- 'onhandelbaar' bij zeer nat weer
- kan van zijn steun afdonderen (ook bij mij beveiligd met een koordje)
De combinatie van beide computers lijkt overkill maar voor langere fietsreizen (meerdere maanden) werkt het uitstekend. Mocht ik eentje moeten achterlaten dan verkies ik om verder te rijden met de Oregon.
kijk eens naar de gpsmap 62. die heb ik ook met een 16gb kaart (dus alle kaarten mee incl auto kaarten ivm poi) met knoppen die het altijd doen en goed te managen via basecamp. icm openfietsmap super toestel. Waterdicht en gaat lang mee(20uur) op 2 aa batterijen.

ook zie ik dat hij goedkoper is dan toen ik hem kocht.
Hoi,

Ik gbruik tot grote tevredenheid al een aantal jaren de Edge 800 op fietsvakantie zowel om eventueel m'n routes te vinden als om te registreren.
Op de fiets laadt ik de accu via een E-works met bufferaccu bij door de Son naafdynamo.
Scheelt me bakken met batterijen en het milieu is er ook mee gediend, vind ik het grote voordeel van de interne accu.
Met meerweekse rugzaktrekkings (bijv. de GR5) neem ik de Edge ook mee de bergen in als backup voor de stafkaarten of routeboekjes en om te registreren.
In dat geval laad ik hem op met een Powermonkey Extreme met zonnepaneel....en af en toe een stopcontact bij een berghut, helemaal top.
Het leukste is dat ik hem daarnaast als trainingcomputer kan gebruiken op de racefiets en mountainbike.
Naast de officiele Garmin kaarten zijn er op internet volop gratis kaarten te verkrijgen en die werken via Marsource uitstekend op de Edge 800.
Veel succes op je zoektocht !!