Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 34 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Tim Gent schreef:Mooi antwoord, bedankt. Jammer genoeg toch wel een eind boven mijn budget. 2de Hands zoeken in dit geval is dus wellicht wel aan te raden. Alleen, met mijn beperkte kennis heb ik daar wat schrik van. Even laten bezinken :)
Een nieuwe fiets met Rohloff is inderdaad buiten je budget en een derailleur kan prima werken. Het grote voordeel van een Rohloff zou in jouw situatie volgens mij zijn dat je uit stilstand kan schakelen. Als je vergeet te anticiperen (of een noodstop moet maken) en dan die 60-80 kg materiaal waar je over spreekt terug op gang moet krijgen, dan is het wel erg prettig terug te kunnen schakelen. Mijn knieën zouden anders in zo'n geval zwaar protesteren.

Er zijn tweedehands mooie koopjes te doen, al is het altijd zoeken naar het kaf tussen het koren en altijd opletten dat men met een eerlijke verkoper te doen heeft. Ook is het aanbod aan tweedehandsfietsen met Rohloff (in de juiste maat) niet heel groot. Maar als je tweedehands kopen toch overweegt dan moet er (in Gent) vast en zeker wel iemand te vinden zijn die je kan helpen om geen miskoop te doen. Of je kan op zoek naar (het klein aantal) fietswinkels dat ook goede tweedehandsfietsen verkoopt.
Bedankt, mooie tip ivm schakelen in stilstand. Ondertussen is de kogel door de spreekwoordelijke kerk. Een jaartje sparen voor een Bullit-achtige lijkt mij het beste plan.
Dus kijk ik verder om volgende maand over te gaan tot de aanschaf van een vakantie- en (niet-bepakte) woon/werkfiets. Wat met zich meebrengt dat ik nu wel zou willen kijken naar een lichtere/snellere fiets. Zonder eten en drinken (mét tassen) zou ik momenteel zo'n dikke 10 kilo meezeulen (lager is niet langer een streefdoel voor mij, althans voorlopig).
Dus de zoektocht kan van voor af aan beginnen. Voorlopig maar even de rugzak op de schouders, winterpret.
Ik ben van plan om in 2015 van beijing terug naar nederland te fietsen samen met mijn vriendin. Nu is er niet heel veel keus aan fietsen in beijing. Zou de Giant ATX 770 betrouwbaar genoeg zijn om een lange fietsreis van meer dan een jaar mee te maken? Of is het verstandig om toch voor een duurdere fiets te gaan? Giant ATX 790, 890?

* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Lange fietstocht van beijing naar nederland
Tussen de 50 en 100km per dag
+- 1 jaar

Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?
Eerste vakantiefiets.

* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Relaxt

* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Rechtop

* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Ja, af en toe

* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Slechte wegen, onverhard

* Waar gaan de vakanties naar toe?
China, Pakistan, India, Nepal, Midden Oosten, Afrika

* Wat voor vakanties worden dat?
Wildkamperen en af en toe eens een goedkoop hotel.

* Je lichaamslengte
175cm

* Je gewicht
70kg

* Je lichaamsbouw.
Normaal

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Hopelijk niet meer dan 20kg

* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Beijing

* Wat is je budget?
500euro

* Welke fietservaring heb je?
Geen

* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
50km, 20km/h

* Welke fietsen heb je (gehad)?
Giant boulder
Zit vooral voorovergebogen, lijkt me niet fijn voor een lange tocht.

* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Niet veel meer dan banden plakken, remkabels vervangen etc

* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Ja

* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Giant ATX 770 - 250euro
Giant Aluxx
Giant WIN MLO
Shimano ACERA 27
SRAM BB5
SELLE ROYAL SUEZ
GIANT SM3 23X1.95 60TPI
26X15.5”/17”/19”/21”

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Niet noodzakelijk, maar zou wel makkelijk zijn om een smartphone te kunnen gebruiken voor navigatie.

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Geen probleem om een tijdje te zoeken of te wachten
Voor een dergelijke tocht heb je echt iets beters en duurders nodig. Kijk hier eens: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf En je zult moeten weten hoe je een fiets kunt onderhouden en repareren.
Wim
Wim schreef:Voor een dergelijke tocht heb je echt iets beters en duurders nodig. Kijk hier eens: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf En je zult moeten weten hoe je een fiets kunt onderhouden en repararen.
Wim
+1
De rest van de wiki lijkt me ook interessant voor je.
Leon (beheerder van de wiki)
Ik heb geen idee wat je aan echte vakantiefietsen in China kunt kopen, maar misschien kun je een Surly Long Haul Trucker krijgen.
Wim
Je kan ook gewoon een goed fietshandboek bestellen en met de Giant vertrekken. Aangezien je aangeeft tijd te hebben lijkt me een kleine panne geen probleem, je zal geleidelijk aan onderdelen moeten vervangen, maar het kan best zijn dat ze het veel langer uithouden dan wij hier voorspellen.

Een andere optie lijkt me om op een aantal fietsfora (vooral ook engelstalige) te posten, zo kunnen mensen die van Europa naar China fietsen en hun fiets niet willen terugvliegen hem aan jouw verkopen.
EnriceV schreef:Je kan ook gewoon een goed fietshandboek bestellen en ... vertrekken.
Stucadoren is ook heel makkelijk: je haalt de mortel met de troffel uit de bak en plakt het tegen de muur.
Leon
EnriceV schreef:Je kan ook gewoon een goed fietshandboek bestellen en met de Giant vertrekken. Aangezien je aangeeft tijd te hebben lijkt me een kleine panne geen probleem, je zal geleidelijk aan onderdelen moeten vervangen, maar het kan best zijn dat ze het veel langer uithouden dan wij hier voorspellen.

Een andere optie lijkt me om op een aantal fietsfora (vooral ook engelstalige) te posten, zo kunnen mensen die van Europa naar China fietsen en hun fiets niet willen terugvliegen hem aan jouw verkopen.
Welke onderdelen zouden het begeven? Is het frame te zwak om te fietsen met +-15kg bagage?

Zijn de remmen voldoende om af te dalen? En de versnellingen goed genoeg om te klimmen?

Onderdelen voor Giant lijken mij makkelijker leverbaar dan van een dure trekkingfiets. Dus als er onderweg wat kapot gaat kan ik altijd verder liften/lopen naar de eerst volgende stad op zoek naar het juiste onderdeel. En het zelf vervangen met hulp van een boek/internet. En er is altijd wel iemand bereid om te helpen.

Ik weet dat er veel chinezen op een giant naar tibet gaan. Zelfs op vouwfietsjes. De weg is slecht, en de fietsen overleven het. Maar dit is natuurlijk geen tocht van een jaar.

Welke engelse fora raden jullie mij aan om te zoeken naar een 2e hands fiets?
jilkespitzen schreef:
EnriceV schreef:Je kan ook gewoon een goed fietshandboek bestellen en met de Giant vertrekken. Aangezien je aangeeft tijd te hebben lijkt me een kleine panne geen probleem, je zal geleidelijk aan onderdelen moeten vervangen, maar het kan best zijn dat ze het veel langer uithouden dan wij hier voorspellen.

Een andere optie lijkt me om op een aantal fietsfora (vooral ook engelstalige) te posten, zo kunnen mensen die van Europa naar China fietsen en hun fiets niet willen terugvliegen hem aan jouw verkopen.
Welke onderdelen zouden het begeven? Is het frame te zwak om te fietsen met +-15kg bagage?

Zijn de remmen voldoende om af te dalen? En de versnellingen goed genoeg om te klimmen?

Onderdelen voor Giant lijken mij makkelijker leverbaar dan van een dure trekkingfiets. Dus als er onderweg wat kapot gaat kan ik altijd verder liften/lopen naar de eerst volgende stad op zoek naar het juiste onderdeel. En het zelf vervangen met hulp van een boek/internet. En er is altijd wel iemand bereid om te helpen.

Ik weet dat er veel chinezen op een giant naar tibet gaan. Zelfs op vouwfietsjes. De weg is slecht, en de fietsen overleven het. Maar dit is natuurlijk geen tocht van een jaar.

Welke engelse fora raden jullie mij aan om te zoeken naar een 2e hands fiets?
Onderdelen van een trekkingfiets zijn nagenoeg hetzelfde als voor 'een' Giant. Zorg voor een paar sterke wielen (en die kosten al €250) en de Giant brengt je overal waar je wezen moet.
jilkespitzen schreef:Onderdelen voor Giant lijken mij makkelijker leverbaar dan van een dure trekkingfiets.
Daarom zijn er ook goedkopere trekkingfietsen. Die combineren de voordelen van de Giant met de voordelen van een dure trekkingfiets, maar hebben natuurlijk geen dure dingen als rohloffnaven, maguraremmen en son-naafdynamo's en ook geen kapot kunnende overbodigheden als verende voorvorken, verende zadelpennen, plastic kapjes over vanalles, trapassen met een 'cool' gat erin en dat soort dingen. Zo'n Surly waar Wim het over heeft is precies zo'n fiets.

Aan je vraag 'wat gaat er stuk?' merk ik dat je de wiki nog niet gelezen hebt, want er is een pagina die precies die vraag beantwoordt: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... delen-stuk

Leon
Leon schreef:
EnriceV schreef:Je kan ook gewoon een goed fietshandboek bestellen en ... vertrekken.
Stucadoren is ook heel makkelijk: je haalt de mortel met de troffel uit de bak en plakt het tegen de muur.
Leon
:lol: :lol: :lol:
Leon schreef:
EnriceV schreef:Je kan ook gewoon een goed fietshandboek bestellen en ... vertrekken.
Stucadoren is ook heel makkelijk: je haalt de mortel met de troffel uit de bak en plakt het tegen de muur.
Leon
Jep en als je tijd genoeg hebt krijg je zo je huis wel netjes gestuct, gewoon beginnen in de berging en tegen dat je in de living bent heb je het onder de knie. (toch zeker met wat youtube filmpjes).

Jilkespitzen geeft aan dat hij/zij tijd genoeg heeft, zo'n Giant ATB gaat heus niet zomaar kapot. Het frame is waarschijnlijk niet erg netjes gelast, maar breken zal het niet doen, el cheapo v-brakes zijn lastiger af te stellen maar remmen doen ze goed genoeg. De wielen daar kan je geluk of pech mee hebben maar de kans is 50-50 zou ik denken. En een acera deraillieur is geen superding, maar ook die kunnen het best lang uithouden. Om nu iemand die een budget van 250 euro vooropstelt te verwijzen naar een Surly LHT die 5 keer zoveel kost, vind ik er wat over. Vooral omdat er ook soms in het donker moet gefietst worden en je op die LHT niet eens een naafdynamo hebt zitten. Als ik het profiel van Jilke goed interpreteer gaat het meer om de reis dan om de fiets en dan denk ik aan Sonali die hebben bewezen dat ook goedkoop spul best lang mee kan gaan.
EnriceV schreef:
Leon schreef:
EnriceV schreef:Je kan ook gewoon een goed fietshandboek bestellen en ... vertrekken.
Stucadoren is ook heel makkelijk: je haalt de mortel met de troffel uit de bak en plakt het tegen de muur.
Leon
Jep en als je tijd genoeg hebt krijg je zo je huis wel netjes gestuct, gewoon beginnen in de berging en tegen dat je in de living bent heb je het onder de knie.
Inderdaad, tegen de tijd dat jilkespitzen Nederland bereikt weet hij/zij hoe het moet :lol:
Leon
Ik ben ook op zoek naar een fiets, in eerste instantie voor woon-werkverkeer (10km enkele reis) maar hopelijk ook voor een fietsvakantie(tje) (in NL).

Nu was mijn oog gevallen op de VSF T300 N8P, toen ik naar mijn eigen fietsenmaker ging om hem te bestellen (via doorlevering) gaf hij de volgende minpunten aan, waardoor ik toch weer ben gaan twijfelen.
- geen slot/jasbeschermers
- chainglider (loopt altijd een beetje aan, zonde van de naaf om die niet goed te beschermen)
- ketting moeilijker te spannen (je kon het wiel niet iets naar achteren verplaatsen oid)

Als alternatief merk begon hij over Multicycle of een Batavus met een N8P. Bijna alles wat ik lees over de T300 op dit forum is positief, maar ik ben wel lui en a-technisch dus wellicht is een ander type fiets toch beter voor me. Wat is jullie advies? Voor de volledigheid ook nog mijn antwoorden op het vragenlijstje.

* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Woon-Werk (incl vervoer van kind achterop). Af en toe boodschap/vergadering oid. Ik fiets gemiddeld 25km per dag (geen auto).

Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen? Tot nu toe zijn mijn fietsen na 3jr “op”, ik wil een fiets die langer meekan voor dagelijks gebruik.

* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Op de heenweg relaxt de tijd nemen en op de terugweg doorfietsen.

* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Houding rechtop en een stuur met een stuurbocht erin, krijg erg snel last van mijn polsen.

* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Ja, in de donkere maanden dagelijks op een niet verlichte weg. Verlichting is dus erg belangrijk. Bij voorkeur voor en achter op een naafdynamo.

* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Nee, tenzij in een nieuwbouwwijk oid.

* Waar gaan de vakanties naar toe?
Als ik ga, houden we het dicht bij huis (helaas, maar ik moet ook rekening houden met de rest van de familie).

* Wat voor vakanties worden dat?
Dat weet ik nog niet.

* Je lichaamslengte
168 cm

* Je gewicht
78 kg

* Je lichaamsbouw.
Redelijk normaal, met een iets langere rug dan gemiddeld (en dus kortere benen).

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Ongeveer 5kg.

* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Gelderse Vallei/Utrechtse Heuvelrug. Verder weg een fiets kopen is niet handig omdat we geen auto hebben.

* Wat is je budget?
Rond de 1000 euro

* Welke fietsen heb je (gehad)?
Batavus, mijn eerste probleem is dat hij gaat doortrappen. En gisteren is de trapas kapot gegaan van mijn 3jr oude Batavus. Ervaring is dus niet zo goed, maar dat kan ook aan mij liggen.

* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Ik ben lui en ben niet goed in het onderhouden van mijn fiets (en weet ook niet hoe het moet).

* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Liever niet, wil hem aanschaffen via het fietsprivéplan en mijn oude fiets inruilen.

* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
VSF T300
Iemand die mij kan helpen met bovenstaande vraag?
Ik denk dat je huiswerk beter is dan het advies van je fietsenmaker.
Wim
WNT schreef:Iemand die mij kan helpen met bovenstaande vraag?
Welke hulp wil je? Je hebt 1 fiets uitgekozen, en dat is een prima keus! Kopen!
WNT schreef:Woon-Werk (incl vervoer van kind achterop).
WNT schreef:Ongeveer 5kg.
Weegt je kind, inclusief stoeltje maar 5 kilo?

Peter
WNT schreef:* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Ja, in de donkere maanden dagelijks op een niet verlichte weg. Verlichting is dus erg belangrijk. Bij voorkeur voor en achter op een naafdynamo.
Ik heb zelf de VSF TX-400, deze heeft een 60 lux LED verlichting van B&M. Maar daarmee is het zich vrij beroerd op de niet verlichte wegen. Ik moet toch aardig op snelheid inleveren om tijdig slecht wegdek te kunnen herkennen, of avond hardloper zonder verlichting niet ondersteboven te rijden.

De T300 wordt geleverd met een 15 lux LED verlichting. Ik kan mij voorstellen dat je die mogelijk t.z.t. dan ook zal willen vervangen door iets sterkers indien je de verlichting wilt om zelf de niet verlichte weg goed te kunnen zien, i.p.v. zozeer enkel gezien te worden door anderen.