Ik heb de Ambertrail gefietst afgelopen zomer, dat wil zeggen, we hebben geprobeerd deze route te rijden. Afrader als je specifiek voor de trail gaat... De sites op internet zijn achterhaald en zouden worden bijgewerkt(?) n.a.v. ons commentaar.
hesta schreef:Maar behalve een schema kaartje en georganiseerde reizen kom ik niet verder.
Jij doelt waarschijnlijk op
deze kaart? De route klopt ongeveer, pak vanaf Budapest in ieder geval NIET de westerroute, dat is een drukke doorgaande weg. Been there done that
Route algemeen. De omgeving is prachtig met name het noorden van Slowakije. De Ambertrail is ooit opgezet door drie non profit organisaties (uit Hogarije, Slowakije, Polen) samen met een commerciële organisatie. Toen de trail er een tijdje lag zijn de non profit organisaties eruit gestapt. De commerciële partner heeft vervolgens alle bordjes verwijderd in Hongarije en Slowakije en biedt nu complete fietsreizen aan (o.a.
deze site). In Polen is de route nog uitmunted uitgepijld, van Krakow tot de grensovergang bij Jablonka,
klik.
De non profit organisaties hebben alledrie een kantoor in een grote stad in het betreffende land. In Budapest konden ze ons niets meer vertellen afgezien van het feit dat er geen bordjes meer waren, dat was die organisatie die je op de site van de Ambertrail vindt (Nadace Environmental partnership). We zijn zelf gaan fietsen naar Slowakije en hebben bij de Slowaakse organisatie in Banska Bystrica nog wat oude kaarten gekregen waar de route op was uitgetekend.
Op internet zweven nog gps routes rond, gpsies.com etc, maar die kloppen niet. (Vermoed dat die mensen ook gewoon een eigen route zijn gaan rijden bij gebrek aan bordjes. Beetje jammer dat het dan wel onder "Ambertrail" op internet wordt gezet.)
Die is beter dan de tracks die ik vooraf had, maar klopt ook niet helemaal.
Ik ben nog steeds van plan om een verslagje online te zetten, maar druk druk druk.
Als je er toch wilt fietsen heb ik wellicht nog wat kaartmateriaal en informatie voor je, inclusief de gpstracks.
Overigens hebben wij deze route gecombineerd met de Greenways door Oostenrijk en Tsjechië en hebben we een prima vakantie gehad. Als je specifiek de Ambertrail wilt rijden zou ik je plannen omgooien, vind je het niet erg om zelf te gaan speuren dan kan dat uiteraard prima.
Wij hebben de Citynightline naar Praag gepakt.
Praag-> Wenen via de
Greenway
Wenen->Budapest
Budapest->Krakow via de DIY "Ambertrail".
Als je bereid bent Budapest te laten vallen, dan zou je nog kunnen kijken naar Praag->Wenen-> Krakow. Het eerste stuk gaat via een Greenway die perfect is uitgepijld. Het laatste stuk ken ik niet, maar er is best veel info over te vinden,
klik.