Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff naaf slaat over - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rohloff naaf slaat over

PietV schreef:
Berghaus schreef:De 14 versnellingen van Rohloff is eigenlijk opgebouwd uit 2 x 7 versnellingen.
Bij de eerste 7 versnellingen worden dezelfde tandwielen gebruikt als bij de tweede 7 met dit verschil dat er bij de tweede 7 een overdrive gebruikt wordt. Wanneer je van 7 naar 8 schakelt worden er twee versnellingen geschakeld, van 7 naar 1 en naar de overdrive. Mogelijk gaat er daarbij iets niet goed. Een gebrekkige smering kan daar de oorzaak van zijn. Een keer olieverversen zou het eerste zijn waar ik aan zou denken.
Na de olie ververst te hebben kun je de een paar keer alle versnellingen schakelen.
Als er inwendig iets blijft hangen dan kan een tikje met een hamer een keer soelaas bieden. Als je dat vaker moet doen is er toch iets mis en moet je na je vakantie de naaf laten repareren.
Zelf zou ik niet in de achtste versnelling vanuit stilstand optrekken. Volgens mij belast je de overdrive dan te veel.

Groet, Kees
Een lang verhaal, waar geen touw aan vast te knopen is. Als Bernhard Rohloff dit verhaal leest zal hij zijn hoofd schudden. Wat een onzin.

In een Rohloff as zitten maar drie planeetwielmechanismen. Twee voor de 6 "versnellingen" te weten 8, 9 10, 12, 13 en 14 en een planeetwielmechanisme voor de reductie of vertraging van de "versnellingen" 8 t/m 14, voor de "versnellingen" 1 tm 7.
Dus geen zogenaamde "overdrive", maar een reductie van alle "versnellingen" 8 t/m 14 naar respectievelijk 1 t/m 7. Deze reductie is bij de meeste Rohloff naven te horen, omdat het reductie planeetwielmechnisme licht zoemt.

Bij het inschakelijk van de 11 wordt het achtertandwiel "prise direct" gekoppeld aan de naaf en de Rohloff fungeert dan als een "single speed" naaf. Dat fiets lichter dan met een derailleur systeem. Ook "versnelling" 4 in de lage reeks 1 t/m 7 fietst redelijk licht. De 4 is een gereduceerde 11 of " prise direct versnelling".

Feitelijk heeft de Rohloff 10 vertragingen, de 1 t/m 10. De 11 als "prise direct" en maar 3 versnellingen, de 12 t/m 14.

Het probleem bij de Rohloff zal vermoedlijk met de schakel- of sperpallen te maken hebben.

Piet.
Berghaus heeft goed in de gaten dat de laagste zeven versnellingen een reductie zijn van de hoogste, al noemt hij het anders. Ook weet hij dat bij het schakelen tussen de 7 en 8 er meerdere planeetstelsels moeten bewegen, waardoor er bij die twee het eerst problemen kunnen ontstaan. Verder oppert hij de bekende handelswijzen voor deze problemen met olie en hamer, waarmee hij de potentiële oplossing zoekt voor de topicstarter. De term overdrive is niet juist, voor het overige is het zeker geen onzinbijdrage.

PietV: lange tekst, een aardige theoretische bijdrage voor als je even geen pech aan je Rohloffnaaf hebt. Je hebt je er duidelijk in verdiept, maar je misbruikt Bernhard Rohloff hier alsof de man jouw persoonlijke marionet is. Ook nog eens met als doel om een andere bijdrage respectloos onderuit te halen. Je "laat" hem nee schudden, en ik had even een visioen dat je hem aan het eind van je bericht ook "ja laat schudden," maar dat was slechts schijn.
Dag Piet,

Ik hou niet zo van gebetweet en heb iemand willen helpen. Dit is de tekst van De site van Rohloff. "Mit der ersten Schaltwellenumdrehung werden die Gänge 1-7 geschaltet. Beim Gangwechsel 7-8 schaltet Kupplungsring 3 Getriebe (3) auf den direkten Gang. Mit der zweiten Schaltwellenumdrehung erfolgt nun das Schalten der Gänge 8-14."
En of een overdrive nu een vertraging heet? Het zal wel. Maar hier staat toch wat ik beschreven heb. Verder laat ik dit rusten.

De overgang van 7 naar 8 is volgens mij het kwetsbare punt. Vooral omdat je daar iets langer de pedalen moet stilhouden bij schakelen voordat je weer verder trapt. Doe je dat niet dan zitten de tandwielen in de naaf nog niet op de juiste plek en kunnen die blijven hangen, overslaan of in het ergste geval beschadigen. Vaak voel je bij schakelen van 7 naar 8 bij een te korte pedaalstilstand dat de naaf het grootste verzet kiest. Dat komt omdat een van de twee schakelingen dan nog niet tot stand is gebracht.

Groet, Kees
Berghaus schreef:Dag Piet,

De overgang van 7 naar 8 is volgens mij het kwetsbare punt. Vooral omdat je daar iets langer de pedalen moet stilhouden bij schakelen voordat je weer verder trapt. Doe je dat niet dan zitten de tandwielen in de naaf nog niet op de juiste plek en kunnen die blijven hangen, overslaan of in het ergste geval beschadigen. Vaak voel je bij schakelen van 7 naar 8 bij een te korte pedaalstilstand dat de naaf het grootste verzet kiest. Dat komt omdat een van de twee schakelingen dan nog niet tot stand is gebracht.

Groet, Kees
Waarom zou de overgang van 7 naar 8 een kwetsbaar punt moeten zijn? Er worden maar twee planetair tandwielstelsels ontgrendeld en vervolgens een planetair tandwielstelsel ingeschakeld met een pal. Gewoon mechanisch m.b.v. de "schakelklok".
Met planetair tandwielstelsels wordt er niet geschakeld met tandwielen. Die blijven keuring op hun plaats.
Een planetair tandwielstel heeft drie onderdelen. Het zonnewiel in het midden, een ringwiel aan de buitenzijde en een planeetdrager met planeetwielen tussen het zonnewiel en ringwiel in. Dit alles draait in een vaste verhouding. Door een van die onderdelen te blokkeren zullen de andere twee onderdelen in een vaste verhouding moeten gaan draaien.

Als de versnelling 8 niet niet met een pal wordt wordt geschakeld, is dat waarschijnlijk primair geen smeringsprobleem, maar een afstelprobleem in het schakel- op palsysteem. Er blijf namelijk altijd smering achter in een Rohloffnaaf.

Een "hamer" op een Rohloffnaaf zou uitkomst kunnen bieden, als het probleem wordt veroorzaakt door onjuiste plaatsing van de hoofdlagers in de naaf of rond de as. Hierdoor onstaat een axiale druk op de radiale kogellagers, met gevolg dat alle planeten wat opschuiven in de naaf. De Rohloff zal dan voelbaar zwaar draaien met de hand. Die tik met de hamer is voor de specialisten van Rohloff naven. Maar ik ben geen Rohloff expert.
De Rohloffnaven worden handmatig in elkaar gezet en gaan gecontroleerd de fabriek uit, maar het blijft mensenwerk.

Ik rij al jaren met plezier met Rohloff. Zonder haperen. Merk ook geen verschil in schakelen tussen de versnellingen onderling. Het schakelt als een mes in de warme boter.

Piet.
Na een kettingwissel had ik problemen met doortrappen... In alle versnellingen. En zeer frequent: ik kon eigenlijk niet meer fatsoenlijk fietsen. Met de oude ketting was er geen enkel probleem in die zin.
Ik zag wel de nieuwe ketting op het achterkransje af en toe wat omhoogkomen bij het doortrappen. Dat kransje had er "slechts" 8000 km opzitten. Na omkeren van het kransje was het doortrappen gedaan. (Normaal draai ik het pas na zo'n 15000km.)
javb2812 schreef:PietV: lange tekst, een aardige theoretische bijdrage voor als je even geen pech aan je Rohloffnaaf hebt. Je hebt je er duidelijk in verdiept, maar je misbruikt Bernhard Rohloff hier alsof de man jouw persoonlijke marionet is. Ook nog eens met als doel om een andere bijdrage respectloos onderuit te halen. Je "laat" hem nee schudden, en ik had even een visioen dat je hem aan het eind van je bericht ook "ja laat schudden," maar dat was slechts schijn.
Door dat geleuter van jou heb ik geen zin meer om te schrijven op dit forum. Ik zal het verder bij lezen laten.

Ik groet u allen bij dit laatste bericht van mij,

Piet.
Kom op Piet, je zult je toch moeten kunnen voorstellen dat jouw reactie op Berghaus nou niet echt is om over naar huis te schrijven. En door kritiek daarop ga je nu niet meer posten? Jammer, wel kritiek kunnen geven maar niet willen ontvangen.

Hoe dan ook, dank voor de bijdragen en wellicht tot ziens. Rond de Kerstdagen zijn er wel gekkere dingen gebeurd toch?
PietV schreef:
javb2812 schreef:PietV: lange tekst, een aardige theoretische bijdrage voor als je even geen pech aan je Rohloffnaaf hebt. Je hebt je er duidelijk in verdiept, maar je misbruikt Bernhard Rohloff hier alsof de man jouw persoonlijke marionet is. Ook nog eens met als doel om een andere bijdrage respectloos onderuit te halen. Je "laat" hem nee schudden, en ik had even een visioen dat je hem aan het eind van je bericht ook "ja laat schudden," maar dat was slechts schijn.
Door dat geleuter van jou heb ik geen zin meer om te schrijven op dit forum. Ik zal het verder bij lezen laten.

Ik groet u allen bij dit laatste bericht van mij,

Piet.
Dit had ik niet zien aankomen van iemand die zo hard de bal kaatst. Ik heb niet de intentie gehad om iemand met mijn geleuter weg te jagen, maar in dit geval eerder om het voor twee mensen, Berghaus en Bernhard Rohloff, op te nemen.

Als ik iets heb geschreven dat niet door de beugel kan dan hoor ik het graag en zal ik niet kinderachtig reageren.

Peter_K, hoe gaat het er nu mee, al contact gehad met Rohloff? Hopelijk laat jij je niet ontmoedigen om hier te posten over je belevenissen in India.
Nette reactie vind ik. Ik hoop ook dat PietV er nog eens een nachtje over slaapt en dit jaar gewoon nog terugkeert. Er gaan al teveel mensen weg van dit forum!
javb2812 schreef:
PietV schreef:Door dat geleuter van jou heb ik geen zin meer om te schrijven op dit forum. Ik zal het verder bij lezen laten.
Als ik iets heb geschreven dat niet door de beugel kan dan hoor ik het graag en zal ik niet kinderachtig reageren.
Trek het je niet aan, PietV gaat wel vaker weg:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... id#p169538
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... eg#p164845

Ik ben wel benieuwd naar het antwoord van Just Koen aan Peter_K per pb, kan voor meer mensen handig zijn toch? Peter_K, ik hoop dat je probleem snel opgelost wordt, en dat je dan laat weten wat uiteindelijk gewerkt heeft.

Succes gewenst,

Carl
arnob schreef:@PietV: je hebt de mogelijkheid om je een Persoonlijk Bericht te sturen verwijderd, daarom hier een citaat recht van de site van Marten naar aanleiding van je tekst:
Advies: Slaan met een hamer op de as van een Rohloff naaf? Het moet niet gekker worden.
Marten zegt:
Onder omstandigheden gaan enkele naven soms zwaar lopen. De lagers hebben zich dan verspannen. Dat los je op met een paar tactische klappen met een nylon hamer.
Te vinden:http://www.m-gineering.nl/rohloff.htm onder het kopje: Gaat het stuk?
Als je nog meer verwijzingen naar hamergebruik op een Rohloffnaaf wilt lezen:
https://www.google.nl/search?q=rohloff+ ... ygPa64HQCA
Kom je nu weer terug?
Arno,

Ik ben definitief gestopt met schrijven op dit forum en heb ook mijn privebak geschoond. Als je niet meer prive zult antwoorden, is het beleefder om de mogelijkheid om prive berichten te ontvangen te verwijderen.

Uit beleefdheid een laatste antwoord. Ik kende de optie van Marten bij een stroef draaiende Rohloff naaf. Die tip staat beschreven in het Nederlands handboek van Rohloff op bladzijde 113. Maar dat geldt alleen als de lagers onder axiale druk staan, wanneer de naaf uit elkaar is geweest of een nieuw binnenwerk is gemonteerd. Eerst een krachtige slag aan de tandwielkant en vervolgens een krachtige slag aan de asplaatkant met een kunststof hamer. Om de lagers op de juiste plaats in het naafhuis te krijgen.

Over de onderhoudstip van Santos:
“Heeeeel af en toe kan het zijn dat de naaf tijdens het schakelen opeens in een ‘zwaar verzet’ schiet. Geen paniek. Haal de snelsluiting los en het wiel uit de fiets. Geef met een hamer een korte stevige tik op de as aan de ene kant en dan een stevige tik aan de andere kant. Dan schieten de palletjes weer op hun plaats en kun je weer tienduizenden kilometer verder rijden.”
Ik hou mijn twijfels.

Bron: http://www.santosbikes.com/santos/rohloff-specialist (onderhoud)

Een stevige korte tik met een stalen hamer op de centrale (buiten)as om de pallen in die as weer op z'n plaats te slaan is geen optie die door Rohloff wordt aanbevolen.
Bovendien is het probleem van de topic schrijver niet dat de Rohloff plotseling in “zwaar verzet” schiet, maar dat versnelling 8 doorslaat. Dat zal eerder een zaak zijn dat versnelling 8 niet goed gekoppeld wordt door de desbetreffende pal, dan dat er een pal blijft “hangen”. Mogelijk een beschadigde pal.

De centrale as heeft een binnen- en buiten as. De pallen liggen in de buitenas en verzonken in de uitsparingen van de binnenas. Als de binnenas ten opzichte van de buitenas draait, wordt afhankelijk van de gekozen versnelling, een of meerdere pallen vanuit die uitsparingen gedwongen buiten de buitenas gedrukt en wordt de gekozen overbrengen gekoppeld.

Als Santos gelijk heeft zal die tip zeker in het onderhoudsboekje van Rohloff worden opgenomen. Ik zou liever kiezen om de achtste versnelling niet te gebruiken of de naaf ter plaatse uit elkaar te halen. Zo ingewikkeld is die naaf nou ook weer niet.

Piet.
@Piet: dank voor je toelichting.
Ondertussen heb ik alles geprobeerd: ketting opgespannen, snelspanner losser gezet, en klappen met de hamer gegeven. Helaas zonder resultaat. Ondertussen gaat het rijden met de naaf steeds slechter. Er zijn verscheidene versnellingen niet bruikbaar meer. Ik zal Rohloff om hulp moeten vragen.
lvdb1956 schreef:Na een kettingwissel had ik problemen met doortrappen... In alle versnellingen. En zeer frequent: ik kon eigenlijk niet meer fatsoenlijk fietsen............ Na omkeren van het kransje was het doortrappen gedaan.
Misschien nauwelijks opvallend tussen al het gekrakeel valt mij nu deze bijdrage op.

Peter_K, logisch wat je al geprobeerd hebt (opspannen ketting, spanner ietsjes losser zetten, hamer), goed dat je het onderzocht hebt. Maar als je naaf steeds meer doortrapt is het ook best mogelijk dat er iets mis is met (de bevestiging van) het kransje. Heb je dit omdraaien van het kransje al geprobeerd? Je hebt hier het metalen Rohloff tandkransafnemertje voor nodig:
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1360
Heb je dat bij je? En heb je dit vaker gedaan of de handleiding bij je?

Je hebt de pech dat het hele bedrijf van Rohloff tot 1 januari op vakantie is, en je tot die tijd wordt doorverwezen naar erkende dealers in Duitsland, of importeurs in bijvoorbeeld Nederland. Professionele hulp (serienummer moet je wel uitvinden) is natuurlijk het beste, maar je ziet aankomen dat je die pas krijgt als de vakantie al vergevorderd of afgelopen is. Met een beetje geluk kan iemand op het forum je nog op weg helpen.

Het is hopen op mensen die kennis en ervaring kunnen overbrengen, maar daarbij ook blijk geven van een dienstbaar karakter en een hulpvaardige intentie. Harde woorden op zijn tijd kunnen dan prima en dragen dan bij tot een beter begrip.

Brutale vormen van amateurisme zijn heel vervelend, maar als de kenners niet constructief bezig zijn zullen die elkaar uiteindelijk ook de tent uitvechten. De onwetenden zullen hierbij dan slechts machteloos kunnen toekijken.

Hoe dan ook, Peter_K zeer bedankt dat je ondanks alles verslag blijft doen.
javb2812 schreef:Maar als je naaf steeds meer doortrapt is het ook best mogelijk dat er iets mis is met (de bevestiging van) het kransje. Heb je dit omdraaien van het kransje al geprobeerd? Je hebt hier het metalen Rohloff tandkransafnemertje voor nodig
Er zat een 15T krans op toen ik de fiets 2e hands kocht. Ik heb die ruim voor de vakantie vervangen door een 17T om kleinere verzetten te verkrijgen die ik echt nodig heb.
Ik fiets al zo'n 33 jaar, en doe al die tijd al het onderhoud aan mijn fietsen zelf. Ik heb er geen moment aan gedacht dat de bevestiging van de krans tot problemen zou kunnen leiden. Die kransafnemer licht dan ook gewoon nog thuis. :-(
Helaas werkt de mail op mijn mobiel niet, dus moet ik iedere keer een internet cafe opzoeken om wat te mailen. Hier in het toeristische Orchha is dat geen probleem, dus ik ga nu maar een uitgebreide mail schrijven naar Rohloff en wat importeurs.

Onlangs had ik een defect aan een thermostaatkraan gekocht bij Praxis, ik kreeg toen tijdens de reparatie een leenkraan. Misschien dat zij ook zoiets kunnen doen.

Het makkelijke schakelen en het ontbreken van chainsuck trokken me wel aan in de Rohloff. Maar nu ik weet dat de kans op mankementen aanmerkelijk groter is dan ik oorspronkelijk dacht, is die naaf toch wel een stuk minder aantrekkelijk.
SjirkM schreef:Gewoon bellen met Rohloff en met hen het probleem oplossen. Dit kan zonder tussenkomst van de dealer of importeur. Wel moet je het nummer op je naaf bij de hand hebben. Heb ik ook gedaan in een vergelijkbare situatie. Ze kunnen ook Engels als je duitse taal minder beheerst. Je wordt keurig te woord gestaan. Ik kreeg een nieuwe binnennaaf opgestuurd, die je zelf makkelijk kunt inbouwen. Je krijgt een uitstekende gebruiksaanwijzing erbij. Bedenk even van te voren wat je zelf kan. Kun je krans er af krijgen of heb je een kettingzweep nodig, zeg dat als je aan de lijn met Rohloff bent
waarom niet gewoon bellen en meteen aan de telefoon geholpen worden? Op een mail zit minder prioriteit. Laatst weer een blog gelezen waaruit bleek dat dit heel snel werkt (plus mijn eigen ervaring)

Company:

Rohloff AG
Mönchswiese 11
34233 Fuldatal
Germany

Telephone hours:- Mo - Fr 10:00 - 12:00 and Mo - Do 14:00 bis 16:00

Tel: +49 (0)561 51080 0

Veel succes,

Sjirk
waarom niet gewoon bellen en meteen aan de telefoon geholpen worden? Op een mail zit minder prioriteit. Laatst weer een blog gelezen waaruit bleek dat dit heel snel werkt (plus mijn eigen ervaring)

Company:

Rohloff AG
Mönchswiese 11
34233 Fuldatal
Germany

Telephone hours:- Mo - Fr 10:00 - 12:00 and Mo - Do 14:00 bis 16:00

Tel: +49 (0)561 51080 0

Veel succes,

Sjirk
Omdat ze gesloten zijn met de feestdagen?
Op dit moment wordt ik geholpen door de importeur voor Australië, Paul Moir van PureSports Pty Ltd. Mocht dat uiteindelijk niet gaan helpen dan zie ik dan verder
Tegen die tijd is het al 2014 en is de firma Rohloff weer aan het werk.
Ok Peter, ik zie nu dat het lijkt of ik geïrriteerd was. Dat was niet de bedoeling. :oops:

Jammer dat ze bij Rohloff mensen in dienst hebben die ook vakantie willen hebben. Ik hoop dat je het lek snel boven water krijgt. Jammer dat dit je vakantie een beetje overschaduwt. Problemen oplossen in een vreemd, ver land is 1 van de charmes van het reizen, maar je zit er op dat moment nooit echt op te wachten.

Sjirk
[moderator]
Antwoord is aangepast door moderator.
Alle stukken waar het niet over de oplossing ging, maar een mening was over een persoon zijn vervangen door ... of vervallen.

Discussie hierover graag niet in dit topic. Dat kan bij de discussie over modereren in een and subforum of via PB of via een mail naarhet bestuur. Mochten er toch discussies over het modereren in dit topic komen, dan worden ze verwijderd.
Dit topic zou probleemoplossend voor de vragensteller moeten zijn.

En als je het niet eens ben met een ander probeer dat dan op een nette manier te melden.
[/moderator]
javb2812 schreef:
lvdb1956 schreef:Na een kettingwissel had ik problemen met doortrappen... In alle versnellingen. En zeer frequent: ik kon eigenlijk niet meer fatsoenlijk fietsen............ Na omkeren van het kransje was het doortrappen gedaan.
Misschien nauwelijks opvallend tussen al het gekrakeel valt mij nu deze bijdrage op.

Peter_K, logisch wat je al geprobeerd hebt (opspannen ketting, spanner ietsjes losser zetten, hamer), goed dat je het onderzocht hebt. Maar als je naaf steeds meer doortrapt is het ook best mogelijk dat er iets mis is met (de bevestiging van) het kransje. Heb je dit omdraaien van het kransje al geprobeerd? Je hebt hier het metalen Rohloff tandkransafnemertje voor nodig:
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1360
Heb je dat bij je? En heb je dit vaker gedaan of de handleiding bij je?
Jouw bijdrage zegt iets over het versleten kleine kettingwiel. De ketting wordt over de versleten tanden getrokken. Een deze ...../suggestie heeft Peter niets. Ook niet aan ......suggesties zoals opspannen ketting, spanner losser zetten en zeker niet om met een stalen hamer op de as te slaan. Dat is slecht voor de Rohloff en maakt de zaak erger.
javb2812 schreef:Het is hopen op mensen die kennis en ervaring kunnen overbrengen, maar daarbij ook blijk geven van een dienstbaar karakter en een hulpvaardige intentie. Harde woorden op zijn tijd kunnen dan prima en dragen dan bij tot een beter begrip.
De Rohloff naaf is dringend toe aan een controle op het “binnenwerk”. Met name de schakelas, pallen en veertjes. Een nieuw “binnenwerk” en je kunt er weer jaren mee fietsen.
javb2812 schreef:Brutale vormen van amateurisme zijn heel vervelend, maar als de kenners niet constructief bezig zijn zullen die elkaar uiteindelijk ook de tent uitvechten. De onwetenden zullen hierbij dan slechts machteloos kunnen toekijken.
[moderator] zin geheel verwijderd[/moderatorJ
javb2812 schreef:Hoe dan ook, Peter_K zeer bedankt dat je ondanks alles verslag blijft doen.
[moderator]Zin geheel verwijderd [/moderator]

Piet.
En hier ook van. Piet, je zou niet meer reageren. Ik check de topics om te zien of topicstarter al een oplossing aangedragen krijgt. Dit helpt niet. En nee, mijn eigen post ook niet, en ik hoop dan ook dat er weer overgegaan kan worden tot de oplossing van het probleem!
Travelmaster,

Als ik bij Peter in de buurt was geweest, had ik de naaf voor hem open gemaakt om de oorzaak te vinden. Dat zou ik zelf ook doen als de naaf defect zou raken. Maar het is in dit geval een zaak voor Rohloff service geworden en geen geval voor onzin.

Piet.

Peter_K,

Ik neem aan dat je de Rohloff naaf gebruikt hebt gekocht. Je kent het verleden van die Rohloff naaf niet. Gereden aantal kilometers, noch de mogelijke gebreken of slecht onderhoud bij de vorige eigenaar bekend. Bijvoorbeeld te weinig olie of ververst. Te strakke bedieningskabels, waardoor onjuiste positie van de schakelwals en gevolgd misschakelen.

Voor service bij Rohloff moet je het productie-nummer van je Rohloff naaf weten. Zonder nummer wordt de service moeilijk, dan wel niet verleend. Het is een uniek nummer dat op de naaf staat. Speedhub 500/14 is het type van de naaf en daar heb je niets aan.

Bij Rohloff als Serien Nummer bekend, bijvoorbeeld:
nummer / bouwjaar
000000 – 000300 1998
000301 – 002415 1999
002416 – 005502 2000
005503 – 010812 2001
010813 – 017603 2002
017604 – 027008 2003
027009 – 037183 2004
037184 – 050000 2005
050001 – 064000 2006

Je hebt er nu in de vreemden weinig aan, maar op bladzijde 9 van de Nederlandse gebruiksaanwijzing staat het aanbevolen gereedschap voor onderweg, inclusief verre reizen. Als je redelijk wat ervaring heb in het onderhoud van voertuigen, is het niet moeilijk de Rohloffnaaf te demonteren en inwendig te zoeken naar de oorzaak. Zo moeilijk zit een Rohloff niet in elkaar.

Is het op te lossen, dan kun je voor nood de naaf vullen met 25 ml olie om je reis af te maken. Als de naaf wat olie “zweet” na montage is niet erg.

Piet.