Nee hoor, technisch gepraat stoor ik me niet aan:)
Heb zelf altijd de ziekelijke neiging om als ik ergens aan begin me geheel in te graven in technische uitdrukingen ed.
En als ergens een enkel woord voor is, waarom zou je dat dan niet gebruiken
Om te beginnen heb ik een (zwarte)Nikon D50 body gekocht, eigenlijk omdat deze samen met de Canon EOS350D toch wel de meest interessante (prijs vs. kwaliteit) is geloof ik.
Omdat ik de 350D niet lekker aan vond voelen (formaat en materiaal) ben ik voor een Nikon gegaan.
De extra's die de D70(s) wel heeft mis ik de eerste jaren toch nog niet dus ik wilde daarom maar met de D50 beginnen.
Bovendien zijn de D50 en de D70(s) intern 90% identiek.
Ik heb de D50 bewust als body gekocht omdat hij zelf met een 18-55 kitlens word verkocht (wat te beperkt) en de kitlens van de D70s (18-70) veel last schijnt te hebben van vignettering, het oplossend vermogen is wel erg goed zeggen ze.
Aangezien Full Frame camera's toch nog wel erg duur zijn (€ 3000 + geloof ik voor de nieuwe Canon) zie ik mezelf nog niet zo 1-2-3 overstappen.
Zal nog wel een paar jaar duren voor dit is doorgedrongen in de consumentenklasse van DSLR's.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een lens waar ik zowel een redelijke groothoek mee kan pakken maar ook een lichte tele heeft.
Komende zomer gaat de reis naar IJsland (niet met de fiets dit jaar maar met de rugzak en bergschoenenen) mede daarom heb ik voor een goede camera gekozen om wat betere plaatjes te kunnen schieten aldaar.
Ik heb nu een paar dagen mogen proberen met een Sigma 18-200 van een vried om eens te kijken hoe dat bevalt.
Ik moet zeggen dat hij me wat bereik betreft wel bevalt, alleen in de uiterste is de kwaliteit niet 100% heb ik het idee.
Ook merk je dat de lens in de tele niet bijzonder lichtsterk is.
Nu zal ik hem denk ik niet veel gebruiken op zowel 18mm als de 200mm dus als het middengebied goed is...
Ik weet dat een dergelijk extreme zoom in een compacte lens toch altijd een compromis geeft in de kwaliteit.
Om meteen met een lens in de klasse van de Canon L-serie te gaan zoeken lijkt me voor mij erg overdreven.
Aan de andere kant is de lens wel mooi compact (87mm lengte) en licht voor z'n zoom (400 gram)
Misschien is het helemaal zo gek nog niet om met een Sigma 18-200 te beginnen en wat later verder te kijken welke kant m'n behoeftes uit gaan.
Dat spaart me dan wat gewicht en het risico van stof op m'n sensor!
Dan kan ik later altijd nog een lichtsterker objectief erbij kopen als ik die behoefte voel!
Ik krijg wel al overal de tip om zeker vor buitensport meteen een goed neutraal UV filter te kopen om de frontlens te beschermen.
Zo'n workshop is eigenlijk helemaal zo'n gek idee nog niet!
Daar leer je altijd wel dingen waar je echt wat aan hebt.
Ik ga vast kijken of ik erbij kan zijn!
Dank alvast voor de tips!
Groet,
Martijn