Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Coleman Feather - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Coleman Feather

Als je naar een Primus brander kijkt, dan niet de VariFuel! Alleen geloof ik dat deze niet meer gemaakt wordt, dus dat is dan geen probleem. Ik heb deze zelf, en tijdens mijn reis zat ik op een gegeven moment in de jungle van Bolivië koud eten te eten omdat m'n brander het niet meer deed! Zelfs de expert van m'n outdoorwinkel kon er bijna geen touw aan vastknopen. Gelukkig ken ik iemand die misschien nog wel een oplossing heeft, maar voor mij geen VariFuel meer!
De OmniFuel lijkt me overigens wél interessant.

Hoi!

Ik heb een Primus Varifuel en ik heb nog nooit problemen gehad. De truc is gewoon om de brandstof fles vlak voordat het eten klaar is om te draaien en de brandstofslang dan zo leeg te laten branden. Ik heb zo nooit roetproblemen gehad en heb hem met loodvrije benzine, wasbenzine en coleman gestookt en zonder problemen.

Een betere Primus is de is de Multifuel, die brand ECHT alles behalve turf en gedroogde koeievlaaien. De nieuwste Primus brander is de superstabiele Gravity maar ik ken nog niemand die er ervaring mee heeft... Maar deze is zeker het overwegen waard.

Fiets de wereld,
Whisky

Ik ben het maar weer eens met Whisky eens: ook ik heb een Varifuel waarmee ik nog nooit problemen heb gehad. Naast hetgeen hij al schreef heb ik er ook nog eens gas mee gestookt en dat gaat ook perfect. Als ik een nieuwe brander zou moeten aanschaffen denk ik dat ik een Multifuel zou kopen. Die is wel erg duur, maar dan heb je ook wat.
Ja, ik denk dat het 'm in de pomp zit. Deze bouwt geen druk meer op, heb ik het idee. Da's wel een beetje lullig als je in Verweggistan zit. Een jaartje met wasbenzine branden op dat ding had ik toch als normaal mogelijk geacht. Maar zelfs een half jaartje mocht het niet worden bij die van mij.
Overigens vind ik het heel knap om een VariFuel op gas te stoken. Dan moet je namelijk een gasfles vinden met exact die aansluiting. En zelfs dan weet ik niet of de VaruFuel dat intern aankan. Met de MultiFuel en de OmniFuel kan dat natuurlijk wel.

Ehh wacht even, haal ik de boel nu door elkaar? Mijn brander heb ik acht jaar geleden gekocht, kan op gas, loodvrij, Coleman en heette toch Varifuel? Volgens mij was het de eerste van dat type van Primus. Daarna kwamen dacht ik de Multi (als vervanging van de Vari) en de Omnifuel (die ik nu zou willen hebben en die ook op diesel etc, brand). De aansluiting past gewoon op een gas-schroefvatting en je hoeft niet eens een sproeikop te vervangen.
Ik zal het eens nakijken....

Hoi,

Coleman heeft net als Primus ook een Multifuel brander :?

Van Primus op een rijtje:
De Primus Multifuel: Wasbenzine, Gas, Petroleum en Ongelode benzine
De Primus Varifuel: Wasbenzine, Petroleum en Ongelode benzine, Diesel
De Primus Omnifuel: Wasbenzine, Gas, Petroleum, Ongelode benzine, Diesel en Kerosine

Dus de Omnifuel brand alles, de multifuel geen diesel maar in plaats daarvan gas en de varifuel diesel maar geen gas.

Maar waarom zou je op gas willen branden als je al een benzine brander hebt? In het hooggebergte en bij lage temperaturen heb je met gas door het drukverlies in de gasfles altijd problemen en benzine kan je overal krijgen...

En niets is natuurlijk zo leuk als lekker op het tankstation tussen de autos haast voor niks een litertje loodvrij te tanken, moet je de automobilisten eens zien kijken 8)

Drukverlies in de pomp? Hmm, misschien is de O-ring op de pomp aan vervanging toe?
http://www.primus.se/pdf/usermanual_Mul ... ves_EN.pdf

Whisky

Dank je Whisky,

Ik heb de Vari en de Multi door elkaar gehaald, ik heb dus een Multifuel! Deze heb ik nog met mijn vorige vriendin gekocht omdat zij een beetje bang was voor benzinebranders en ik prima met benzine kook. Een jaar later was het uit met haar en zat ik met de Multifuel. Maar daar heb ik uiteindelijk geen spijt van. Ik houd errug van lekker eten en drinken, ook op mijn vakanties. (Een later "tussendoor vriendinnetje" :oops: zei zelfs dat ze met mij op vakantie beter en lekkerder had gegeten dan bij haar thuis. Om een indicatie te geven).
Die Multifuel had toendertijd nog geen bruikbare sudderstand op benzine en op gas kan je 'em juist uitstekend temperen. Als ik het bovendien nodig heb om (tijdelijk) twee pitten te gebruiken kan ik eentje op benzine laten branden terwijl ik voor de andere zo'n hyper licht en klein gasbrandertje heb. Bovendien kan je tussendoor heel snel een brandertje klaar hebben door er eventjes een gastankje aan te schroeven (ik heb zo'n adapter waarmee je elk goedkoop doorprik tankje kan gebruiken). Het gas reinigt bovendien het hele apparaat. En diezelfde tankjes kan ik ook weer gebruiken voor mijn gaslampje. 8)
Dus bij kou en in het hooggebergte kan ik gewoon benzine gebruiken, en ook ik ken het ongelovige gezicht van de pompbediende :shock: als ik kom afrekenen!
whisky schreef:In het hooggebergte en bij lage temperaturen heb je met gas door het drukverlies in de gasfles altijd problemen en benzine kan je overal krijgen...

Drukverlies in de pomp? Hmm, misschien is de O-ring op de pomp aan vervanging toe?
http://www.primus.se/pdf/usermanual_Mul ... ves_EN.pdf

Whisky
Juist door de verminderde druk op het blikje komt in het hooggebergte het gas beter tot zijn recht dan bij benzine. Dit is waarom alpinisten gasbranders gebruiken. Bij extreem koude temperaturen is het benzinevoordeel wél duidelijk. Dan praat ik over temperaturen van kouder dan -5 graden. Tot die kou voldoet propaangas nog prima.
De Varifuel heeft trouwens dus niet zo'n O-ring die je waarschijnlijk bedoelt. Ik denk dat het probleem meer in het zwarte kunststof uiteinde van de verder metalen pomp zit. Het lijkt of hier lucht doorheen kan. Ik ken iemand die nog een stuk of 5 kapotte pompen voor een VariFuel thuis heeft liggen, dus we gaan eens kijken waar het probleem 'm in zit.

Hoi,
Juist door de verminderde druk op het blikje komt in het hooggebergte het gas beter tot zijn recht dan bij benzine.
Oops, dat klopt helemaal :oops:

In de alpen heb ik ook altijd een simpel gasbranderdje mee maar alleen als ik bivak dan (een hut is natuurlijk veel comfortabeler). Mijn hoofdrede is dan eigenlijk het gewicht want een benzinebrander is niet echt licht.

Vanaf welke hoogte is een gasbrander te verkiezen boven een benzinebrander? Bij een benzinebander hoef je op grotere hoogte toch alleen maar vaker te pompen of vergis ik me daarin?

Met gas bij lage temperaturen heb ik nog geen ervaring. Hier in de beierse winter heb ik tot nu toe nog alleen maar mijn benzinebrander gebruikt, ik zal de volgende keer eens voor de gein ook op gas proberen te koken bij -10 :)

Whisky
Gezegd wordt vanaf zo'n 2500 meter. Ook al heb ik op 4800 meter in Perú nog prima op benzine gekookt (in dat Nationaal Park was niemand te bekennen, behalve bij de ingang om geld te innen :wink:). Gas is daar ook veel lastiger te verkrijgen.

Bij het koken op gas bij vrieskou, moet je wel propaangas gebruiken. Butaangas stopt al bij +5 graden. Vaak worden mengsels gebruikt. Die van MSR en Primus werken prima.