Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kettinglengte bepalen/kettingspanner - Forum Wereldfietser

kettinglengte bepalen/kettingspanner

Moet er bij het gebruik van een kettingspanner (Rohloff) speciale aandacht besteed worden aan de kettinglengte? Bv zodat de twee tandwieltjes van de spanner verticaal onder elkaar staan?
Toen ik mijn ketting heb vervangen toen heb ik het aantal schakels van mijn oude ketting geteld. Dit heb ik doorgegeven aan mijn fietsenmaker en kreeg toen een ketting die op lengte gemaakt was. Let er wel op dat je de zelfde schakels hebt.

Pim
m_nu schreef:Moet er bij het gebruik van een kettingspanner (Rohloff) speciale aandacht besteed worden aan de kettinglengte? Bv zodat de twee tandwieltjes van de spanner verticaal onder elkaar staan?
Volgens mij is er op zich geen beperking: de spanning op je ketting veroorzaakt nauwelijks energieverlies, dus er is geen reden om er wat meer spanning op te zetten. Je wil vooral vermijden dat een versleten ketting te lap komt te hangen, dus je moet wel starten met wat begin spanning.

Tenzij iemand een goeie vuistregel weet te produceren zou ik beginnen een opstelling ongeveer in het midden zodat de spanner in beide richtingen wat kan meegeven. Als blijkt dat naarmate de kettingverslijt de spanner te ver dichtplooit of de spanning te laag wordt, zou ik hem wat bijstellen.
Rohloff beveelt aan dat het onderste rolletje tussen 5 en 6 staat op de klok met het bovenste rolletje als centrum van de wijzerplaat. Zie pagina 68-70 in http://www.rohloff.de/uploads/media/2_M ... 10_web.pdf