Additionally, paste this code immediately after the opening tag: B&M Lumotec IQ Plus blijft branden? - Forum Wereldfietser

B&M Lumotec IQ Plus blijft branden?

Mijn nieuwe lamp lumotec type 175q plus blijft branden wanneer ik hem tijdens het fietsen in 1 van de de drie standen: 0, I of 0 heb staan. Hij gaat wel uit op de 0 stand wanneer ik stil sta en blijft nog nabranden in de 1 stand. Intussen al verschillende verbindingen aangepast. Achterlicht afgekoppeld, aansluiting bij dynamo gewisseld, bij koplamp gewisseld. Probleem blijft. Ik heb ook een aansluiting voor mijn acculader van Biologic vanaf de naafdynamo aangesloten.
Wie weet wat hier mis gaat?
Wel heerlijk veel licht met deze koplamp!
Ik neem aan dat je niet het standlicht bedoelt? Dat is er namelijk special voor gemaakt nog even te blijven branden als je stilstaat zodat je niet direct onzichtbaar wordt bijvoorbeeld bij een verkeerslicht. Geweldige uitvinding in mijn ogen.
Ik bedoel idd niet het standlicht maar de beide 0 standen.
Volgens mij heb je drie standen: 0 - 1 en S (ik heb dezelfde lamp denk ik). Alleen in de 0-stand heb je geen standlicht. De handleiding heb je waarschijnlijk al gezien:
http://www.bumm.de/service/download/anleitungen.html.
Jij hebt een ander model, bij mij heb je de standen 0 I 0
Heb je niet toevallig/per ongeluk de versie met Tageslicht of wel daglicht verlichting? Dan moet er ook een T staan.
Wim
Leider nein, es gibt I kein T :P
Is dit een lamp met een sensor? Mijn ervaring is dat de lamp in de sensor stand in dit jaargetijde met bewolking al heel snel aan gaat, zeker in combinatie met een stuurtas.

Ronald van der Perk
ja, met sensor.
Maar hij moet in de stand 0 toch gewoon uit kunnen tijdens het rijden.
Het klopt dat ik veelal met donkere dagen heb gefietst de afgelopen week.
Stuur een mailtje naar BuM. Naar mijn ervaring zijn ze daar zeer vlot met antwoorden.
Zou het aan de polariteit kunnen liggen?
Via de online winkel fietsonderdelenonline wordt de vraag ook al gesteld aan de leverancier.
Polariteit, ja eventueel. Maar dan, wat te doen, allerlei variaties in de bekabeling geprobeerd.
Kan natuurlijk ook stomweg een defect zijn. Dat kun je eigenlijk maar weten door te vergelijken met een identiek model.
Reinder schreef:Via de online winkel fietsonderdelenonline wordt de vraag ook al gesteld aan de leverancier.
Polariteit, ja eventueel. Maar dan, wat te doen, allerlei variaties in de bekabeling geprobeerd.
Naafdynamo's geven wisselspanning. Polariteit doet er dus niet echt toe (als alles geïsoleerd is, als het frame geleidend verbonden is, moet je er opletten om geen vreemde lussen te maken.

Klinkt alsof de schakelaar stuk is.
Heb je een multimeter?
kabeltjes eraf halen, multimeter op het 'ohm' teken zetten (weerstand).
Vervolgens de schakelaar op 0 zetten en de weerstand tussen de achterlichtaansluiting en de voedingaansluiting meten. Als je daar 0 ohm meet (of heel weinig ohm) dan is je schakelaar aan gruzels.
Meet je 0 ohm dan gaat er iets anders mis.

Succes!
Hans, bedankt.
Bij stroom sla ik altijd wat op tilt, maar ik ga het proberen.
Een multimeter kan ik wel regelen.
Je zegt twee keer O ohm, w.s. een typefout, wat moet het wel zijn?
Nieuwe lamp gemonteerd, functioneert prima. Probleem was dus defect in de eerste lamp(gaat retour)
Bedankt voor het meedenken.