Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Polen c.a. - Forum Wereldfietser

Rondje Polen c.a.

De kogel is in ieder geval door de kerk: in de zomervakantie fietsen we een week of vier in Polen. Ik twijfel tussen twee routes: een verlenging van de Hanze fietsroute: Berlijn - Noord naar de kust, doorrijdend tot Elblag (ongeveer de EV 10) en dan terug ongeveer via de R1. Kent iemand de situatie op de campings aan de Poolse Oostzeekust? Het lijkt een interessante route, maar onze ervaringen met kustcampings in het voormalige Oostduitsland in juli/augustus waren nogal onrustig.
Het alternatief is te beginnen in Poznan, noordwaards via Gdansk richting Kaliningrad, een stukje Litauen befietsen en via het merengebied en Warschau terug naar het beginpunt http://www.bikemap.net/nl/route/2376850 ... saved=true. Het merengebied schijnt erg mooi te zijn, we komen zo nog wat cultuur tegen en we komen in landen waar we nog niet waren. Zuid-Polen is ons waarschijnlijk wat te heuvelachtig (tenzij het niet erger is dan Schotland ...). Is er iemand die ons wat verder kan helpen bij onze keuze? Ik heb de standaard informatiebronnen zoals wiki en crazyguy en de hierin opgenomen links al bekeken.
Wij vonden bij ons rondje (nou ja rondje, 4000 km) het zuiden/zuidoosten de oostrand en het noorden van Polen erg mooi. Centraal Polen inclusief Warschau duidelijk minder.

Het (meren)gebied in noorden, Pommeren en Mazurie was het vroegere Oost-Pruisen en is nog steeds redelijk Duits georienteerd. De kwaliteit en sfeer van veel campings bij met name toeristische plaatsen is dan ehh...erg duits. Probeer dan ook eens de PTTK campings of bivakplekken. De PTTK is een soort NIVON achtige organisatie die vrij veel terreinen en bivakplekken in polen beheerd. De bivakplekken vind je veel langs meren en rivieren, een grasveldje, poepdoos, simpel maar voldoende.
Tip: laat eens een dagje de fiets staan en maak een kano tocht over een van de mooie meren en rivieren van Mazurie.

Houdt er verder rekening mee dat tijdens de zomervakantie veel schoolklassen op kamp gaan en dan een camping bevolken, dat kan een beetje lawaai opleveren.

je route gaat door het zuiden van Litouwen, doe dan zeker de Nederlandse camping "de
Harmonie" aan. Een bijzonder mooi gelegen camping. Van hier uit kun je de oude vestingstad Trakai per fiets bezoeken.


Ben & Ingrid
Tip: laat eens een dagje de fiets staan en maak een kano tocht over een van de mooie meren en rivieren van Mazurie.
inderdaad een heel mooi kano land.
Ik heb verschillende keren Polen doorkruist: westen, noorden, midden, zuiden. Het noordwesten is mooi: bossen, meertjes, heuvels, niet te druk. Mazurië, noordoosten is aantrekkelijk. Het zuiden is redelijk te doen. De hoogste toppen vind je aan de grens met Tsjechië, Slowakije.

Campings vind je vooral in de toeristische streken. De kustcampings zijn soms erg druk, niet plezierig. Afgelopen zomer is het me een paar keer overkomen dat de campings - die er volgens de kaart zouden zijn - gesloten waren. Bivakterreintjes (pole biwakowe) zijn de afgelopen tien jaar veel verdwenen. Poolse zoekwoorden voor campings: pole namiotowe (tentenveldje), pole biwakowe of gewoonweg kemping.

Polen kamperen niet graag. Ze overnachten liever in een kamer of pension. Ik doe dat ook steeds vaker. Een kamer op het platteland bij particulieren (Agroturystyczny) kost meestal rond de 40 zloty, ongeveer 10 euro (incl. gebruik van keuken, douche, beddegoed...) Zoek anders naar noclegi (overnachtingtingsmogelijkheid), pokoj (kamer).

Gdansk is een mooie stad. Als je van Poznan komt, raad ik je aan ook Torun te bezoeken. Een paar campingtips: http://www.campng.nl/camping/44218 en http://www.lupice.nl
ben huve schreef:De kwaliteit en sfeer van veel campings bij met name toeristische plaatsen is dan ehh...erg duits.
Bedoel je: goede plekken, fantastisch sanitair en niet duur? Want dat is mijn ervaring met Duitse campings.
Ik bedoelde met met name seizoenplekken caravans etc. Maar mijn ervaring is al weer van een aantal jaren geleden. De kwaliteit op zich is zeker wel goed.


Ben