Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tandriem/rohloff - Forum Wereldfietser

tandriem/rohloff

beste mensen.Ik heb nu een Kogasignature met rohloff en tandriemaandrijving en ondervind dat ik met riem 2a3 km per uur trager fiets en +- 15 min langer fiets op 100km tegen mijn eerder zelfde fiets maar dan met ketting,voel ook dat ik zwaarder moet trappen.is dat normaal??? of is er wat fout . dank bij voorbaat
2 à 3 kmh is wel heel veel verschil.
Najaar, kleren, jas, kou, wind? Toch stiekem iets ander merk en type banden, zadel, maat, afstelling, versnellingen?
Leon
Beide fietsen met Rohlofnaaf en dezelfde tandwielverhouding, voor zover je daar bij een riem van kunt spreken?
Heb je andere banden?
Wat was je vorige fiets?
vind dit een wel heel vreemde vraag om eerlijk te zijn.....
uren aan een stuk fietsen, 100 km afbollen en een paar minuten verschil opmeten...en dan gaan zoeken of er iets mis is met de fiets...vreemd hoor :roll:
Vind het nog niet zo vreemd.
Als je echt het gevoel hebt dat je langzamer fietst dan normaal ga je je toch afvragen wat er aan de hand is.
2-3 km/uur langzamer, dat is meer dan 10%. Ik ben juist op zoek naar een Rohloff/riem combinatie, ben toch wel benieuwd naar de oorzaak.

Frank
2-3 km/uur langzamer, dat is 10% of meer. Ik ben juist op zoek naar een Rohloff/riem combinatie, ben toch wel benieuwd naar de oorzaak.

Frank
johnny-vs schreef:vind dit een wel heel vreemde vraag om eerlijk te zijn.....
uren aan een stuk fietsen, 100 km afbollen en een paar minuten verschil opmeten...en dan gaan zoeken of er iets mis is met de fiets...vreemd hoor :roll:
Fiets jij maar lekker door met een halfzachte lekke band dan :roll:
Ik vind dat ook niet vreemd. Wil best veel weten. Met onze Jut en Jul fietsen. Ik leg op mijn fiets twee nieuwe banden en dan gebeurt dit. Ben nog steeds benieuwd is dit verschil in spierkracht te vertalen.
Als 15 minuten verschil over 100 km overeenkomen met 2-3 km/h, dan reed je op je oude fiets een gemiddelde van bijna 33 km/h. Klop dat, wat dat is over 100 km behoorlijk straf?

Dat is dan een verschil van ca. 8% in snelheid en als je het effect van de luchtweerstand meerekent een verschil van minstens 10% in vermogen bij gelijke snelheid. Dat is heel veel. De beste metingen die ik ken tonen een verschil van ca. 3% in opgeleverd vermogen tussen een Rohloff naaf en een derailleursysteem, uiteraard in het nadeel van Rohloff. Zie http://www.ihpva.org/HParchive/PDF/hp52-2001.pdf. (figuur 12).

Van de Gates riem ken ik enkele metingen. Er zou een verschil van ca. 1W tov een kettingaandrijving zijn bij 250W input, dwz ca. 0.5% meer. Zie
https://www.friction-facts.com/media/wy ... ve_rev.pdf

Vergelijkingen over ritten van 100 km zijn heel moeilijk en waarschijnlijk slecht reproduceerbaar. De vraag is dan, zoals de meeste andere reacties suggereren, of er geen andere factoren meespelen, zoals vermoeidheid, weer, wind, kleding, banden, etc.

Met modern gereedschap zou je het verschil waarschijnlijk beter kunnen meten. Je zou de fietsen op een Tacx-achtige trainer met vermogensmeter kunnen zetten. Of op de weg met een echte vermogensmeter. De meeste vermogensmeters zijn niet compatibel met Rohloff en een crankstel voor een riem, behalve de Look Keo Power pedalen.
http://www.futurumshop.nl/polar-keo-power-pedaal.phtml
Daarmee kun je snel ombouwen om verschillende fietsen te vergelijken. Alleen ligt de prijs nog ongeveer in de orde van een Rohloff-naaf, maar misschien kun je ze ergens voor een dagje lenen. Best interessant!

Ik heb zelf korte tijd een fiets met Rohloff naaf gehad. Ik had ook het gevoel dat hij veel zwaarder trapte dan een derailleur systeem. Ik heb hem daarom weer snel verkocht.
math schreef:Dat is dan een verschil van ca. 8% in snelheid en als je het effect van de luchtweerstand meerekent een verschil van minstens 10% in vermogen bij gelijke snelheid.
Luchtweerstandskracht gaat met het kwadraat van de snelheid. Vermogen mbt luchtweerstand gaat dus met de derde macht. 8% snelheidsverschil betekent dus 1,08^3 = 26% meer vermogen mbt luchtweerstand. (bron: diktaat procestechnologie ±2a)
Hou rekening met wrijving en het effect is wat minder sterk, maar zeker meer dan 20%.
Leon
Zelf heb ik ook een Koga Signature met rohloff en riem, en kreeg problemen na 500 km fietsen hij maakte geluid, en ging langamer had ik het idee, ben naar de fietsenwinkel terug geweest, daar bleek het tandwiel ovaal in plaats van rond te zijn, zij hadden dit nog nooit meegemaakt, Koga stuurde een ander tandwiel, en nu heb ik geen problemen meer, en mijn snelheid is ook duidelijk verbeterd met die nieuwe tandwiel, mijn fiets is in september geleverd. En heeft nu 2500 km op de teller staan. Ik fiets dezelfde snelheid gemiddeld als met mijn veel lichtere MTB.

Ps ik bedoel het tandwiel wat de riem aandrijft :wink:
sorry,heb niet kunnen reageren omdat mijn laptop binnen was voor nazicht.mijn vorige fiets was ook een nieuw Koga met rohloff en ketting, frame 57 was toen te klein en heb terug een nieuwe koga frame 63 rohloff en riemaandrijving gekocht en dat fietst veel beter alleen heb ik het gevoel harder te moeten trappen,ik doe 2à3 maal de week 100km meestal dezelfde rit en daar ondervind ik dat ik +-10min langer over doe dan vroeger en mijn snelheid is volgens computer 2à3km per hr lager.normaal fiets ik zonder tegenwind 20 km per hr,nu nog +- 17per hr. Dat die getallen niet heel juist zijn dat kan maar het gaat er om dat ik duidelijk zwaarder moet trappen en langer over de rit doe,niet dat ik dat erg vind maar stel hier toch wat vragen over.ben wel weer een paar weken ouder maar dat zal het wel niet aan liegen zeker. ga een van de dagen terug naar de fietswinkel want nu schijnt mijn licht ook maar op halve kracht meer(son 28 naaf en Schmidt edelux lamp)veel ken ik niet van fietsen maar doe het graag en ben steeds blij een antwoord te krijgen op mijn misschien wat domme vragen. Groetjes
Gustaaf schreef:sorry,heb niet kunnen reageren omdat mijn laptop binnen was voor nazicht.mijn vorige fiets was ook een nieuw Koga met rohloff en ketting, frame 57 was toen te klein en heb terug een nieuwe koga frame 63 rohloff en riemaandrijving gekocht en dat fietst veel beter alleen heb ik het gevoel harder te moeten trappen,ik doe 2à3 maal de week 100km meestal dezelfde rit en daar ondervind ik dat ik +-10min langer over doe dan vroeger en mijn snelheid is volgens computer 2à3km per hr lager.normaal fiets ik zonder tegenwind 20 km per hr,nu nog +- 17per hr. Dat die getallen niet heel juist zijn dat kan maar het gaat er om dat ik duidelijk zwaarder moet trappen en langer over de rit doe,niet dat ik dat erg vind maar stel hier toch wat vragen over.ben wel weer een paar weken ouder maar dat zal het wel niet aan liegen zeker. ga een van de dagen terug naar de fietswinkel want nu schijnt mijn licht ook maar op halve kracht meer(son 28 naaf en Schmidt edelux lamp)veel ken ik niet van fietsen maar doe het graag en ben steeds blij een antwoord te krijgen op mijn misschien wat domme vragen. Groetjes
Ik kan het alleen maar bevestigen. Ik heb een keer een uitgebreide proefrit gemaakt met een Santos met riemaandrijving. De fietsenmaker zei dat hij zelf vond dat een riem lichter fietst dan ketting, maar al na de eerste meters had ik het tegenovergestelde gevoel. Ik had constant het gevoel alsof ik windje tegen had of dat de rem aanliep.
Gustaaf schreef:...mijn vorige fiets was ook een nieuw Koga met rohloff en ketting, frame 57 was toen te klein en heb terug een nieuwe koga frame 63 rohloff en riemaandrijving gekocht en dat fietst veel beter ...
Het is dus niet Rohloff tegen derailleur, maar ketting tegen riem en/of framemaat. Bij de riem speelt de voorspanning een rol bij de systeem-efficiency, maar niet erg sterk. Zie de genoemde studie van Friction Facts.

Misschien is de framemaat wel de verklaring! Een verandering van 57 cm naar 63 cm vind ik wel heel veel. Met bijbehorende verschillen in zadel-stuur afstand zat je op de oude fiets veel meer voorover, dus met minder luchtweerstand. Jaja, die nieuwe fietst veel beter. Comfortabeler?
dubbel ; kan weg
wel, het is net dat gevoel dat ik heb van steeds wind op de kop en moeilijker vooruit kom maar ik weet niet hoe het komt, frame van 63cm zou de juiste maat zijn voor mij,zadelpen zit nu 4cm uit het frame.volgende week ga ik het laten nakijken bij de fietsverdeler. alvast bedankt
Nog iets om op te letten wat geloof ik nog niet genoemd is: heb je wel dezelfde 'tand'wielverhouding als bij de kettingfiets? Als je door een andere overbrenging voorheen vooral in 11 fietste en nu in 10 of 12, scheelt dat zo een paar procent efficiency.