Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietssloten - lockpicking - Forum Wereldfietser

Fietssloten - lockpicking

Ik heb enkele maanden geleden dit fietsslot gekocht, omdat de ketting de beste is uit een test van de fietsersbond. Maar nu zie ik dat een gelijkaardig slot uit dezelfde prijsklasse makkelijk te lockpicken is: http://youtu.be/6jb6JFjGI_g

In een Britse test heeft de 810 ook slechts een Bronze rating. Details hier op pagina 40*, ook al wordt er daar niet gezegd waarom het slot een Bronze rating krijgt. En hier lees ik dan weer dat Bronze 'underrated' is voor dat slot, maar daar wordt het lockpicken niet beoordeeld.

*
-8mm diameter strong, specially hardened chain links offer great resistance against all sorts of brutal attacks, such as sawing, cutting, pulling and drilling
-Lock body protected by tough material
-Self-locking cylinder with drill protection and handy reversible key
-High ease of use because of chain with integrated padlock
-Low weight and high flexibility

Moet ik me geen zorgen maken of zou ik toch beter uitkijken naar zo'n slot? (of twee sloten?)

Mijn fiets is 1100 euro waard en ik heb geen verzekering.

Maar dan nog, een dief kan blijkbaar meestal ongestoord zijn werk doen: http://youtu.be/JXFREVTqrtE
De meeste fietsdieven werken helemaal niet met lockpicking, maar gebruiken enkel een of andere vorm van 'geweld'. Maar het is altijd raadzaam om voor goede antifietsdiefstalbeveiliging meer dan één soort fietsslot te gebruiken. De meeste fietsdieven zijn immers gespecialiseerd in één soort slot en vinden sowieso het kraken van twee soorten sloten te veel werk.

Je kan natuurlijk altijd Abus dit probleem voorleggen, misschien doen ze je wel een interessant voorstel.

Renaat
Wat ik vreemd vind is dat, in tegenstelling tot eerdere testen van de Fietsersbond, zij in het bovengenoemde artikel alleen maar gekeken hebben naar de sterkte van de ketting. Uiteindelijk wordt de sterkte van een ketting bepaald door de zwakste schakel, in dit geval het slot. Eerdere test van de Fietsersbond gaven de conclusie dat een discusslot de beste bescherming geeft, zie http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/onderdelen/sloten
Als ik een goed slot zou willen hebben zou ik voor één van de gehard stalen kettingen kiezen b.v. de Blue of Yellow Chain in combinatie met een discusslot. Een belangrijke overweging is natuurlijk wat wil je aan gewicht meesjouwen om je fiets te beschermen.

Ronald van der Perk
Dat een discusslot de beste bescherming geeft, is mooi. Maar hoe bevestig je zo´n slot aan de fiets dan? Dus waar steek je het beugeltje doorheen.
Een ander aspect wat voor een fietsreiziger meespeelt, is toch het gewicht. Niet voor niets gooit Ilja in het begin van 'de filosofie van de heuvel' het (te zware) slot van zijn vriendin weg.

Waar ik naar benieuwd ben is welk slot is het meest geschikt voor de fietsreiziger? Dus wie levert de beste gewichts/bescherming verhouding?

Overigens is al veel meer geschreven over sloten op het forum.
HansvanderVeeke schreef:Dat een discusslot de beste bescherming geeft, is mooi. Maar hoe bevestig je zo´n slot aan de fiets dan? Dus waar steek je het beugeltje doorheen.
Is te gebruiken met een ketting (best miminum 8mm gehard staal, hoewel: http://youtu.be/Jfkn0mk0X2I) Misschien toch maar een verzekering nemen voor 39 euro per jaar.
dvdh80 schreef:
HansvanderVeeke schreef:Dat een discusslot de beste bescherming geeft, is mooi. Maar hoe bevestig je zo´n slot aan de fiets dan? Dus waar steek je het beugeltje doorheen.
Is te gebruiken met een ketting (best miminum 8mm gehard staal, hoewel: http://youtu.be/Jfkn0mk0X2I) Misschien toch maar een verzekering nemen voor 39 euro per jaar.
Het is zo sterk als de zwakste schakel. Dat betekent dat de ketting nu de bescherming vormt en niet het discus slot.

Waar vindt je een verzekering van 39 euro per jaar voor een vakantiefiets?
HansvanderVeeke schreef:
dvdh80 schreef:
HansvanderVeeke schreef:Dat een discusslot de beste bescherming geeft, is mooi. Maar hoe bevestig je zo´n slot aan de fiets dan? Dus waar steek je het beugeltje doorheen.
Is te gebruiken met een ketting (best miminum 8mm gehard staal, hoewel: http://youtu.be/Jfkn0mk0X2I) Misschien toch maar een verzekering nemen voor 39 euro per jaar.
Het is zo sterk als de zwakste schakel. Dat betekent dat de ketting nu de bescherming vormt en niet het discus slot.

Waar vindt je een verzekering van 39 euro per jaar voor een vakantiefiets?
Met een discus slot zoals dit heb je denk ik weinig zorgen: http://www.amazon.com/dp/B004C45N7U

(zie reviews eronder)

Over de fietsverzekering: http://www.fietsomnium.be/
Als ik zo de reacties op het nederlandse lockpick forum lees, dan is dat discus-slot een eitje... :-(
Ik zou eerder voor een zwaarder slot gaan wat je aan het frame bevestigd. (door de stad fietsend hangt mijn beugelslot aan het stuur maar voor recreatie niet echt een optie :-) )
Heb net een nieuwe (dure) fiets gekocht en vroeg me af hoe ik deze beter kon beveiligen tegen lockpicking. Nu weet ik dat de discussloten over het algemeen snel open zijn te krijgen, dit blijkt ook uit tests en zo te zien denken sommige hier hetzelfde daarover. Heb dit topic gevonden via google.

Zelf is de fiets al uitgerust met en standaard AXA slot en een kabel voor hem vast te maken aan een paaltje of iets dergelijks. Toch wil ik graag een extra slot bevestigen tegen diefstal, aangezien er veel fietsendiefstallen worden gepleegd in mijn gemeente. Ook heb ik wel eens gehoord over een moedersleutel voor deze sloten, dus voor de zekerheid wil ik een extra anti lockpick slot kopen.

Heeft iemand nog suggesties voor een alternatief extra slot dat beschermd tegen de lock picking of klopsleutel methoden. Liefst een waarbij de prijs een beetje in verhouding ligt met de kwaliteit.
Geen woord over lockpicking op de website van 'de Fietsendief': http://www.beewise.nl/tips%20tegen%20diefstal.html

Ook alle andere bronnen die iets over fietsdiefstal zeggen besteden geen aandacht aan lockpicking.

Heb jij enige reden om aan te nemen dat fietsdiefstal door lockpicking een reëel probleem is?

Als je graag een lockpickvrij slot wilt, dan kan je denk ik je vragen best stellen aan de specialisten, b.v. http://www.lockpickinguniversiteit.nl
Goede beveiliging bij een laag tot gemiddeld diefstalrisico
Zowat het enige waarmee je je met een fietsslot kunt weren is gelegenheidsdiefstal. Een toegewijde fietsendief krijgt elk slot open, is het niet door "lockpicking", dan is het wel met grof geweld.

De beste manier om een gewilde fiets te jatten is overigens door gewoon op klaarlichte dag het slot door te knippen met een betonschaar. Het is al vaak proefondervindelijk aangetoond, en enige tijd geleden heb ik het zelf ook eens noodgedwongen vastgesteld. Loop gewoon met zo'n enorme tang op je doel af, je krijgt misschien een paar "lollige" opmerkingen naar je hoofd, in de trant van, "zo, ga je fietsen stelen?", maar niemand legt je een strobreed in de weg. Desgevraagd verklaart men meestal dat de knipper "zijn sleuteltje wel kwijt zou zijn." Nu had ik zowel de sleutel van het ringslot als de afgebroken kop van die van het kettingslot op mijn eigen fiets op zak, voor het geval er wél vragen zouden worden gesteld, maar dat is niet gebeurd. Ook niet door passerende agenten in een surveillancewagen.
Oke duidelijk, weinig reden dus om me zorgen te maken hierover!
Alien schreef:Zowat het enige waarmee je je met een fietsslot kunt weren is gelegenheidsdiefstal. Een toegewijde fietsendief krijgt elk slot open, is het niet door "lockpicking", dan is het wel met grof geweld.
De meeste fietsendieven - ook de 'professionele' - zijn toegewijd aan snel en makkelijk geld verdienen met een beperkte pakkans. En daarin maakt een degelijk fietsslot (zeker twee fietssloten) wel degelijk een groot verschil, want als je fiets voldoende beveiligd is, dan zijn er meestal andere interessantere doelwitten.
Ik hoor het wel vaker 'elk slot is te kraken' en op zich klopt dat, maar te vaak suggereert men daarmee onterecht dat een degelijk fietsslot weinig verschil maakt.

Overigens zijn er wel degelijk (zware) kettingsloten die ook met een betonschaar niet zomaar te kraken zijn en waar slijpschijven aan te pas komen. Ook die kunnen gekraakt worden, maar als de dief geen bijzondere reden heeft om het op jouw fiets gemunt te hebben, dan volstaan zo'n sloten echt wel om diefstal te voorkomen.
Ik heb ook niet anders beweerd. Het is echter wel zaak om je (meer) druk te maken over de snelle manieren waarop sloten te kraken zijn, en niet zozeer of een slot "uiteindelijk" wel open te krijgen is.
Reearts schreef:Oke duidelijk, weinig reden dus om me zorgen te maken hierover!
Het blijft wel belangrijk om een tweede goed slot te kopen. En een kabelslot is steeds zeer makkelijk te kraken en dus nooit geschikt als enige slot om de fiets met aan de vaste wereld te zetten.
Sowieso altijd meerdere sloten gebruiken. Je zou kunnen overwegen een alarm op je fiets te zetten. Zodra er dan gerommeld wordt aan je fiets/slot gaat er een luid alarm af.

Niet dat het gemiddeld publiek dan in actie komt, maar het is voor de fietsendief toch iets minder gemakkelijk. Als jouw fiets net iets beter beveiligd is dan een andere, zal de dief hem waarschijnlijk laten staan.
Ik denk niet dat een lockpick set (zie: http://www.lockpickcenter.nl/lock-pick-set) of klopsleutel vaak gebruikt word voor deze doeleinden. Een destructieve methode is veel sneller en makkelijker. Het beste kun je dus een tweede slot kopen waarbij het zeer lang duurt voordat ze deze hebben opengeknipt.

Meenemen doen ze toch als ze willen, je moet het ze echter zo moeilijk mogelijk maken.
Door een inbraakgolf in ons dorp ben ik me een tijdje geleden gaan verdiepen in het open maken van sloten. Vanzelfsprekend ben ik ook met fietssloten in de weer gegaan. (ook vanwege het feit dat ik altijd de opbergplekken van de fietssleutels vergeet). Een cijferslot ben ik ongeveer 30 sec. mee bezig. Een slot met sleutel tussen de 10 en 15 seconden. Een slot op zichzelf heeft dus niet veel waarde. Beter is het om te zorgen dat je fiets niet "gezien" wordt, en de fiets van je buurman wel. Ik zet mijn fiets altijd zoveel mogelijk in de massa neer, of probeer de fiets uit het zichtveld te halen. lukt dat niet heb ik nog altijd een goedkoop bewegingsalarm erop.