Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hollowtech II vervangen voor vierkante as. - Forum Wereldfietser

Hollowtech II vervangen voor vierkante as.

Beste (Wereld)fietsers,

Na twee keer in korte tijd problemen met de buitenboord lagers van Shimano (wel op 2 verschillende fietsen). Zou ik graag de Hollowtech crank van de Snel Savanne van mijn vriendin, vervangen voor een degelijk vierkant exemplaar. Echter, dit heb ik nog nooit gedaan. Dus hoe pak ik dit aan?

-Hoe bepaal ik de juiste maat trapas? (Breedte van de bracketpot meten?)
-Welke trapas is een aanrader?
-Welke cranck koop ik het beste? Hoe zorg ik dat de kettinglijn gelijk blijft?
-Verder nog aanvullende tips?

Alavast bedankt!

Koen
quote="berger"

> -Hoe bepaal ik de juiste maat trapas? (Breedte van de bracketpot meten?)

Nee, de breedte van de bracketpot is niet bepalend voor de benodigde aslengte.
De breedte van de bracketpot is waarschijnlijk en hopelijk gewoon de meeste voorkomende standaard.

> Welke trapas is een aanrader?
Als je niet te duur wilt doen is een van de goedkope Shimano-trapassen wel aan te raden. Ik heb daar - klop klop - nog nooit een probleem mee gehad. Er zijn ook duurdere en heel dure oplossingen.

> Welke cranck koop ik het beste?
Dat is uiteraard aan jezelf. M-gineering verkoop heel mooie. Als je het bescheiden wilt houden zijn er ook bescheidener prijzen.
Let wel op de lengte. 170 m en 175 mm zijn veel voorkomende lengtes waarbij 175 voor de iets grotere personen is. Andere maten zijn veel lastiger verkrijgbaar. Op de huidige crancks staat vast ergens de lengte wel vermeld.

> Hoe zorg ik dat de kettinglijn gelijk blijft?
Cranckstellen zijn verschillend geconstrueerd. Bij elk cranckstel behoort een bepaalde lengte trapas. Door vakman of de website, of anders door de leverancier wordt dat vermeld.

>Verder nog aanvullende tips?
Ik heb gewoon bij Decathlon een cranckstel uit het rek gepakt. Daar zit meteen de as bij en je bent voor €50,- voor zeker 10.000 km klaar.

Wat je nodig hebt op die holle as te verwijderen weet ik niet, maar je hebt wel een gereedschap nodig om de nieuwe as er in te draaien en je hebt een gereedschap nodig zodra je de gemonteerde nieuw cranck er weer af wilt. Je fiets naar een goede fietsenmaker brengen is ook een optie.

Leon
Het is in ieder geval niet moeilijk.

Omdat het beter beschreven is dan ik kan uitleggen, verwijs ik graag naar deze site: http://www.parktool.com/blog/repair-help

Heeft mij al een aantal keer prima geholpen. Er staat ook bij welk gereedschap je nodig hebt.
Even met wat getalletjes:
-68mm, waarschijnlijk geen 70 of 72mm oid (68 is de meest voorkomende maat en zal wel op de Snel zitten maar check het vooral even zelf). Zoals Leon zegt is dit niet de lengte van de trapas maar de lengte van de bracketpot. Let ook op het type draad, zal in het geval van de Snel wel standaard bsa zijn maar check het vooral zelf aan de hand van de bestaande lagers.
- un54 of un55 van Shimano als je een jis taper wilt en goedkoop. Token als je lichter (en duurder) wilt, SKS en andere (Phil wood, white industries, ta, stronglight etc.) als je veel duurder wilt. Licht, sterk, mooi, sexy, duur, goedkoop, Eerst zelf bedenken wat je eisen zijn, dan kunnen wij je vertellen wat een goed idee is.
- het beste is wat je zelf zoekt. Dubbel, triple, cranklengte, beschermrand, licht, sterk, mooi, sexy, duur, goedkoop, alu, stalen bladen, etc. Eerst zelf bedenken wat je eisen zijn, dan kunnen wij je vertellen wat een goed idee is.
- kettinglijn en bijbehorende aslengte is afhankelijk van het crankstel (er vanuit gaande dat je een normaal frame etc. hebt) en wordt dus bij een fatsoenlijk crankstel gespecificeerd door de crankstelfabrikant. Bijv op http://www.rose.nl/artikel/shimano-aliv ... aid:144611 staat dat de kettinglijn 50mm is bij een aslengte van 113mm. Meet je huidige kettinglijn op en kijk welke as je nodig hebt (bijv. nu 47,5mm dan een as van 108mm bij crankstel in de link).
- assen zijn er met 2 soorten tapers: iso en jis. Neem de goede die bij je crankstel past. Voor verkrijgbaarheid in den vreemden zorg dat je een jis crankstel/as hebt, geen iso.

Bedenk eerst eens wat je wilt (dubbel, triple, cranklengte, beschermrand, licht, sterk, mooi, sexy, duur, goedkoop, alu, stalen bladen, etc.) en meet je kettinglijn, bracketpot en draad, dan is het een stuk handiger om te adviseren. Als je op zoek bent naar een goedkoop recht-toe-recht-aan triple crankstel (met kleine bladen, zonder ring, zwart, lelijk en zwaar) dat waarschijnlijk heel blijft en niet teveel bagger is dan is bovenstaande link icm een un55 as van de goede lengte een te verdedigen keus. Let wel op de draad etc. om te zorgen dat het past.

Bij andere wensen horen andere crankstellen, laat dus vooral je wensen weten.
Ik geloof dat ik alle getalletjes dankzij jullie hulp begin te begrijpen. 68mm is de breedte van de bracketpot, deze heeft een BSA draad.
De huidige cranck heeft een Tandwielverhouding: 22 - 32 - 44 tanden. Dit wilde ik graag zo houden. Om een idee te geven, deze cranck voldoet aan mijn eisen:
http://www.bike4travel.nl/images/Shiman ... elm442.jpg
ik vind hem alleen niet zo mooi (Of sexy volgens Jaap). Misschien een tip voor wat meer stijl? Mag dan ook duurder zijn natuurlijk...
Daarbij lijkt een Shimano UN55 mij prima, die zouden behoorlijk betrouwbaar zijn en zo'n sexy Phil Wood zie je toch niet 8)
Met beschermrand is dit de mooiste die ik ken. Anders gezegd: met beschermrand vind ik ze allemaal spuuglelijk :) .
Ik kwam deze tegen, in ieder geval een stuk mooier:
Afbeelding

Met het volgende verhaal van Marten:
Sugino DX
De DX heeft de courante 4 x 104-56mm steek. Moderne optiek met brede cranks maar nog steeds een vierkante trapas. De moderne MTB steek is handig als je het hollowtech2 lager fiasco zat bent en je huidige bladen wil blijven gebruiken. En er past een kleiner binnenblad op dan op de 110mm variant. Ook in 152, 160, 170 en 175mm Zilver gepolijst. Aanbevolen aslengte: 110mm voor 47.5mm, 113 voor 50mm kettinglijn
Hierop zou ik dus de huidige bladen (shimano LX cranck) kunnen overzetten, aangezien het buiten en binnenblad nog wel een tijd meekunnen, klinkt dit aantrekkelijk. Maar hoe weet ik hoeveel mm mijn kettinglijn is?
berger schreef:Maar hoe weet ik hoeveel mm mijn kettinglijn is?
Bel Marten even. Dan weet je het zo.
Leon
Je kettinglijn bij een triple meet je door de afstand te meten tussen het midden van het middenblad en het midden van je zitbuis/schuine buis. Handigste: afstand midden middenblad tot framebuis meten en dan de helft van de framebuis (meestal 1 of 1 1/8 inch) er bij optellen.
Er zou in principe 50 mm uit moeten komen. Tenminste als je huidige crankstel en frame volgens Shimano spec zijn gemaakt. Waardes die redelijk zijn zijn ergens tussen de 47 en 53 mm. Als het teveel daarvan afwijkt krijg je problemen met je voorderailleur (of eendenvoeten :) ).

De aslengte voor de Sugino kan Marten je daarna wel vertellen en die staat zelfs al op de website zie ik nu.
Even gemeten, 50 mm! Ik leer nog eens wat zo op een vrije maandag...
Sugino XD en Shimano UN-55 113mm besteld! Ik houd jullie op de hoogte 8)
Was een upgrade van de Hollowtech lagers niet een goedkoper alternatief geweest? In elk geval simpeler.
Jan Eleveld schreef:Was een upgrade van de Hollowtech lagers niet een goedkoper alternatief geweest? In elk geval simpeler.
Misschien omdat
Na twee keer in korte tijd problemen met de buitenboord lagers van Shimano
? :roll:
Jan Eleveld schreef:Was een upgrade van de Hollowtech lagers niet een goedkoper alternatief geweest? In elk geval simpeler.
Na twee keer gedoe was het tijd voor ingrijpender maatregelen :lol:
Goedkoper vraag ik mij trouwens af, volgens mij is alleen Chris King een volwaardig alternatief, die kost rond de 160 euro. Gedoe weet ik dus nog niet :)
Was inderdaad geen ingewikkelde klus. Handig dat op de cranck gewoon de oude tandwielen overgezet kunnen worden:

Afbeelding
Nog een klein vraagje, wat mij opviel is dat er in het brackethuis onderin geen gaatje zat om water uit het frame te laten lopen, is het verstandig hier alsnog een gaatje onderin te boren? Zat nu namelijk best wel wat roest en vocht in.
In dat geval kan een gaatje absoluut geen kwaad. Wel goed het laagste punt bepalen. Troep komt er bijna altijd wel weer in. Het zand zal er niet uitlopen, het water wel.
@berger
Hou ons even op de hoogte hoe de vierkante as zich houdt in je frame.

Ik heb dezelfde oefening gedaan, alleen kreeg ik na een kilometertje of 25 een vreemde speling in de bracket. Thuis gekomen hing de trapas los in de bracketpot en was de gehele schroefdraad aan de tandwielzijde geheel "verdwenen", en dus zo goed als einde frame.
svalan schreef:@berger
Ik heb dezelfde oefening gedaan, alleen kreeg ik na een kilometertje of 25 een vreemde speling in de bracket. Thuis gekomen hing de trapas los in de bracketpot en was de gehele schroefdraad aan de tandwielzijde geheel "verdwenen", en dus zo goed als einde frame.
Jeetje, da's wel een horrorverhaal. Weet je wat er toen precies fout is gegaan?
ReinierLamers schreef:
svalan schreef:@berger
Ik heb dezelfde oefening gedaan, alleen kreeg ik na een kilometertje of 25 een vreemde speling in de bracket. Thuis gekomen hing de trapas los in de bracketpot en was de gehele schroefdraad aan de tandwielzijde geheel "verdwenen", en dus zo goed als einde frame.
Jeetje, da's wel een horrorverhaal. Weet je wat er toen precies fout is gegaan?
Ik heb even gezocht op o.a. mountainbikeforum.nl en daar kwam ik meer van dit soort "ongelukjes" tegen. Het gebeurd bijna altijd met aluframes (bracketpot) en heeft te maken met het feit dat de bussen van een hollowtechlager wat verder in de bracketschroefdraad gaan. Alu is wat "zachter" materiaal dan staal, met als gevolg dat de schroefdraad wat meer "uitvreet".
De schroefdraadbus van de door mij geplaatste vierkante trapas was een fractie korter waardoor er dus een minieme speling op de bus zat, en door het belasten tijdens het trappen is de speling groter geworden met als gevolg het hierboven beschreven resultaat.

Oplossingen zijn:
- italiaanse draad er in tappen met dito lagers
- een bus in de bracket laten persen en hier nieuwe draad in laten tappen
- een nieuw frame aanschaffen.

Omdat het maar een ww-fiets is ga ik eerst weer proberen of er toch nog een hollotech buitenboordlager in past en deze dan "vastzetten" met locktite en dan kijken of de zaak houdt.