door
SamSam » ma 04 nov, 2013 20:28
Beste Dennis,
Het boekje waarvan ik spreek is "Mountaineering in remote areas of the world" van Alun Richardson, enkele jaren geleden te vekrijgen in de K2 in Antwerpen. Dus totaal geen boekje over fietsen wel, maar daar staat zo een uitgebreide tabel in met de perioden van het jaar die het meest geschikt zijn om te gaan klimmen in deze landen. En uiteraard zijn de periodes die geschikt zijn voor te klimmen ook de beste periodes om daar te fietsen (geen sneeuw en regen en dergelijke...).
Ik zou inderdaad liefst langs de noordkant van de Zwarte en Kaspische zee rijden zoals ik het nu zie, aangezien ik voor de welbekende redenen liever niet via Iran, Irak en Afghanistan/Pakistan rij... Al zijn er blijkbaar wel nog redelijk wat fietsers die elk jaar die route nemen? Maar persoonlijk interesseren die landen mij wat minder dan Kazachstan en het noorden. Ook ben ik zelf niet echt te vinden voor bijvoorbeeld Indië, daar lijkt het mij iets te druk enz (al kan het ook wel zijn dat ik niet genoeg weet over deze landen en dat dat vooroordelen zijn) .
Met pack light go fast bedoel ik zeker wel kamperen maar alles zo licht mogelijk, lichte tent en dergelijke, ik ben persoonlijk eerder fan van iets lichter te gaan, veel comfort is voor mij minder belangrijk. Maar dat kiest iedereen zelf natuurlijk.
die ene persoon waarvan ik spreek is op 13 Juli vertrokken en zit nu ongeveer net in China denk ik, zat onlangs even in Bishek vast om zijn chinees visum te regelen. Als ik mij niet vergis zijn die visum toestanden en toegang krijgen dikwijls hetgeen waar je wat geluk met moet hebben, maar ik ben geen expert.
Kortom, op 4-5 maand in Nepal geraken lijkt mij zeker te doen. Of het nu nog op tijd is om alles voor te bereiden zodat er in 2014 nog kan vertrokken worden dat weet ik niet goed. Voor mij is 2015 ook een optie...
Tof alleszins dat er nog mensen met interesse zijn!