Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alfine 11 problemen - Forum Wereldfietser

Alfine 11 problemen

Ik rij sinds juli dit jaar op een fiets met een Alfine 11 naaf en nu na 2400km is mijn achterwiel voor de 2e keer opgestuurd naar Shimano.
De 1e keer schakelde de naaf, als ik even mijn trappers stil hield, af en toe naar een lichter verzet, bij Shimano is er toen een nieuw binnenwerk in gezet.
De 2e keer sloeg de naaf, om de 100-200km, op willekeurige momenten, dus niet tijdens het schakelen, zomaar een paar tandjes over.
Dus nu wordt er wederom een nieuw binnenwerk gemonteerd.
Zijn er fietsers die dezelfde ervaringen hebben?
Bij Shimano doen ze daar geen uitspraken over.

Daarnaast heb ik bij 1000km de olie vervangen, wat mij bevreemde was de donkere kleur van de olie, iets wat ik niet verwacht bij een "versnellingsbak"
Het lijkt erop alsof een rubberafdichting wordt opgelost want het zijn geen metaal deeltjes.
Ik heb gehoord dat bij een Rohlof naaf de olie er na 5000km nog als nieuw uit komt.
In wat voor een fiets zit je naaf? Heeft hij een tandriem of ketting?
Het is een Specialized Source 11 maar dan met ketting ipv riem.
Ook ik heb een Alfine 11 op mijn source 11 en heb meer dan 5000km zonder problemen gefiets. Het lijkt mij dat je een 'maandag' naaf hebt. Dat moet een beetje fietsen dealer kunnen oplossen met een nieuwe naaf.
froghn schreef:Ook ik heb een Alfine 11 op mijn source 11 en heb meer dan 5000km zonder problemen gefiets. Het lijkt mij dat je een 'maandag' naaf hebt.
Of jij hebt geluk. Of jullie rijgedrag is onvergelijkbaar. Of ...

Renaat
Ik denk ook dat ik gewoon pech heb, maar dan wel twee keer achter elkaar.
Mijn dealer heeft te weinig ervaring met deze naaf om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen en, heel jammer, maar Shimano doet geen uitspraken over dit probleem.
Ik ben van een racefiets overgestapt naar deze omdat ik hem voornamelijk voor woon/werk verkeer gebruik, de naaf wordt door mij niet overmatig zwaar belast.

Ik heb dit forum bezocht omdat ik gewoon benieuwd ben of er meer mensen zijn die dit probleem hebben gehad en waarom is de olie zo donker als je die ververst.
Helaas is mijn technisch engels niet zo goed maar ik heb inmiddels op een engels forum gelezen dat de Alfine 11 naaf perfect werkt zolang hij maar op een zorgvuldige manier in elkaar wordt gezet, wat dat betreft heb ik niet zo'n hoge pet op van de serviceafdeling van Shimano, zie de reactie hieronder.
When it works it's great. Unfortunately my bike now knows its own way back to the bike shop entirely as a result of the Alfine 11 hub not performing reasonably.
De Alfine naaf hoort zonder problemen te werken dus aarzel niet om hem terug te laten sturen.
Een Engelse fietser besloot zelf z'n naaf te inspekteren nadat het probleem door Shimano niet goed was opgelost, hij vond metaaldeeltjes in zijn naaf die bij zorgvuldige montage niet horen voor te komen. Het lukt me helaas niet om hier een foto van te posten.
salsapeter schreef: Daarnaast heb ik bij 1000km de olie vervangen, wat mij bevreemde was de donkere kleur van de olie, iets wat ik niet verwacht bij een "versnellingsbak"
Het lijkt erop alsof een rubberafdichting wordt opgelost want het zijn geen metaal deeltjes.
Ik heb gehoord dat bij een Rohloff naaf de olie er na 5000km nog als nieuw uit komt.
Het is onwaarschijnlijk dat olie er als nieuw uitkomt. Dan zou oliewisseling geen enkele zin hebben. Het ligt juist voor de hand dat regelmatige oliewisseling wordt voorgeschreven omdat er degradatie en vervuiling optreedt, zoals door het op elkaar inlopen van tandwielen. Bij versnellingsnaven van auto's was vroege oliewisseling heel gebruikelijk, meestal binnen 1000 km ; tegenwoordig veel minder. De technische finesses in afwerking van versnellingsbakken die je bij moderne auto's ziet, mag je bij fietsen nog niet verwachten, waarschijnlijk omdat de aantallen een factor 100-1000 lager liggen.

Shimano heeft zijn Alfine 11 gepositioneerd halverwege de Rohloff, qua gewicht en prijs. Dat houdt o.a. in dat de naaf minder robuust is bij schakelen en meer oplettendheid van de fietser vergt. Lees de bijdrage van JonCox in http://www.bikepacking.net/forum/index. ... 384.0.html
Voor wat het waard is:
Vroeger was de Rohloff-olie zwart: Hij ging er zwart in en kwam er zwart uit.
Enkele jaren geleden schakelde (no pun intended) men bij Rohloff over naar kleurloze olie (enfin, licht gelig). Sindsdien heb ik mijn olie een vijftal keer ververst. Hij gaat er geel in en komt er na 5000km nog steeds pikzwart uit.
Hallo

Ik heb er ruim 9000 km (waaronder mijn eerste grote reis (naar Rome via Benjaminse))op zitten met mijn Rose met Alfine 11 naaf.
Geen problemen, maar het doorslaan van de versnellingen herken ik wel:
Het afstellen bij de "schakelhandel" (hoe noem je zo'n ding) komt HEEL precies.Als deze niet goed staat slaat de versnelling wel eens een tandje over.

Verder ben ik er tevreden over.

Han
Alle fietsers, bedankt voor jullie reacties :D
Ik weet inmiddels, ook dankzij een Engels forum, meer van mijn Alfine 11 als mijn dealer.
In de praktijk schijnt het zo te zijn dat wanneer je de het gele merkje van de shifter iets voor die van de naaf afstelt (Nul instelling) dat je dan de minste problemen hebt.
Verder niet aarzelen om de naaf bij problemen naar de dealer (of Shimano) terug te brengen.
Ik rijd inmiddels met mijn 3e naaf en hoop dat ik nu meer geluk heb(of minder pech).
In de praktijk schijnt het zo te zijn dat wanneer je de het gele merkje van de shifter iets voor die van de naaf afstelt (Nul instelling) dat je dan de minste problemen hebt.
Ik heb twee Shimano naafversnellingen in gebruik.
Daar ben ik uiterst tevreden van.
Het afstellen gebeurt bij deze naven steeds door twee gele merktekens over elkaar te plaatsen.
Nexus 7 vd vouwfiets Dahon: gripshift in de "4" en bijregelen via de shifter tot beide merkjes tegenover elkaar staan.
Nexus8 (premium) van de Koga CityLite: in de "5" en de merkjes over elkaar afregelen via de shifter.
Bij de Alfine zal de schakelhendel dan ook in een bepaalde versnelling moeten geschakeld zijn.

In elk geval:
van de hier aangehaalde problemen, nooit last van gehad.
Kun je een link naar dat forum geven?
salsapeter schreef:Alle fietsers, bedankt voor jullie reacties :D
Ik weet inmiddels, ook dankzij een Engels forum, meer van mijn Alfine 11 als mijn dealer.
In de praktijk schijnt het zo te zijn dat wanneer je de het gele merkje van de shifter iets voor die van de naaf afstelt (Nul instelling) dat je dan de minste problemen hebt.
Verder niet aarzelen om de naaf bij problemen naar de dealer (of Shimano) terug te brengen.
Ik rijd inmiddels met mijn 3e naaf en hoop dat ik nu meer geluk heb(of minder pech).