Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lofoten, hoe er geraken? - Forum Wereldfietser

Lofoten, hoe er geraken?

Dag iedereen,

Drie jaar geleden zijn we met onze tandem doorheen Zweden en een stukje Noorwegen gefietst (tot in Mo i Rana). We hebben toen trein/boot/trein genomen om tot in Zweden te geraken en terug. De heen en terug reis op zich nam op die manier een week in beslag. De tijden zijn veranderd, nu werken we en hebben slechts een beperkte tijd om op verlof te gaan, maar we willen terug naar het noorden :-)
Ons plan is om een 10-14 dagen te fietsen op de Lofoten.

Heeft er iemand suggesties om snel op de lofoten te geraken (vertrekkende rond de regio Aalst-Brussel in België?
- Het vliegtuig is het snelst, maar we hebben geen ervaring met het meenemen van een tandem op het vliegtuig. Heeft hier iemand ervaring mee? (We zouden vliegen met SAS: Brussel-Oslo-Bodo)
- Kent er iemand alternatieven?

Alvast bedankt iedereen!

Gregory
Gregory schreef:Dag iedereen,

Drie jaar geleden zijn we met onze tandem doorheen Zweden en een stukje Noorwegen gefietst (tot in Mo i Rana). We hebben toen trein/boot/trein genomen om tot in Zweden te geraken en terug. De heen en terug reis op zich nam op die manier een week in beslag. De tijden zijn veranderd, nu werken we en hebben slechts een beperkte tijd om op verlof te gaan, maar we willen terug naar het noorden :-)
Ons plan is om een 10-14 dagen te fietsen op de Lofoten.

Heeft er iemand suggesties om snel op de lofoten te geraken (vertrekkende rond de regio Aalst-Brussel in België?
- Het vliegtuig is het snelst, maar we hebben geen ervaring met het meenemen van een tandem op het vliegtuig. Heeft hier iemand ervaring mee? (We zouden vliegen met SAS: Brussel-Oslo-Bodo)
- Kent er iemand alternatieven?

Alvast bedankt iedereen!

Gregory
Wat zijn de verpakkingsvoorschriften bij SAS? Misschien helemaal demonteren, maar een tandem is natuurlijk vrij groot. Alternatief is om naar Oslo te vliegen met een andere maatschappij en je kan dan per bus, trein of per boot (smyril line).
Ik kan niets zinnigs zeggen over de tandem.

Lofoten is bloedmooi, maar niet zo groot. Je kan er in 10 à 14 dagen best nog wat bij doen. Zoals Vesterålen en Senja. Tromsø (leuk stadje) als begin of eindpunt komt dan al snel in beeld.

Klik op onderschrift voor een mogelijke route
Niet vlugst maar wel mooi:
nachttrein utrecht-kopenhaven - afstappen net voor Kiel in Neumunster - naar Kiel met de fiets - boot van Kiel naar Oslo- vervolgens met de nachttrein naar Bodo. Ik heb deze route 2 jaar geleden gedaan, was echt heel mooi en als je op tijd de nachttrein vanuit Oslo reserveert kan dat spotgoedkoop.

Ander mogelijkheid:
Volvo-boot vanuit Gent naar Brevik Zuid-noorwegen, vervolgens met de trein naar Oslo, tenslotte weer nachttrein naar Bodo.

In ieder eval zal je tandem meekunnen.

En zoals gezegd, zeker trachten Vesteralen en/of Senja meenemen.
manis schreef:nachttrein utrecht-kopenhaven - afstappen net voor Kiel in Neumunster - naar Kiel met de fiets - boot van Kiel naar Oslo- vervolgens
Of gewoon met dezelfde nachttrein naar Kopenhagen. Dan de trein Kopenhagen - Gothenburg. Daar overstappen op de trein Gothenburg - Oslo.

Peter
Bedankt voor de suggesties en de tips.
We hebben 3 weken verlof gekregen :-)
Dus nu kunnen we eens denken hoe we het gaan aanpakken.
Zodra het vast staat, laat ik weten wat het geworden is.

Gregory
De snelste manier is vliegen naar Trondheim, met de trein naar Bodo en vervolgens de ferry naar Moskenes. Deze treinreis is de mooiste die ik ooit gemaakt heb. Schitterend landschap. Heeft wel iets van de Hardangervidda. Dus neem niet de nachttrein (hoewel het daar hartje zomer niet echt donker wordt 's nachts). Als je de trein vooraf boekt is hij goedkoper. Het treintarief lijkt op dat van vliegtuigen. Op sommige ritten is een flinke korting mogelijk. De trein heeft een aparte afdeling voor fietsen. Een tandem lijkt me geen probleem. In Bodo is een goede camping aan de oostkant van het vliegveld op een kwartier fietsen van het station. Vlak onder de startbaan maar gelukkig is er weinig vliegverkeer. De ferry is vlak bij het station.
Nou...
De snelste, betaalbare (alles is relatief in Noorwegen) manier is vliegen naar bodø en dan de boot naar moskenes.

De trein vanaf trondheim naar bodø is misschien een aantrekkelijker alternatief (niet gedaan).
Ook een mooi alternatief: vliegen naar, of vanaf tromsø. Tussen tromsø en de lofoten liggen nog het bloedmooie senja en de Vesterålen.

In tien à veertien dagen kun je makkelijk tussen bodø en tromsø fietsen.
Ik heb een paar dagen op de camping in Bodo gestaan, vlak naast het vliegveld en heb alleen straaljagers en een paar kleine vliegtuigjes zien landen. Geen verkeersvliegtuigen. Daarom twijfel ik of het mogelijk is om met tandem naar Bodo te vliegen. Maar dat valt natuurlijk na te vragen. Als je direct op de Lofoten wilt vliegen; in Andenes is ook een vliegveld. Voornamelijk militair had ik de indruk toen ik daar een paar dagen was maar misschien is het ook een burgerbestemming.
Toevallig lees ik vandaag in de reisbijlage van de krant dat je via een stop in Bodo ook naar Svolvaer kunt vliegen met een "propellervliegtuig". Kennelijk een klein type vliegtuig. Navragen dus of hier een tandem in past.
In 2012 ben ik van Bodø naar de Noordkaap gefietst, via de Lofoten. http://arctic-cycler.com/biking/bodo-no ... rway-2012/ Heeeeel erg mooi.
Ik ben met het vliegtuig naar Bodø geflogen, en terug vanuit Tromsø. Ik probeerde de fiets in een doos in te pakken. Niet echt gelukkt. http://arctic-cycler.com/2012/07/06/the ... h-my-bike/
Veel makkelijker is gewoon een paar plastic hoesjes omheen doen (met pedalen af, stuur opzij, en lucht uit de banden). Dat heb ik voor de terugvlug gedaan.

Hier is wat ik voor logistiekplanning gedaan heb: http://arctic-cycler.com/2012/06/24/the ... -svalbard/
Dit was vrij ingewikkeld omdat ik ook daarna een wandeltour op Svalbard deed. Maar, je kunt zien wat ik als voorbereiding voor de vlucht naar Bodø deed.

Je moet beslist ook op Senja eiland gaan. Prachtig. Andøya is ook mooi!!

Veel plezier!!

Matthew