Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nog steeds NAT en KOUD - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

nog steeds NAT en KOUD

Jeroen, ben je koud tijdens het fietsen, of als je stil gaat staan?

Buffalo Systems klinkt een beetje (maar niet helemaal) als het systeem van Páramo: een winddichte (maar niet waterdichte) buitenlaag met daarachter een speciale laag fleece dat vocht naar buiten "pompt". Als je de Britse buitensport fora er op naleest dan is het inderdaad regenbestendig en comfortabeler dan een regulier ademend regenjack. De twee nadelen die vaak genoemd worden zijn gewicht (het lichtste jack is 500 gram) en dat het warmer is dan een gewoon jack. Voor jou is dat laatste misschien eerder een voordeel.

Cioch Outdoor verwerkt hetzelfde materiaal ook in hun jacks en broeken.

Afgelopen september ben ik in Schotland ook een aantal keer door en door nat geworden. Als het langdurig en/of hard regent dan raakt de buitenkant van de jas verzadigd met water en dan is het gedaan met het restantje ademend vermogen (ademend vermogen neemt sowieso af als het verschil in luchtvochtigheid binnen/buiten klein is). Combineer met 9 graden Celsius zodat je ook nog eens condensatie aan de binnenkant van je jas krijgt en je vraagt je af waarom je überhaupt nog moeite neemt om een regenjas mee te nemen c.q. aan te doen ;-)

Mijn enige oplossing tot dusver is om stevig door te fietsen zodat je je warm rijdt. En een warm café te zoeken voor de lunch, anders is het klappertanden geblazen...
Mijn ervaring: ik heb een Rab Drillium event jas. Bij regen in combinatie met icebreaker 200, evengoed voor mij niet te doen. Zeiknat van het zweet. Ik stelde m'n hoop op de combinatie met een patagonia capilene2 shirt. Zelfde resultaat. Kletsnat en onaangenaam, want dus nat en koud. Ik dacht dat de droogtijd snel soelaas zou bieden, maar ook na 30 a 45 minuten was de kou en nattigheid nog niet geweken.
Bij droog weer kan ik mij goed kleden door combinaties van windbreker en/of fleece met bovengenoemde baselayers. Fleece gaat dan soms boven of onder de windbreker, of het een of het ander wordt weggelaten.
Maar nat weer blijft een onaangenaam probleem. Ik ben jaloers op mijn vrouw die lekker droog blijft terwijl ik mijn baselayer kan uitwringen... "Lui zweet is gauw gereed," lacht zij me uit...
Andere baselayer die snel vocht van de huid wegvoert? En fietsen met een cape dan maar?
Ik heb een seizoen met een icebreaker ondershirt gereden en ik werd hierin steenkoud. Ik zweet ook behoorlijk maar blijf nu veel warmer in een Craft ondershirt. Mijn shirt wordt ook nu wel nat maar ik heb het gelukkig niet meer koud. En icebreaker gebruik ik nu om 's avonds na het fietsen warm te blijven.
En ben terughoudend met je te warm aan te kleden.
Yopie schreef:
PietV schreef:Niet alleen de BMI is bepalend. Vele fietsers rijden zich het snot voor de ogen. Staan stijf van de cortisol en eten verkeerd. Loze calorieen. Het gaat er niet om hoeveel je eet, maar wat jou voedt. Alle gel-sleurpende fietsers krijgen langzaam een leververvetting en minder ruimte voor de opslag van glycogeen. Als ze even tegen wind moeten trappen, zweten ze als een beer.

Fiets rustig en zonder zorgen,
Kom je er vandaag niet, dan ben je er morgen,
Hou het lijf altijd in ere,
Alleen een gek fietst zich de kolere.

Een zelden zwetende vakantiefietser, die in een gesloten regenpak niet klam of koud wordt. Piet.
Nu is mijn BMI precies goed en ben ook geen gel-slurper maar drijf altijd snel uit een regenpak, ondingen zijn het.

En Piet, het is toch echt:
fiets lekker snel en zonder zorgen
want dan kom je er vandaag en niet pas morgen!

en ik hou juist wel van gekken, vooral van fietsende gekken :wink:
Snel fietsen zonder "zorgen" is niet voor een ieder weggelegd. Ik lees te vaak op wielrenners-sites de vele chronische klachten en -blessures bij fietsers op snelheid.
Door ervaring wijzer geworden ben ik me gaan verdiepen in duurzaam bewegen en voeding. Dat is me goed gelukt. Gestopt met sporten en gaan bewegen.
Nu, 1200 dagen later, beweeg ik veel gemakkelijker zonder aan duurvermogen in te leveren. Ben wel gemiddeld ruim 20 gram per dag lichter geworden zonder 1 dag sport-stress. Dat had ik met sporten nooit bereikt. Heb ook geen last van schommelingen in gewicht na een week intensief gewegen.

Bovendien is mijn stofwisseling of metabolisme veel efficienter geworden. Door beter fuctionerende bijnieren. Ik eet en drink selectiever en sla nu veel minder naar binnen, zonder te kort aan voeding en vocht. Mijn "thermostaat" staat scherper afgesteld en ook de aanvang en de mate van transpireren is sterk verbeterd. Scheelt op een fietstocht tenminste 1 liter drinken daags. Heb het nu minder snel warm bij- of koud na inspanning.
Ruim 20 gram daags is niet veel, maar over 1200 dagen tikt het aan. Het gewicht is van 105 naar 79 kg gezakt. Maar nog steeds fors gebouw en veel spieren.

Op de vlakke weg merk ik er weinig van. Alleen bij het wegrijden. Bij het klimmen ga ik relexter naar boven en schakel tenminste 1 keer minder terug met de Rohloff dan voorheen. En dat alles zonder pijntjes of blessures. Hartslag rust tussen de 50 en 55 slagen/min. Tegen wind en op hellingen maximaal 160% van de rustslag. Rustig en zonder zorgen. Afstand en tijd onbelangrijk. Ben dus niet geinteresseerd in km/h.

Vroeger was ik competitief en wilde ik nooit verliezen. Nu ben ik een levensgenietende vakantiefietser.

Piet.
Vandaag in iets prettiger omstandigheden heel aangenaam gefietst! Prachtig over de Veluwe (Amersfoort-Zutphen): in de vroege ochtend (9 uur) Radio Kootwijk zien opdoemen in de mist met een waterig zonnetje erachter, dat zijn toch absoluut de beste momenten.
Kom er wel steeds meer achter dat afgelopen zondag gewoon echt een beestachtige dag was, ergens stond de natste dag in tientallen jaren... Geen wonder dat je dan nat wordt, maar dat was ook niet meteen het probleem, het punt was dat ik het dan ook koud krijg en dat is niet prettig, maar goed daar worstelt dus kennelijk een groot deel van de fietsers mee, gedeelde smart is halve smart zullen we dus maar zeggen :(
@PeterFokkinga beide, bij het fietsen krijg je zo'n combinatie van warm maar tegelijkertijd koud en dat is het onaangename, en natuurlijk als je stilstaat wordt dat klamme gevoel niet beter. Deze merken ken ik niet, zien er mooi uit, maar wat mij betreft iets te exotisch (alhoewel een bezoekje aan Skye wel de moeite waard is)
@lvdb1956 je hebt dus hetzelfde, alhoewel mijn vrouw lacht mij niet uit, ze fietst niet mee!
@marianne dat is dus precies wat ik eerst ga proberen, heb net een Craft shirt binnen, ben benieuwd naar het verschil Overigens kan gebrek aan comfort wel het geluk tegenwerken, dat is gedeeltelijk natuurlijk het onderwerp van dit onderwerp
@PietV geweldig dat jij je zo prettig voelt en kennelijk nergens last van hebt (alleen soms iets met pedalen geloof ik :) ), maar de situaties zijn nogal verschillend, bijv gewichtsmatig al zeker, en ook wat de snelheid betreft: ik ben nooit sporter geweest, ben juist ook aan het bewegen, ben dan ook absoluut geen racer, ook niet erg competitief, alleen ben wel nogal beweeglijk, en bij alles wat ik doe is het tempo iets hoger dan gemiddeld (relatie met lichaamsbouw en snelle stofwisseling misschien?).
Tijd is ook wel een beetje van belang, want drukke baan, en daarbuiten ook nog veel tijd/aandacht slurpende dingen, dus niet alle tijd van de wereld helaas. Misschien zie ik ook nog wel eens het zenmoment in het fietsen, maar nu nog niet helemaal, gebruik het dus ook gewoon als transportmiddel, als ik ergens heen moet, en ik heb toevallig gelukkig wat meer tijd, dan pak ik daarvoor de fiets, maar dat kost dus al wel gauw een halve dag.

Maar om het samen te vatten: ga het eens proberen met zo'n craft shirt, een dunnere versie van icebreaker en zal ook eens kijken wat de invloed van een km/h langzamer is.

Jeroen
Hoi Jeroen, leuk tochtje, ik ben je niet tegen gekomen. Radio Kootwijk lag er weer mooi bij vandaag. Ik trek onderweg nog nog wel eens een droog shirtje (Craft Be Active CrewNeck Ondershirt Zwart Heren, om precies te zijn) aan en fiets weer lekker droog verder. Dat bevalt me het beste, zeker als ik een uurtje of wat gefietst heb zweet ik minder dan in het begin. Dan is een droog shirtje wel lekker en koel ik minder af. Ben je met de trein vanuit Zutphen terug gegaan of heb je een rondje gemaakt?
PietV schreef: Snel fietsen zonder "zorgen" is niet voor een ieder weggelegd. Ik lees te vaak op wielrenners-sites de vele chronische klachten en -blessures bij fietsers op snelheid.
Door ervaring wijzer geworden ben ik me gaan verdiepen in duurzaam bewegen en voeding. Dat is me goed gelukt. Gestopt met sporten en gaan bewegen.
Nu, 1200 dagen later, beweeg ik veel gemakkelijker zonder aan duurvermogen in te leveren. Ben wel gemiddeld ruim 20 gram per dag lichter geworden zonder 1 dag sport-stress. Dat had ik met sporten nooit bereikt. Heb ook geen last van schommelingen in gewicht na een week intensief gewegen.

Bovendien is mijn stofwisseling of metabolisme veel efficienter geworden. Door beter fuctionerende bijnieren. Ik eet en drink selectiever en sla nu veel minder naar binnen, zonder te kort aan voeding en vocht. Mijn "thermostaat" staat scherper afgesteld en ook de aanvang en de mate van transpireren is sterk verbeterd. Scheelt op een fietstocht tenminste 1 liter drinken daags. Heb het nu minder snel warm bij- of koud na inspanning.
Ruim 20 gram daags is niet veel, maar over 1200 dagen tikt het aan. Het gewicht is van 105 naar 79 kg gezakt. Maar nog steeds fors gebouw en veel spieren.

Op de vlakke weg merk ik er weinig van. Alleen bij het wegrijden. Bij het klimmen ga ik relexter naar boven en schakel tenminste 1 keer minder terug met de Rohloff dan voorheen. En dat alles zonder pijntjes of blessures. Hartslag rust tussen de 50 en 55 slagen/min. Tegen wind en op hellingen maximaal 160% van de rustslag. Rustig en zonder zorgen. Afstand en tijd onbelangrijk. Ben dus niet geinteresseerd in km/h.

Vroeger was ik competitief en wilde ik nooit verliezen. Nu ben ik een levensgenietende vakantiefietser.

Piet.
Mooi Piet, knap als je zo tevreden over jezelf kunt zijn.

Ik heb altijd begrepen dat door veelvuldig duursporten het lichaam automatisch eerder gaat transpireren, zodat je temp. lager blijft en je zo hogere vermogens kunt leveren? Als je voor en na de inspanning op de weegschaal staat kun je dat goed zien, je verliest al snel 0.5 tot 2 L per uur, en bij warmte kan dit zelfs 4 x zoveel zijn.
Dus Piet, hoe jij het voor elkaar krijgt om minder vocht te verliezen is me een raadsel, wat is dan je gem.snelheid/aantal km?

En ik hou juist erg van m'n spieren voelen en stijfkoppig iets doen wat m'n lichaam nog niet kan. En om in goede conditie te komen/te blijven moet je volgens mij toch echt wel wat meer doen dan rustig fietsen, dan komt het sporten/zweten om de hoek kijken.
Hier in zweden is bv jaarlijks een langlauftocht van 100km, en wil ik (voor de fun, als levensgenietende langlaufer) hier aan meedoen dan wordt dat nu al hard werken want anders wordt het na 30km kruipen. Dus sport/train/beweeg nu bijna elke dag, zweet heel wat liters weg, voel me steeds sterker worden en geniet er zeer van. En natuurlijk wil ik graag de eindstreep halen en van mezelf winnen anders kan ik net zo goed gaan lopen en dat is toch echt heel wat minder leuk. :wink:
Yopie, ga je de Vasaloppet doen ?? Wil ik ik in de zomer nog eens fietsen. Prachtig daar.
Yopie schreef:Mooi Piet, knap als je zo tevreden over jezelf kunt zijn.

Ik heb altijd begrepen dat door veelvuldig duursporten het lichaam automatisch eerder gaat transpireren, zodat je temp. lager blijft en je zo hogere vermogens kunt leveren? Als je voor en na de inspanning op de weegschaal staat kun je dat goed zien, je verliest al snel 0.5 tot 2 L per uur, en bij warmte kan dit zelfs 4 x zoveel zijn.
Dus Piet, hoe jij het voor elkaar krijgt om minder vocht te verliezen is me een raadsel, wat is dan je gem.snelheid/aantal km?
Transpireren is hormonaal geregeld en verschil dus per persoon. Ook de mate van transpiratie wordt mede bepaald door hormonen en enzymen. Hoe werkt je thermostaat en de haarvaten onder de huid. Uiteraard speelt inspanning de grootste rol.

Afkoelen door je door verdampen van zweet nabij de huid. Kleding en luchtvochtigheid tussen de kleding spelen een grote rol. In gesloten kleding verdampt het nodige zweet en wordt warmte aan de huid onttrokken, maar tegen een de koele binnenzijde van je regenkleding condenseert die damp en wordt die vrijgekomen warmte deels aan je kleding teruggegeven. In dat gesloten circuit kun je dus zeer beperkt je warmte kwijt.
Bij zeer intensief sporten maak je cortisol en adrenaline aan, waarbij extra "brandstof" versneld wordt vrijgemaakt uit je spieren. Bij langdurig bewegen wordt ook nog wat endorfine aangemaakt, wat een gevoel van welbevinden geeft.

Voor je er erg in hebt kun je onmogelijk je warmte meer kwijt in die "besloten" ruimte tegen je huid. En dan raakt je thermostaat van slag en zweet je maximaal in een eigen sauna zonder extra koeling.

Als je je kleding afstemt op je inspanning i.c.m. de buitentemparatuur, hou je je transpiratie beperkt en koel je voldoende af. Dat maakt dat weinig transpiratie al voldoende koeling geeft en meer zweten niets meer kan toevoegen.

Heb zeer matige ervaringen met wollen onderkleding. Kan 40% van het drooggewicht aan vocht opnemen en behoudt tot 17% vochtopname zijn eigenschappen. Maar bij meer vocht wordt wol warmtegeleidend. Ondersteunt de warmteafvoer van de huid naar de bovenliggende lagen. Bij inspanning en rust. Gebruik zelfs als niet sporter geen wollen onderkleding meer.

Heb diverse merken kunststof kleding in huis. Van duur tot goedkoop. Merk geen verschil in pasvorm en comfort. Allemaal dezelfde soort vezels. Heb de indruk dat voor sportmerken extra betaald moeten worden. Fiets nu enkele jaren zeer tevreden met Crivit Sports van de Lidl.

Mijn gemiddelde snelheid is onbelangrijk. Omdat soms mijn Garmin eTrex20 mee gaat, kijk ik een enkele keer de gemiddelde snelheid. Afhankelijk van weer en wind, lengte van de tocht en kleine hellingen vaak tussen de 20 en 25 km/h.

Piet.

Piet.
leoprodeo schreef:Yopie, ga je de Vasaloppet doen ?? Wil ik ik in de zomer nog eens fietsen. Prachtig daar.
Lijkt me wel een mooie uitdaging ja ..
En tis er prachtig, vooral op de mtb kun je er heerlijk verdwalen!
PietV schreef:Transpireren is hormonaal geregeld en ...
Piet, dank voor je antwoord.