Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Klassiek en modern - Forum Wereldfietser

Klassiek en modern

Ik kan het niet laten jullie te wijzen op een nieuwe (snelle) fiets die op de m-gineering site staat: http://www.m-gineering.nl/mindex.htm en dan doorscrollen naar onder. Het is een chique 650B fiets met 42-584 Grandbois Hetre banden met metalen spatborden, een drager voor een franse stijl voortas, centre pull remmen op nokken, en meer klassiek moois. Tegelijk is het een heel moderne fiets, met Roholff, S&S koppelingen, en een nieuwe Son SL naaf zonder lelijke en onhandige stekkertjes. Ik ben benieuwd wat voor ritten hiermee gereden gaan worden.
Wim
Wim schreef:Ik kan het niet laten jullie te wijzen op een nieuwe (snelle) fiets die op de m-gineering site staat: http://www.m-gineering.nl/mindex.htm en dan doorscrollen naar onder. Het is een chique 650B fiets met 42-584 Grandbois Hetre banden met metalen spatborden, een drager voor een franse stijl voortas, centre pull remmen op nokken, en meer klassiek moois. Tegelijk is het een heel moderne fiets, met Roholff, S&S koppelingen, en een nieuwe Son SL naaf zonder lelijke en onhandige stekkertjes. Ik ben benieuwd wat voor ritten hiermee gereden gaan worden.
Wim
Erg erg mooi..... alleen nog wel even die bakkersmand dissen. Die grote bulkse dingen "moet" je in het zog van de fietser zetten, niet boven het voorwiel, dan is het veel functioneler (need for speed) (IMHO). Wel mooi kunstwerkje uiteraard, mooi vakwerk. Alles goed met Marten overigens?
Bedoel je http://www.m-gineering.nl/m-ginpic.htm ? (websites in frames, ik hou m'n mond maar 8) ).

Uit windtunnel testjes bleek toch dat een stuurtas juist veel gunstiger was ivm druppelvorm van het geheel? Btw mooie (white industries) pedalen :D
Matthie9001 schreef: Uit windtunnel testjes bleek toch dat een stuurtas juist veel gunstiger was ivm druppelvorm van het geheel? Btw mooie (white industries) pedalen :D
Zou zomaar kunnen vooral in combinatie met een racestuur :). Je snapt dat ik er niet zo in geloof, maar hey, ik heb geen windtunnel in mijn achtertuin. En je hoeft je niet om te draaien of af te stappen om een regenjas uit je bakkersmand te halen. Retro/klassiek heeft ook zo zijn voordelen.
Afbeelding
Wim schreef:Ik ben benieuwd wat voor ritten hiermee gereden gaan worden.
Geen hobbelige kasseientochtjes want de verticale beweging van het achterspatbord wordt alleen tegengegaan door een buigkracht op het spatbord bij de staande achtervork. Dat duurt geen week.

Maarre, Marten hééft toch helemaal geen modellenreeks? Of anders geformuleerd: het aantal fietsmodellen is bij Marten toch per definitie gelijk aan het aantal fietsen?

Deze vind ik inderdaad wel mooi.

Leon
Het idee is inderdaad enerzijds dat zo'n grote tas voorop makkelijker is omdat je tijdens het fietsen een trui of eten kunt pakken, en anderzijds zou het minder wind moeten vangen. Wel hoort daar dan een geometrie bij met minder naloop, anders stuurt het beroerd. Dit is de Franse traditie van bouwers als Herse en Singer.
Natuurlijk is dit geen fiets om een wereldreis mee te maken, maar er zijn hier ook liefhebbers van het snelle lichte werk zoals dagtochten en brevets. Overigens vroeg ik mij wel af waarom dit gecombineerd is met een Rohloff naaf. Ik ben dol op Rohloff, maar voor zo'n lichte snelle fiets had ik zelf geloof ik toch liever iets kleinere stapjes gehad, en een 130 mm (of zelfs 126 mm) achteras. Anderzijds gaat dit natuurlijk wel vrij makkelijk in een koffer. De spatbordconstructie is vrij normaal bij metalen spatborden.
Wim
Wim schreef:Ik kan het niet laten jullie te wijzen op een nieuwe (snelle) fiets die op de m-gineering site staat: http://www.m-gineering.nl/mindex.htm en dan doorscrollen naar onder. Het is een chique 650B fiets met 42-584 Grandbois Hetre banden met metalen spatborden, een drager voor een franse stijl voortas, centre pull remmen op nokken, en meer klassiek moois. Tegelijk is het een heel moderne fiets, met Roholff, S&S koppelingen, en een nieuwe Son SL naaf zonder lelijke en onhandige stekkertjes. Ik ben benieuwd wat voor ritten hiermee gereden gaan worden.
Wim
Wim...:Marten,s eigen lijstduwer :wink: :wink:
Wim schreef:De spatbordconstructie is vrij normaal bij metalen spatborden.
"Dat is normaal", dat is wel het laatste argument dat ik bij een fiets van m-gineering verwacht :shock:
Leon
Ja dit valt bij mij ook wel in de smaak! Opvouwbaar dragertje, zegt ie... Weet iemand daar meer over? ik zie niets op de VO website staan geloof ik. Verder ga ik met Wim mee voor de derailleur (alleen niet voor de kleine stappen, 2x5 ofzo lijkt me wel genoeg), en ik vind persoonlijk dat Marten niet zo hoeft te schreeuwen met die merknaam.
@Leon: die verticale beweging is in ieder geval nul bij de staande achtervork. Wellicht zijn deze brede (en dus diepe) spatborden wel wat steviger dan jij gewend bent?
Wim schreef:Ik kan het niet laten jullie te wijzen op een nieuwe (snelle) fiets die op de m-gineering site staat: http://www.m-gineering.nl/mindex.htm
Ik vind die grijze en die gele op deze pagina het mooist :wink:
Het zijn ook echt juweeltjes. Dat dames fietsje is ook erg mooi. Misschien nog zilveren spatborden, dat maakt het iets frivoler. Die grotere merknaam transfers zijn ook wel mooi, proud to be an m-gineering bike. http://www.m-gineering.nl/lageinstap.jpg

Die grijze en gele heb ik eerder gezien ...
Was er niet een speciale rubriek op dit forum voor het reclame maken?
Jan Eleveld schreef:Was er niet een speciale rubriek op dit forum voor het reclame maken?
Inderdaad, misschien kun je instellen dat je ondertitel alléén daar zichtbaar is.
Jan Eleveld schreef:Was er niet een speciale rubriek op dit forum voor het reclame maken?
Huismerken uitgezonderd :wink:
Komt Marten hier zelf niet meer? Mis zijn leuke invalshoeken wel een beetje :lol:
berger schreef:Komt Marten hier zelf niet meer? Mis zijn leuke invalshoeken wel een beetje :lol:
Ik mis ook de leuke invalshoeken en technische detail kennis van Marten :o
Ik mis hem ook; ik kon altijd veel leren van z'n technische inzicht, en meestal ook wel lachen om z'n formuleringen. Ik heb laatst eens gezocht naar z'n laatste post, dat was iets onvriendelijks (of in ieder geval kon je het zo opvatten), gevolgd door iets van een moderator. Dus ik denk dat ons aller wens om het gezellig te houden z'n tol heeft geeist.
Marten mag onzin niet meer bij de naam noemen. Daarmee heeft het forum wat mij betreft ook veel van zijn zin verloren.
Als ik zelf dan ook nog het verwijt krijg dat ik reclame zou maken omdat ik op zijn site een voor Nederland heel zeldzaam soort fiets heb gezien verdwijnt bij mij de animo ook snel.
Wim
Wim schreef:Marten mag onzin niet meer bij de naam noemen. Daarmee heeft het forum wat mij betreft ook veel van zijn zin verloren.
Zonde
Ik mis ook de technische kennis en humor van m-gineering op dit forum.

@Wim: bedankt voor de link