Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kwaliteitsverschil deore/lx/xt - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

kwaliteitsverschil deore/lx/xt

JaapG schreef:
peter1980 schreef:
JaapG schreef:Het verschil tussen deore en deore lx is voornamelijk dat lx mooier is afgewerkt, zowel uit- als inwendig. In de praktijk merk je daar niets van zolang je niet kickt op een iets gelikter uiterlijk.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik twee fietsen waarvan één met deore en één met LX. LX schakelt echt veel soepeler dan Deore. Zou zelf altijd voor LX gaan.
Niet zozeer voor de tandwielen, maar wel voor al het schakelmateriaal
Dit is een afwerkingsissue: LX is van binnen mooier gepolijst. Na enig gebruik is dit verschil weg. Als dit verschil blijft is er een andere oorzaak zoals andere kabelloop, refeltje in de kabel, etc.
merk er weinig van dat het na "enig" gebruik weg is. Na 12.000 kilometer schakelt het bijna nog steeds net zo soepel als nieuw (dagelijks woon-werk verkeer incl. sneeuw, pekel, etc.). Als ik dan weer op mijn fiets met Deore (nu ongeveer 18.000 km) zit (waar zelfs nieuwe kabels zitten), is het net alsof ik aan fitness moet doen :-)
johnny-vs schreef:http://www.avaghon.nl/download/Avaghon_ ... st2013.pdf
behalve bij xt worden ze allen standaard met vierkante as geleverd...
O, juist, die pdf die in mijn browser niet goed weergegeven wordt... :oops: Dank je Johnny, weer wat geleerd! Is tegenwoordig kennelijk anders dan toen ik de mijne in 2007 kocht, wel een vooruitgang vind ik zelf.

Wat betreft de afstand tot de dealer; in 2007 zat Avaghon nog bij Re-Cycle in Wageningen, voor mij ook een afstand waar auto of trein aan te pas moest komen. Dat leek mij ook lastig, maar het viel reuze mee. Zoals Arnob ook al schreef; zo vaak kom je met zo'n degelijke Avaghon niet bij de dealer! :wink: Daar moet ik wel bij zeggen dat ik wel graag zelf onderhoud en reparaties doe. En dat ik zelf inmiddels vrij vaak bij Bike4Travel kom, maar dan voor fietsgerelateerde spullen en onderdelen, en die laatste kun je ook via de webshop bestellen. Als je niet precies weet wat je nodig hebt ofzo, kun je altijd een e-mailtje sturen, daar wordt in mijn ervaring adequaat op gereageerd. Overigens is Wuustwezel-Rotterdam volgens Google Maps maar een kleine 80 km in plaats van 100, en als doorslaggevend argument: wat je van ver haalt, is lekker!

Tot slot nog een reactie op je originele vraag. Ik was destijds van plan Deore te nemen, maar ik wilde een aantal extra's die in een Deore-pakket betaald moesten worden, en bij een LX-pakket gratis inbegrepen zaten. Uit mijn hoofd ging dat om dingen als een zadel (Brooks B17), combipedalen (Shimano PD-M324) en een ander stuur. Zo was ik met LX maar een heel klein beetje duurder uit dan met Deore. Misschien is dat, naast kwaliteitsverschil, dus ook nog iets om op te letten.

Veel plezier met uitzoeken!

Carl