Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kwaliteitsverschil deore/lx/xt - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

kwaliteitsverschil deore/lx/xt

JaapG schreef:Het verschil tussen deore en deore lx is voornamelijk dat lx mooier is afgewerkt, zowel uit- als inwendig. In de praktijk merk je daar niets van zolang je niet kickt op een iets gelikter uiterlijk.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik twee fietsen waarvan één met deore en één met LX. LX schakelt echt veel soepeler dan Deore. Zou zelf altijd voor LX gaan.
Niet zozeer voor de tandwielen, maar wel voor al het schakelmateriaal
johnny-vs schreef:avaghon gebruikt alleen vierkante as, wat zijn daar dan de nadelen van ?
Weet je dat zeker? Als je een complete LX-groep neemt, zit daar volgens mij gewoon een LX-, en dus HollowtechII-crankstel bij.

Verder zou ik willen voorstellen niet de hele HII-vs.-vierkant-discussie hier nog eens over te doen. Er is genoeg over te vinden met de zoekfunctie.

Alvast veel plezier met je Avaghon gewenst!

Carl Ik-heb-er-zelf-een B.
In de tijd dat ik onderdelen van Shimano nog aan durfde te raken zonder achteraf mijn handen te ontsmetten, had XT één belangrijk voordeel tov LX: Derailleurwieltjes met kogellagers. Het is echter een klein klusje om die er zelf in te zetten. Neem dan wel wieltjes met RVS kogellagers. Kost misschien twee tientjes, en ik denk dat het prijsverschil voor de groep als geheel beduidend groter is.

Veel plezier met kiezen en fietsen!

Persoonlijk zou ik voor Deore of nog goedkoper gaan. Na een jaar is alles aan stront en zou ik het vervangen door SRAM en aanverwant :wink:

Walter
waltertje schreef:Persoonlijk zou ik voor Deore of nog goedkoper gaan. Na een jaar is alles aan stront en zou ik het vervangen door SRAM en aanverwant :wink:
Walter, je weet best dat er heel veel mensen dusdanig met de deoregroep weten om te springen dat de levensduur ervan zeker tevredenstelend is.
Waarom schrijf je dit soort dingen dan hier?
Leon
Carl schreef:
johnny-vs schreef:avaghon gebruikt alleen vierkante as, wat zijn daar dan de nadelen van ?
Weet je dat zeker? Als je een complete LX-groep neemt, zit daar volgens mij gewoon een LX-, en dus HollowtechII-crankstel bij.
Bij Avaghon zijn ze er nooit op gefixeerd geweest om per sé complete groepen te monteren.
Leon
peter1980 schreef:
JaapG schreef:Het verschil tussen deore en deore lx is voornamelijk dat lx mooier is afgewerkt, zowel uit- als inwendig. In de praktijk merk je daar niets van zolang je niet kickt op een iets gelikter uiterlijk.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik twee fietsen waarvan één met deore en één met LX. LX schakelt echt veel soepeler dan Deore. Zou zelf altijd voor LX gaan.
Niet zozeer voor de tandwielen, maar wel voor al het schakelmateriaal
Dit is een afwerkingsissue: LX is van binnen mooier gepolijst. Na enig gebruik is dit verschil weg. Als dit verschil blijft is er een andere oorzaak zoals andere kabelloop, refeltje in de kabel, etc.
Dank Leon, voor een zekere mate van relativering hier. Wat een hoop aannames worden hier gedaan, en meningen die als feiten worden gepresenteerd.

Maar dat is weer een hele andere discussie. Op mijn Santos TM 2.6 heb ik ook een mix van deore, LX en non-series components zitten. En het werkt. Goed, durf ik zelfs te zeggen.
[quote=] Wat een hoop aannames worden hier gedaan, en meningen die als feiten worden gepresenteerd.[/quote]Je kunt ook feitelijk zien uit welke onderdelen voor Deore, LT of XT etc zijn gebruikt. Shimano heeft hiervoor de techdocs site, bijv xt; http://techdocs.shimano.com/techdocs/bl ... 4302051947 Als je goed de verschillen naast elkaar zet, zie je dat onderdelen (Y- codes van Shimano) in verschillende groepen gebruikt worden, maar er ook verschillen zijn tussen de groepen.
waltertje schreef:In de tijd dat ik onderdelen van Shimano nog aan durfde te raken zonder achteraf mijn handen te ontsmetten, had XT één belangrijk voordeel tov LX: Derailleurwieltjes met kogellagers. Het is echter een klein klusje om die er zelf in te zetten. Neem dan wel wieltjes met RVS kogellagers. Kost misschien twee tientjes, en ik denk dat het prijsverschil voor de groep als geheel beduidend groter is.

Veel plezier met kiezen en fietsen!

Persoonlijk zou ik voor Deore of nog goedkoper gaan. Na een jaar is alles aan stront en zou ik het vervangen door SRAM en aanverwant :wink:

Walter
Ik vind Sram erg leuk schakelen, maar moet Leon gelijkgeven: ik heb oa een XT uit 94 in combinatie met gripshift-schakelaars en dat werkt nog steeds (en ga er maar vanuit dat ie goed gebruikt is in al die jaren.)
Leon schreef:
waltertje schreef:Persoonlijk zou ik voor Deore of nog goedkoper gaan. Na een jaar is alles aan stront en zou ik het vervangen door SRAM en aanverwant :wink:
Walter, je weet best dat er heel veel mensen dusdanig met de deoregroep weten om te springen dat de levensduur ervan zeker tevredenstelend is.
Waarom schrijf je dit soort dingen dan hier?
Leon
Wacht even, beweer je nu dat het door onkunde is dat bij mij onderdelen snel slijten? Ik weet heus wel hoe ik een fiets moet onderhouden en ik heb notabene fietsen waarbij de onderdelen minder te lijden hebben dan op een normale fiets. Ik vind dat geen leuke insinuatie.

Ik fiets gewoon 12.000 km per jaar of meer. Zomer en winter, regen ontwijk ik niet. Ik fiets harder dan gemiddeld. Dan vallen onderdelen nu eenmaal veel eerder door de mand.

Mijn bewering is compleet in lijn met wat eerder in de draad wordt geschreven over de te verwachten levensduur van de goedkope Shimano-componenten. Het komt vrij precies overeen met mijn ervaringen. En ik pas daarvoor. Er is veel beter spul op de markt en dat is per kilometer heus niet duurder.

Daarom schrijf ik dat soort dingen.

Walter
Leon schreef:
Carl schreef:
johnny-vs schreef:avaghon gebruikt alleen vierkante as, wat zijn daar dan de nadelen van ?
Weet je dat zeker? Als je een complete LX-groep neemt, zit daar volgens mij gewoon een LX-, en dus HollowtechII-crankstel bij.
Bij Avaghon zijn ze er nooit op gefixeerd geweest om per sé complete groepen te monteren.
Uiteraard, maar ik bedoel dat als je zonder verdere specificatie een LX-groep kiest, je volgens mij wel een HII-crankstel op je fiets zult aantreffen. Het kan natuurlijk zonder, maar dan moet je dat er wel bij zeggen. Naar mijn weten zullen ze niet uit zichzelf het bij de groep horende crankstel vervangen door een met vierkante as.

Carl
toch wel, kijk maar op hun site , standaard afmontage met vierkante as, welke je ook kiest, hollowtech moet je specifiek aanduiden als je dat wil....
zo begrijp ik het toch tenminste....
waltertje schreef:
Leon schreef:
waltertje schreef:Persoonlijk zou ik voor Deore of nog goedkoper gaan. Na een jaar is alles aan stront en zou ik het vervangen door SRAM en aanverwant :wink:
Walter, je weet best dat er heel veel mensen dusdanig met de deoregroep weten om te springen dat de levensduur ervan zeker tevredenstelend is.
Waarom schrijf je dit soort dingen dan hier?
Leon
Wacht even, beweer je nu dat het door onkunde is dat bij mij onderdelen snel slijten? Ik weet heus wel hoe ik een fiets moet onderhouden en ik heb notabene fietsen waarbij de onderdelen minder te lijden hebben dan op een normale fiets. Ik vind dat geen leuke insinuatie.
Ik fiets gewoon 12.000 km per jaar of meer. Zomer en winter, regen ontwijk ik niet. Ik fiets harder dan gemiddeld. Dan vallen onderdelen nu eenmaal veel eerder door de mand.
Mijn bewering is compleet in lijn met wat eerder in de draad wordt geschreven over de te verwachten levensduur van de goedkope Shimano-componenten. Het komt vrij precies overeen met mijn ervaringen. En ik pas daarvoor. Er is veel beter spul op de markt en dat is per kilometer heus niet duurder.
Daarom schrijf ik dat soort dingen.
Walter
Walter,
Tel nou eens voor de grap hoe vaak je in voorgaand stukje het woord 'ik' en 'mijn' gebruikt. Tel ook eens hoe vaak je de vertaalslag maakt naar de gemiddelde forumlezer die hier probeert nuttige informatie te vinden.
Op mijn vraag heb je bovendien totaal geen reatie gegeven: waarom doe je dit?
Daarbij vind ik het niet leuk om beschuldigd te worden van geïnsinueer als ik je gewoon een vraag stel - waarom - die je vervolgens niet een leest.
Leon
@waltertje: mijn SRAM X.9 derailleur heb ik afgelopen zomer naar de klote getrapt omdat ik niet doorhad dat de kogellagertjes versleten waren. Ik was de glijlager tandwieltjes van Shimano gewend en die kon ik zo ver verslijten dat de tandjes helemaal weggesleten waren. Die kogellagertjes zijn dus wel een extra onderhouds / pech punt als je lui bent met onderhoud.

Weet iemand na hoeveel km ik SRAM X.9 derailleurwieljes officieel dien te vervangen? Ik vind hier namelijk geen info over op de SRAM website. En zit er nog een duidelijk verschil in rendement tussen kogellager en glijlager derailleurwieltjes, in het geval beide weinig schoongemaakt en gesmeerd worden?
johnny-vs schreef:[in reactie op mijn idee dat Avaghon niet uit zichzelf vierkante assen monteert als je een complete groep met HII kiest] toch wel, kijk maar op hun site
Heb ik gedaan, maar ik zie zo even niet staan wat jij schrijft: "standaard afmontage met vierkante as, welke je ook kiest, hollowtech moet je specifiek aanduiden als je dat wil...." Kun je iets specifieker aangeven waar je dit gevonden hebt? Voor de duidelijkheid: ik vraag het niet omdat ik je niet geloof, maar uit nieuwsgierigheid.

Groetjes,

Carl
jeroen_ schreef:Weet iemand na hoeveel km ik SRAM X.9 derailleurwieljes officieel dien te vervangen? Ik vind hier namelijk geen info over op de SRAM website. En zit er nog een duidelijk verschil in rendement tussen kogellager en glijlager derailleurwieltjes, in het geval beide weinig schoongemaakt en gesmeerd worden?
Ik doe het om de ketting/cassette, dus zeg elke 25.000 km. Heb zelf één keer te lang doorgereden, maar toen gebeurde er niets anders dan dat de ketting niet meer rond wilde. Het liep toen al een paar honderd kilometer niet goed, alleen zocht ik op de verkeerde plaats naar het probleem.

Ik rij wel X.0, dus het kan zijn dat de kwaliteit van de lagers ook een stapje hoger is.

Groetjes,

Walter
http://www.avaghon.nl/download/Avaghon_ ... st2013.pdf

behalve bij xt worden ze allen standaard met vierkante as geleverd...

weet zelf niet wat goed of niet goed is hoor, ik probeer me alleen maar in te lezen en via dit forum aan zoveel mogelijk info te komen...
ik had eerst mijn zinnen gezet op de koga randonneur, maar ik hoor dat er veel beters verkrijgbaar is voor dezelfde prijs dus kwam ik bij avaghon terecht.....

een koga zou voor mij veel handiger zijn , in een straal van 20 km vind ik hier zeker 5 fietsenwinkels die koga hebben, dus wel heel erg handig, voor een avaghon moet ik meer dan 100 km rijden, en.....ik heb geen auto meer.....

het frame en de wielen daar wil ik goede kwaliteit van (ben een zwaargewicht), de rest is minder belangrijk (snel te vervangen)
@johnny-vs:
Hoe vaak ga je nu naar de leverancier van je fiets? Wij twee keer bij aanschaf (passen en afhalen) en een keer voor een controlebeurt na 1000 km. Voor de controlebeurt maken we een afspraak in een aangenaam seizoen en fietsen kamperend heen en weer. Op fietsen die we graag wilden hebben. (En de afstand tot de dichtstbijzijnde Koga-leverancier is 200 meter).
tja, ergens heb je wel gelijk natuurlijk....

ik zit er altijd mee , als ik zo een dure dingen koop, wat als er een en ander defect is/gaat, wat ik niet zo direkt zelf kan maken (ben niet zo technish aangelegd) en in garantie moet je dan zeker al terug naar je leverancier, als die dan 100 of meer km ver is ja dan.....daar zit ik een beetje mee....de kans is klein das juist , maar gewoonlijk heb ik zoiets voor ....
Ik ben ook niet handig, maar die Avaghons zijn nogal stevig. Voor eventuele reparaties kun je bij bijna elke fietsenmaker terecht: de onderdelen zijn standaard. Wat betreft je zorg voor de wielen: ik had afgelopen zomer met een redelijk zwaar bepakte fiets een gebroken spaak in mijn achterwiel (we hebben wel erg veel erg slechte paden bereden). En werd daarop attent gemaakt door door iemand met wie ik een praatje maakte: het wiel zelf gaf letterlijk geen krimp, zelfs de rem liep niet aan...