Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke regenkleding? - Forum Wereldfietser

Welke regenkleding?

Na drie weken in de regen gefietst te hebben half Mei bij temperaturen van een graad of 5 .
vraag ik me toch af of ik ook niet aan een regen broek moet.
Ik fietste altijd in mijn koersbroek is ook zo weer droog maar bij langdurige regen en kou is een regen broek toch een oplossing .
maar welke en moet je ook regenschoen hoezen hebben?
Klaas
Deze heb ik. Heb ze nog niet veelcnodig gehad maar het bevalt beter dan een regenbroek:
http://www.rainmates.nl/
Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren.
Zelf vind ik het fijn om een ademende regenbroek te hebben. Nu is dat ademen relatief want de mijne (Agu) ademt nooit genoeg bij inspanning maar het is fijner dan (een ander uiterste) een zuidwester-regenbroek.
Als regenschoenen had ik altijd ook van die Agu dingen. Maar ze flapperden nogal en waren erg vies en lastig schoon te maken onderweg, dus sinds kort ben ik overgestapt op neopreen overschoenen die strakker om de voet zitten en gemakkelijk onder de kraan uitspoelen. En ze zijn wat warmer. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ze nog niet nodig heb gehad, dus niet kan zeggen hoe ze bevallen.
Succes met je afwegingen en keuze.
Castelli Nanoflex beenstukken en/of kniestukken als je met een koersbroek fietst.
svalan schreef:Castelli Nanoflex beenstukken en/of kniestukken als je met een koersbroek fietst.
Zoiets klinkt interessant, maar wat doe je dan voor je koersbroek zelf? Met een regenjasje erbij druppelt het water rechtstreeks je zeem in, en dat lijkt me nu net één van de vervelendste dingen om nat te hebben. Of werkt het anders?
Ik verwacht volgend jaar flink wat regen tegen te komen bij te lage temperaturen om het te negeren, en ben nog op zoek naar de gouden (lichtgewicht, betaalbare) tip ;)
urje schreef:
svalan schreef:Castelli Nanoflex beenstukken en/of kniestukken als je met een koersbroek fietst.
Zoiets klinkt interessant, maar wat doe je dan voor je koersbroek zelf? Met een regenjasje erbij druppelt het water rechtstreeks je zeem in, en dat lijkt me nu net één van de vervelendste dingen om nat te hebben. Of werkt het anders?
Ik verwacht volgend jaar flink wat regen tegen te komen bij te lage temperaturen om het te negeren, en ben nog op zoek naar de gouden (lichtgewicht, betaalbare) tip ;)
Castelli en ook Sportfull hebben ook koersbroeken van "waterafstotende" stof, niet dat het waterdicht is maar opmerkelijk "droger" en warmer bij regen. Gebruik ze zelf en afgelopen week in Noord-Frankrijk en België flink wat buien gehad.
mijn regenkleding

broek:
zomer en vroege najaar: Castelli Endurance Bibshort = geen regenbroek
na- en voorjaar: Castelli Nanoflex bibtight = waterafstotend, ideaal
winter: Castelli Polare Due Bibtight windstopper op bovenbenen. Vaak zijn broeken met windstopper stug, maar bij deze valt het mee.

Jas:
hele jaar door: Castelli Goccia Due Jacket (ouder model)

schoenen:
hele jaar door: overschoenen van Grip grab

ik heb een kleine voorkeur voor Castelli kleding :wink:
Dankzij de tips van svalan en peter1980 ben ik sinds vandaag een setje Sportful 'no rain' rijker (bibtight en hot pack jas). Meteen even een proefrondje van 60km gedaan vanavond, en het valt niets tegen. Op de website van Sportful wordt gesuggereerd dat ze geschikt zijn voor 5-15 graden, en vanavond was het denk ik een graad of 14, en het was (met merino ondershirtje) behoorlijk warm.

De broek ademt goed, en de zeem is van een stuk betere kwaliteit dan ik gewend ben (INQ en Vaude). De jas heb ik wat ruim aan laten meten zodat er een trui onder kan in de winter. Zit prima, maar de achterflap kruipt omhoog. Dat zou ik eerder verwachten bij een te kleine jas, maar het zal wel. De jas zou 8L/24uur verdampen, maar ik bleef er niet droog in met de vochtige lucht van vanavond. Ik denk wel een stuk droger dan in m'n 'hyvent' TNF normale jas, en iets minder droog dan met een gewone windbreaker. Het heeft maar een paar druppen geregend, dus over de 'headline features' kan ik nog weinig zeggen. Maar als het wat frisser is, lijkt me dit een fijne uitrusting om gewoon door te fietsen en niet te hannessen bij buien.

Ik wilde het zaakje eigenlijk volgende week wat uitgebreider gaan testen in de Ardennen, maar daar verwachten ze nu 18 graden en weinig regen. :? Misschien moet ik even wachten tot de herfst echt losbarst...
urje schreef:Dankzij de tips van svalan en peter1980 ben ik sinds vandaag een setje Sportful 'no rain' rijker (bibtight en hot pack jas). Meteen even een proefrondje van 60km gedaan vanavond, en het valt niets tegen. Op de website van Sportful wordt gesuggereerd dat ze geschikt zijn voor 5-15 graden, en vanavond was het denk ik een graad of 14, en het was (met merino ondershirtje) behoorlijk warm.

De broek ademt goed, en de zeem is van een stuk betere kwaliteit dan ik gewend ben (INQ en Vaude). De jas heb ik wat ruim aan laten meten zodat er een trui onder kan in de winter. Zit prima, maar de achterflap kruipt omhoog. Dat zou ik eerder verwachten bij een te kleine jas, maar het zal wel. De jas zou 8L/24uur verdampen, maar ik bleef er niet droog in met de vochtige lucht van vanavond. Ik denk wel een stuk droger dan in m'n 'hyvent' TNF normale jas, en iets minder droog dan met een gewone windbreaker. Het heeft maar een paar druppen geregend, dus over de 'headline features' kan ik nog weinig zeggen. Maar als het wat frisser is, lijkt me dit een fijne uitrusting om gewoon door te fietsen en niet te hannessen bij buien.

Ik wilde het zaakje eigenlijk volgende week wat uitgebreider gaan testen in de Ardennen, maar daar verwachten ze nu 18 graden en weinig regen. :? Misschien moet ik even wachten tot de herfst echt losbarst...
Ik hoop dat je de spullen maar weinig nodig hebt :wink:

Plaats je gebruikerservaringen later in het jaar een keer, ik ken het merk niet en ben erg benieuwd naar je ervaring.
...na een jaar geprobeerd te hebben van enkele regenpakken, heb ik nu gekozen voor het 'echte' werk. De reden hiervan is dat ik in die 'regenpakken' er natter uitkwam dan dat ik er inging.

Na me ingelezen alsook te hebben laten informeren en adviseren door de adviseur van BongersBike is mijn keuze gevallen op een jas van Gore Bike Wear, Gore-Tex Countdown Jacket
De broek is reeds besteld. Ben blij met de keuze...
peter1980 schreef:
urje schreef:Dankzij de tips van svalan en peter1980 ben ik sinds vandaag een setje Sportful 'no rain' rijker (bibtight en hot pack jas). ...
Plaats je gebruikerservaringen later in het jaar een keer, ik ken het merk niet en ben erg benieuwd naar je ervaring.
Bij deze dan, ik heb eindelijk eens goed door de regen gefietst rond de kerstdagen. De eerste rit was ongeveer zes uur, graad of 9, afwisselend miezer en 'normale' regen, nooit echt hard. Windkracht 5, vooral in de rug. Ik had aan: synthetisch no-name thermoshirt met lange mouwen, Sportful no rain hot pack jas, Sportful no rain bibtight, wollen sokken, Shimano SPD schoenen, Shiba overschoenen, BBB (niet-waterdichte) handschoenen.

De jas bleek goed waterdicht. Tenminste, ik was uiteindelijk wel nat, maar als het harder regende werd het binnenin niet kouder, dus het vocht was denk ik vooral zweet. Uiteindelijk maakt het mij ook niet zoveel uit of het zweet of regen was. Het werd binnenin nooit drijfnat. Van de broek had ik verwacht dat ik er meer water af zou zien parelen, maar die voelde nooit echt nat aan, en bleef redelijk warm. De zeem vind ik erg fijn en bleef vrijwel droog. Hoewel de overschoenen niet echt goed aansluiten bij m'n enkels, bleven schoenen en sokken redelijk droog, en vooral lekker warm. Zolang ik bleef fietsen was het comfortabel, maar bij een verzameling rode stoplichten kreeg ik het wel koud.

De tweede rit was ongeveer anderhalf uur, even warm, hardere regen, tegenwind kracht 5-6. Om weer even te weten waarom ik ook alweer speciale fietskleding koop, had ik aan: katoenen t-shirt, merino vest, sportful no rain hot pack jacket, katoenen onderbroek, spijkerbroek, wollen sokken, gewone schoenen, dunne fleece handschoenen. M'n bovenlichaam bleef al die tijd lekker warm, maar dat kwam denk ik ook omdat ik me goed bleef inspannen en het niet te lang duurde. T-shirt en vest werden vochtig, maar (nog) niet doornat. M'n onderlichaam daarentegen werd doornat en tamelijk koud. Opvallend genoeg werd m'n zitvlak niet heel nat, en de koude spijkerbroek was wel vervelend, maar leverde geen schuurplekken oid op. Die dunne fleece handschoentjes hielden m'n handen net zo warm als de speciale fietshandschoenen.

Ik weet eigenlijk niet zo goed of dit ook van waarde is voor andere mensen, maar het is voor mij wel duidelijk dat ik met deze broek en jas genoeg bescherming tegen koude regen zal hebben. Er kan nog een extra thermolaag om m'n bovenlichaam, en ik kan een muts opzetten; daarmee overleef ik het wel tot het vriespunt. De traditionele regenbroek kan dus thuisblijven.