Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spaken, wielen en andere rare dingen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Spaken, wielen en andere rare dingen

ik moet nog wel even een kleine aanvulling doen, hij de bouwer is een pietje precies, en wil altijd alles controleren, maar was er zelf bij toen ik na 500 km langs kwam voor die controle. en de spanning was in elke spaak het zelfde en er hoefde dan ook niets aan te gebeuren.
Hendrik1976 schreef:ik moet nog wel even een kleine aanvulling doen, hij de bouwer is een pietje precies, en wil altijd alles controleren, maar was er zelf bij toen ik na 500 km langs kwam voor die controle. en de spanning was in elke spaak het zelfde en er hoefde dan ook niets aan te gebeuren.
Ok, dat levert al een ander beeld op.
'k Weet dat er op dit forum ooit een heel verhaal is geschreven over spaakproblemen op een Hase Pino. Ook daar bleken goede wielbouwer, goed materiaal, ... het probleem niet te verhelpen en was er iets anders aan de hand. Misschien kan je dat topic terugvinden en heb je er wat aan.

Renaat
Bedankt, dat heb ik dus net zitten lezen, kan het dus zo zijn dat het voorwiel voor het probleem zorgt? dat dit niet helemaal goed is en voor torsie krachten zorgt?

Heb ook even gekeken of de oplossing van Vitorrio mischien iets is, die 48 gaats flens. Maar die verkopen ze niet los, dan moest ik de naaf opsturen en dan bouwen zij het wiel op, grapje moest 425 euro kosten! Zijn die flensen van titanium of gebruiken ze gouden nippels? Vind dit toch erg veel geld.
Ik zou toch gewoon eerst eens met het gewraakte wiel (al dan niet op het wiel fietsend) naar Kiel Windeweer fietsen.
Leon
het voorwiel is nagekeken, en volledig recht, en de spanning van de spaken is overal het zelfde, het achterwiel opnieuw gespaakt, velg is mooi recht en moet mijn gewicht makelijk kunnen dragen.

Helaas is het frame niet helemaal recht en zit er een kleine afwijking in het frame van net 2 mm maar of dit de reden is van alle spaakbreuken dat is de vraag (fiets is vier en halve maand oud en er is nu net 3500 km mee gefietst zonder ongelukken. Dus de afwijking zit er af fabriek al in), en in hoeverre is de bandenspanning van invloed?
Hendrik1976 schreef:het voorwiel is nagekeken, en volledig recht, en de spanning van de spaken is overal het zelfde, het achterwiel opnieuw gespaakt, velg is mooi recht en moet mijn gewicht makelijk kunnen dragen.

Helaas is het frame niet helemaal recht en zit er een kleine afwijking in het frame van net 2 mm maar of dit de reden is van alle spaakbreuken dat is de vraag (fiets is vier en halve maand oud en er is nu net 3500 km mee gefietst zonder ongelukken. Dus de afwijking zit er af fabriek al in), en in hoeverre is de bandenspanning van invloed?
Als de afwijking van 2 mm enige verklaring kán zijn, omdat de rest het niet is, ís dat je verklaring, hoe onwaarschijnlijk ook. Je zou je wellicht op framegarantie kunnen beroepen, en kijken of je een ander frame kunt krijgen. Bandenspanning mag nooit zoveel uitmaken. Heb je de aangegeven maximumdruk (sterk) overschreden, dat je dat vraagt?
mag ik iedereen bedanken voor de tips en adviezen.

Als eerste wil ik even zeggen het lag dus niet aan de wielbouwer!

Uiteindelijk heb ik goed naar de tips en adviezen van met name Marten (m-gineering) en Wim geluisterd.

Omdat het een garantie gevalletje was, bij mijn wielbouwer gebleven. Een beetje geld bij betaald, en gekozen voor een zwaardere velg Rigida Andra 30 en sapim spaken. Nu 1000 kilometer gefietst en geen spaakbreuk! niks aan het handje!

Het lag dus aan mijn dikke reet :D , en niet aan de wielbouwer.

Hulde aan het rennershuis voor de manier waarop men de garantiegevallen afhandeld!