door
WilcoS » ma 05 dec, 2005 19:02
Fiets nu al een paar jaar met een Garmin Etrex Legend aan mijn stuur:
http://www.garmin.com/products/etrexLegend/
Ben er super tevreden over. Ik gebruik hem omdat ik het leuk vind de afgelegde route vast te leggen, en hier dan na afloop een kaartje van te maken.
Dat werkt prima. Voor de navigatie is het niet echt nodig. Ik neem altijd een gewone kaart mee. Het heeft me wel eens geholpen, die GPS als even de weg kwijt was.
Waar je goed rekening mee moet houden is dat die dingen batterijen verbruiken. Bij redelijk weer kan ik het met mijn Legend bijhouden met twee hele simpele zonneladers en oplaadbare batterijen (er gaan 2 AA batterijen in). Maar voor de zekerheid gaan er natuurlijk wat gewone batterijen in de tas.
Bedenk dat extras als een electronisch kompas en hoogtemeter gebaseerd op luchtdruk het batterijverbruik aanzienlijk verhogen. Misschien wel verdubbelen zelfs. Bedenk dus of je dat echt nodig hebt. Ik kan twee dagen fietsen met een setje batterijen. Daarna moet ik ze weer opladen.
De nieuwe Etrext Legend Color schijnt nog zuiniger te zijn met batterijen.
Je kunt je gewone fietscomputer dan wel van je stuur afschroeven. De Etrex modellen hebben een volledig configureerbaar schermpje waarop snelheid, gemiddelde, hoogte etc. op af te lezen zijn. Mijn Garmin is ook mijn enige fietscomputer die echt waterdicht is gebleken. Bij harde regen houden ze er allemaal een keer mee op is mijn ervaring, maar niet mijn Garmin.
Wilco