Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsmaat Rondje Denemarken - Forum Wereldfietser

Fietsmaat Rondje Denemarken

Hi, mijn naam is Don, ben 15 jaar en heb een droom om te fietsen.

Nu wil ik graag volgend jaar een rondje Denemarken doen in mijn zomervakantie, daarvoor gebruik ik mijn gewoon simpele Gazelle Eclipse 2012. Ik wil wel wat upgrades maken zoals de pedalen.

Omdat ik geen baan heb word het een low-budget fietsje, en een uitdaging. En dat is precies wat ik zoek, een uitdaging.

Ik ben niet iemand die een baasje zoekt om me onder controle te houden, ik ben erg volwassen maar ik wil wel wat gezelschap voor het fietsen ;)
Leuk! maaruh...willen paps en mams niet mee? 16 jaar lijkt me wat jong om alleen, zo ver, op fietsvakantie te gaan.
gios schreef:Leuk! maaruh...willen paps en mams niet mee? 16 jaar lijkt me wat jong om alleen, zo ver, op fietsvakantie te gaan.
Paps en Mams, houden meer van aan de Turkse kust met een all-inclusive :D
Maar het is juist gaaf om zo jong al een grote uitdaging aan te gaan. Iets anders doen dan anderen. Dat is iets wat mij aankijkt.
Geweldig dat je op die leeftijd zoiets wil, kan en mag. Doen!
West-Europa is veilig zat om dit alleen of met een ander (een paar anderen?) te gaan doen. Alleen het low-budget idee wordt in DK misschien een extra uitdaging.

Ik hoop dat je iemand vindt!
In DK kun je prima low-budget reizen. Blijf dan bij de campings weg, en koop het boekje van
http://www.teltpladser.dk/ (Overnatning i det fri)

Douchen kun je bij een van de vele strandjes.
Hoi Don,

Ik ben zelf net terug van een solotocht door oa Denemarken, Zweden en Noorwegen en heb hiervan geweldig genoten.
Het lijkt mij een prima idee om op jouw leeftijd zo te gaan fietsen geen enkel probleem.
Luister naar wat je je gevoel je ingeeft, dan zit je wel goed. Grappig dat je ouders meer van een All in Clusive houden maar dat jij wilt gaan fietsen!
Veel mensen hebben wel een droom of een idee maar vergeten dan domweg om die droom waar te maken. Op een gegeven moment moet je gewoon gaan.

In Scandinavie is men erg vriendelijk en behulpzaam en ik vond het erg prettig dat je je er prima kan redden met Engels, vrijwel iedereen spreekt erg goed Engels op de wat oudere mensen na misschien.

Sociaal ook veilig. Ik was er erg op mijn gemak en heb er leuke ontmoetingen gehad iemand ( zelf een fietser die een weekendje erop uit was) die me zijn sleutels aanbood om in zijn appartement in Kopenhagen te logeren!(wat ik natuurlijk ook heb gedaan) Ook kon Ik van hem fietskaarten van Noorwegen lenen. Van iemand anders waarmee ik aan de praat kwam kreeg ik zijn kaart van Denemarken die hij eigenlijk niet meer nodig had.

Wat Gios hiervoor over Overnatning in de fri schreef is zeker waar. Het zijn vaak shelters waar je ook kan camperen met je tent of je gaat in een shelter liggen met alleen een matje en je slaapzak. De leukste shelter die ik heb gehad was een sloep ondersteboven op het strand aan de Oostzee. Soms zijn er eenvoudige voorzieningen zoals een toilet, brandhout en een vuurplaats en een enkele keer kon ik er drinkwater tappen. Een andere keer was het ook niet meer dan een open plek in het bos, wat ik persoonlijk een mindere geschikte plek vond om alleen de nacht door te brengen.
Het boekje bestaat uit een beschrijving van de plekken en of het bij een particulier is, soms vraagt men een kleine vergoeding maar dat is nooit veel. tevens zit er een kaart bij die alle Shelter plekken van Denemarken weergeeft. Het boekje zou je van mij wel kunnen lenen, hoef je dat niet aan te schaffen. Zonder beschrijving van de locatie of de GPS coordinaten kunnen ze soms erg moeilijk te vinden zijn. Als je na drie of vier dagen echt behoefte hebt aan een douche kun je altijd een keer op een camping gaan staan of een uurtje gaan zwemmen in een zwembad. (iets waar je dan behoorlijk van opknapt)

Je kan in Denemarken ook adressen vinden om bij particulieren thuis te overnachten op http://www.warmshouwers.org vaak zijn het zelf cyclisten die wanneer ze niet fietsen maar thuis zijn, onderdak bieden aan fietsreizigers. Ze weten zelf heel goed waar je behoefte aan hebt na meerdere dagen fietsen. nml een Douche, eten en een plek om te slapen. Je kan hier erg leuke contacten opdoen en de mensen zijn erg sociaal ingesteld. Het is dan wel handig als je onderweg af en toe beschikking hebt over internet zodat je met mensen die een plek aanbieden via warmshouwers.org via mail of telefoon in contact kan komen om iets af te spreken.
Als je beschikking hebt over een eenvoudige smartphone dan kun je oa bij Mac Donalds gebruik maken van gratis WIFI.

Door gebruik te maken van verschillende manieren van overnachten, Shelterplekken, campings en warmshouwers.org kan je reis ook een stukje meer divers maken. Na meerdere dagen achtereen in de regen te fietsen en te (moeten) kamperen kan namelijk behoorlijk inhakken op je moraal.

Verder is Denemarken ind. vrij duur door de sterke munt ten opzichte van de Euro.
Als je instaat bent om zelf te koken dan kun je in de supermarkten toch echt wel redelijk goedkoop ingredienten kopen om een maaltijd voor elkaar krijgen.
Ik kocht weinig tot geen vlees die paar weken en ik heb regelmatig bonenschotels en pasta's klaar gemaakt wat niet al te duur was maar wel erg smakelijk bereid.

Verder zijn de Deense eilanden in de Oostzee echt een aanrader!
Voor jou is het verder denk ik lastig om met een laag budget een redelijke uitrusting bij elkaar te krijgen om uberhaupt te gaan fietsen maar mocht je dat eenmaal voor elkaar hebben dan kan je best low budget reizen in Denemarken.

Zelf ben ik van plan om volgend jaar weer te gaan fietsen dit maal verder Noorwegen in, in de periode mei en juni. je zou dan evt. in jouw vakantie periode het een en ander kunnen lenen.

mocht je nog meer info willen of het boekje Overnatning in de Fri willen lenen neem dan maar contact met me op.
Zuidemao@gmail.com

verder hoop ik natuurlijk dat je iemand vindt om je droom waar te maken en dat je samen met iemand kan gaan fietsen.
Ik denk niet dat ik erg geschikt zou zijn als reispartner, maar wil wel even zeggen hoe tof ik het vind dat iemand van jouw leeftijd deze droom heeft en deze hopelijk ook nog dit of volgend jaar in uitvoering gaat brengen. 15 lijkt me een prima leeftijd om de eerste keer te gaan fietsen, vooral als het in een land als Denemarken is. Mijn eerste meerdaagse tocht was ook op mijn 15de, op een fiets die waarschijnlijk nog minder geschikt was dan jouw Gazelle, en het was gewoon hartstikke leuk. Ik maakte toen wel de fout wat te veel bagage mee te nemen; nergens voor nodig. Heel veel succes! Waren er maar meer mensen zoals jij op die leeftijd, dan had ik nu, op 20-jarige leeftijd, minder problemen een geschikte reispartner te vinden.
Iedereen kan me volgen op mijn blog ik heb er nu wat weinig op te vertellen maar dat komt nog ;)
Het is in het Engels geschreven zodat ik ook andere jongeren over de wereld kan insperen en dat het mogelijk is! Maar ook in de hoop om een sponsor te vinden.

Ik hoop dat jullie mij volgen en dankzij de gave reacties hier heb ik dit plan ook doorgezet ik wil jullie allemaal bedanken zonder jullie zou ik dit niet hebben gedaan en er is nog steeds niemand die mee fiets dus ;)
Døn schreef:Hi, mijn naam is Don, ben 15 jaar en heb een droom om te fietsen.
Nu wil ik graag volgend jaar een rondje Denemarken doen in mijn zomervakantie ..
Geweldig plan Don!

Ik heb op mijn vijftiende een maand lang door Engeland rondgezworven; sliep tussen paarden, op het strand, in verlaten gebouwtjes, heb veel dingen gedaan die niet mochten en het was heerlijk!

Dus zet hem op, geniet met volle teugen en laat men vooral niet je dromen afnemen!
Flink hoor, hopelijk ga je het erg naar je zin krijgen in Denemarken lijkt mij een mooi land om te gaan fietsen, ik heb zelf twee jongens 14 en 16 jaar die van 16 moest op de fiets naar school, ziet fietsen als een verplicht iets, en gaat tegenwoordig met de trekker naar school, die van 14 zit op de zeevaartschool (intern) en heeft in zijn leven nog geen 10 km gefietst :| :| hem ben ik aan het overhalen om met mij volgend jaar samen een tocht te gaan fietsen, maar.................. :shock: :shock: tot nu toe geen resultaat.Dus ga ik maar alleen.
[quote="kirsten"]Flink hoor, hopelijk ga je het erg naar je zin krijgen in Denemarken lijkt mij een mooi land om te gaan fietsen.
kirsten schreef:Flink hoor, hopelijk ga je het erg naar je zin krijgen in Denemarken lijkt mij een mooi land om te gaan fietsen, ik heb zelf twee jongens 14 en 16 jaar die van 16 moest op de fiets naar school, ziet fietsen als een verplicht iets, en gaat tegenwoordig met de trekker naar school, die van 14 zit op de zeevaartschool (intern) en heeft in zijn leven nog geen 10 km gefietst :| :| hem ben ik aan het overhalen om met mij volgend jaar samen een tocht te gaan fietsen, maar.................. :shock: :shock: tot nu toe geen resultaat.Dus ga ik maar alleen.
Laat ze mijn blog maar eens lezen ;) Misschien inspireert het ze ;) En misschien willen ze wel mee!