Additionally, paste this code immediately after the opening tag: OSM-fietskaart West-Europa - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

OSM-fietskaart West-Europa

Heb zojuist een gedeelte van deze kaart de afgelopen 1,5 week gebruikt voor een fietstocht door Nederland, België. Noord-Frankrijk.
Ik had via Mapsource alleen de kaartsegmenten geselecteerd van het gebied waar ik zou fietsen, en deze op het interne geheugen van een Garmin Etrex 30 geïnstalleerd.
Het navigeren was een simpele A naar B navigatie, maw ik sta hier en wil daar naar toe, reken de route maar uit.

De volgende punten vielen mij op:

1) Als ik een plaats ongeveer 50 a 60 km van waar ik was in gaf om daar naar toe te rekenen, kreeg ik de error: "Onvoldoende geheugen". Dichterbij een plaats vinden ging wel.
2) Zowel bij het scrollen door de menu's als tijdens het navigeren crashte de Garmin regelmatig, oplossing was de batterijen uit het apparaat te halen en weer opnieuw op te starten (Bij het gebruik van de OSM Fietskaart Benelux nooit gehad, ook niet met topo kaart van Frankrijk, België en Duitsland).
3) De kaart houdt in Frankrijk in ieder geval geen rekening met een richting wegen, regelmatig stuurde de Garmin ons een eenrichtingsweg in de verkeerde richting op.
4) Ondanks dat "Onverhard mijden" aan stond, toch bij het afwijken van de route naar/over onverharde wegen gestuurd.
5) In het begin had de kaart in Frankrijk een voorkeur voor de grote N-wegen (rood en geel op de Michelin kaarten), daar wil je liever niet fietsen. Dit was gedeeltelijk te verhelpen door het profiel in de Garmin op "recreatief" te zetten, hierna werd het beter (in ieder geval in België en Nederland).

Op de kaart zijn zo af en toe enkele "legenda" items toegevoegd, zo zijn in het gedeelte van Frankrijk de kerken op de kaart aangegeven, kan handig zijn. Ook staan alle kerkhoven vermeld, misschien is dit humor maar voor mij hoeft dit niet.
In België is het een diversiteit aan allerlei locaties, zo is het voor een fietser bijzonder interessant om te weten dat er in Poederlee een ijzerhandel Willy Cleas is of in een dorp verderop een bouwmaterialen handel.
Over het routeren met behulp van de OFM kaart: Heb je de juiste routering instellingen gekozen voor de OFM. Dat werk namelijk iets anders dan officiële Garmin kaarten. Kijk even op de website van OpenFietsMap wat de juiste instellingen zouden moeten zijn.

De OSM community probeert een z'n compleet mogelijke kaart te maken. Daar horen kerkhoven natuurlijk bij, heeft niets met humor te maken. En voor ons fietsers nog best praktisch als je weet dat bij elk kerkhof een kraantje is om de bloemetjes water te geven. Of in ons geval: de bidon weer bij te vullen
svalan schreef:Ook staan alle kerkhoven vermeld, misschien is dit humor maar voor mij hoeft dit niet.
Ook golfbanen staan er op. Altijd handig. Weet je wanneer je je helm moet opzetten. :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Peter
lukeotto schreef:Over het routeren met behulp van de OFM kaart: Heb je de juiste routering instellingen gekozen voor de OFM. Dat werk namelijk iets anders dan officiële Garmin kaarten. Kijk even op de website van OpenFietsMap wat de juiste instellingen zouden moeten zijn.
Normaal gebruik ik voor fietsnavigatie de Edge 800, deze keer vanwege de batterijcapaciteit de Etrex 30 gebruikt. Zoals ik schreef ging het navigeren beter nadat ik het profiel "Recreatief" in de Edge had gekozen. Ik merkte wel dat de kaart je niet op de snelste manier naar het punt stuurt waar je naar toe wilt, je wordt dan inderdaad "recreatief" er heen gestuurd, wat betekent dat je soms een rondje rijdt en dan bijna op dezelfde plek uit komt.
lukeotto schreef:De OSM community probeert een z'n compleet mogelijke kaart te maken. Daar horen kerkhoven natuurlijk bij, heeft niets met humor te maken. En voor ons fietsers nog best praktisch als je weet dat bij elk kerkhof een kraantje is om de bloemetjes water te geven. Of in ons geval: de bidon weer bij te vullen
Zo had ik het nog niet bekeken, handige tip.

Verder moet ik zeggen dat de kaart toch prima voldeed, alleen kan ik me voorstellen dat het voor iemand met wat minder gps navigatie ervaring soms tot wanhoop kan leiden.
Wij hadden gelukkig als back up de papieren topo kaarten van het gebied bij ons en die combinatie gps-kaarten werkte prima.
Het feit dat je het profiel recreatief had aanstaan zegt niet zoveel. Het gaat om de instellingen in dat profiel. Lees op https://sites.google.com/site/openfiets ... secamp-nl" eens hoe de routering instellingen zouden moeten staan. Als ze bijvoorbeeld in het profiel recreatief "snelwegen vermijden" hebben aangezet mis je dus de fietsroutes.

Over eenrichtingsverkeer:
De activiteit zou op "auto" (car) moeten staan. Als je deze op "Lopen" hebt staan negeert de kaart dus eenrichtingsverkeer. Dat zou de oorzaak van je probleem kunnen zijn. Het kan ook zijn dat het nog niet goed in de OSM database staat.

Ik vind het OFM ook een hele fijne kaart. Ik ben nu zelf ook een beetje OSM aan het verbeteren, zodat de OFM daarmee steeds beter wordt.
lukeotto schreef:Het feit dat je het profiel recreatief had aanstaan zegt niet zoveel. Het gaat om de instellingen in dat profiel. Lees op https://sites.google.com/site/openfiets ... secamp-nl" eens hoe de routering instellingen zouden moeten staan. Als ze bijvoorbeeld in het profiel recreatief "snelwegen vermijden" hebben aangezet mis je dus de fietsroutes.

Over eenrichtingsverkeer:
De activiteit zou op "auto" (car) moeten staan. Als je deze op "Lopen" hebt staan negeert de kaart dus eenrichtingsverkeer. Dat zou de oorzaak van je probleem kunnen zijn. Het kan ook zijn dat het nog niet goed in de OSM database staat.

Ik vind het OFM ook een hele fijne kaart. Ik ben nu zelf ook een beetje OSM aan het verbeteren, zodat de OFM daarmee steeds beter wordt.
In het profiel "recreatief" staat dat de routering voor fiets gebruikt moet worden, verder staat U-bochten, tolwegen, snelwegen, onverharde weg en carpoolstroken op vermijden.

Vreemd dat als je in een fietsprofiel "snelwegen vermijden" hebt aan staan je dan de fietsroutes mist, lijkt mij als fietser juist iets om te vermijden.
Eenrichtingsverkeer zou ook bij fiets rekening mee gehouden moeten worden.

Verder ben ik het met je eens dat de OSM een hele fijne kaart is. Mijn punten hier boven en verder zijn dan ook geen kritiek maar puur gebruikservaringen, die misschien door betere instellingen verholpen kunnen worden en mogelijk voor een ander van nut kunnen zijn.

Ik ga de komende tijd e.e.a. nog eens verder testen met zowel de Edge 800 als de Etrex30 op het stuur.
Ik begrijp dat je geen kritiek uit op de OFM. Toch nog even een toevoeging over de routering.

Het klinkt misschien een beetje gek om "snelwegen vermijden" uit te zetten. Maar als je bedenkt dat de maker van OFM alle wegen waar je volgens OSM niet mag fietsen heeft uitgeschakeld op de kaart (je ziet ze wel, maar OFM zal je er niet overheen sturen). En van alle fietsroutes (knooppunten,LF, enz) snelwegen heeft gemaakt, zodat je hier automatisch over heen geleid wordt als je voor "snellere tijd" kiest.

Voor de duidelijkheid hierbij een stukje van de website van OFM over de routeringsinstellingen in Basecamp. Op moderne garmin toestellen werkt de routering (bijna) hetzelfde (Oregon, etrex 20/30, Dakota)
Activiteittype: Auto of Rijden (v4.1)

Routevoorkeur:
Kortere afstand of
Snellere tijd (voorkeur voor fietspaden en -routes)
Te vermijden wegen:
géén snelwegen aanvinken want snelwegen zijn fietspaden op de Openfietsmap!
wegen in woonwijken: schakel deze optie in als de route teveel over voet- en bospaden loopt
evt onverharde wegen (vermijdt onverharde wegen en paden m.u.v. de zgn. schelpenfietspaden)

Te vermijden kenmerken:
Bij voorkeur niets aanvinken
Tolwegen: kiest een route over fietsroutes
Carpoolstroken: mijdt alle voetpaden, trappen, onverharde wegen en onverharde paden.

*) Als de activiteit Fietsen wordt ingesteld is carpoolstroken vermijden standaard ingeschakeld en kan tolwegen vermijden niet worden geselecteerd. Verder is dit profiel gelijk aan het autoprofiel qua routering.

De activiteit Lopen negeert eenrichtingsverkeer, wat handig kan zijn voor de routering in steden. De activiteitsprofiel Wandelen vermijdt ook snelwegen (zijnde fietsroutes op OFM) en wordt derhalve niet aangeraden.
lukeotto schreef:Ik begrijp dat je geen kritiek uit op de OFM. Toch nog even een toevoeging over de routering.

Het klinkt misschien een beetje gek om "snelwegen vermijden" uit te zetten. Maar als je bedenkt dat de maker van OFM alle wegen waar je volgens OSM niet mag fietsen heeft uitgeschakeld op de kaart (je ziet ze wel, maar OFM zal je er niet overheen sturen). En van alle fietsroutes (knooppunten,LF, enz) snelwegen heeft gemaakt, zodat je hier automatisch over heen geleid wordt als je voor "snellere tijd" kiest.
Bedankt, ik had naar aanleiding van je vorige post al even in de instellingen van Basecamp zitten wijzigen.
Als je inderdaad de gebruikte termen als "Snelweg", "Tolweg" e.d. binnen de OFM redenering begrijpt/kent is het idd niet zo moeilijk.
Glika schreef:JaVaWa kan het bestand niet openen. Geeft foutmelding: "Deze map bevat geen TDB-bestand" (?). Ikzelf heb geen flauw idee welk bestand dan wordt gemist.
Ik heb dit probleem ook; ik krijg ook de melding dat er geen TDB bestand te vinden is. Ik probeer de volgende bestanden te converteren.

OFM(EU2016_SW_GPS).zip (S. France, Spain, Portugal)
OFM(EU2016_W_GPS).zip (Benelux, N. France)

Deze zijn rond de 1.5gb groot.

Een kleiner kaartje van 45 mb (IJsland) werd wel correct geconverteerd en geïnstalleerd in Basecamp.

Weet iemand hier misschien een oplossing hier voor? Ik doe dit voor het eerst dus heb in elk geval de laatste versie van JaVaWa ;)
Het ook helemaal niet de bedoeling de GPS bestanden te converteren, ze zijn daarvoor niet geschikt! Als je die perse in Basecamp wilt zien, zet ze in een cardreader op SD kaart (in een garmin map) of koppel je GPS aan je computer.
Voor de installatie op de pc is er maar één bestand en dat is die van heel Europa.
De tovenaar schreef:Het ook helemaal niet de bedoeling de GPS bestanden te converteren, ze zijn daarvoor niet geschikt! Als je die perse in Basecamp wilt zien, zet ze in een cardreader op SD kaart (in een garmin map) of koppel je GPS aan je computer.
Voor de installatie op de pc is er maar één bestand en dat is die van heel Europa.
Dan heb ik het verkeerd begrepen, thx Tovenaar!

Edit: Nog een vraagje:

Kan ik op de SD kaart in de Garmin map nu meerdere .img files zetten?

gmapsupp.img
gmapsupp2.img enz.

In Basecamp ziet dat er goed uit, maar pakt een nieuw Garmin toestel dat ook goed op? Of raakt een Garmin daar van in de war, bijvoorbeeld een Etrex 35? ;)

Zijn er bepaalde merken SD kaartjes aan te raden/te vermijden?

Heb momenteel niet de beschikking over een toestel helaas.
Ja, je kunt verschillende img-files op je Garmin zetten, althans bij mijn eTrex 20 kan dat. Het kan handig zijn om de JaVaWa Device manager te gebruiken voor dit soort klusjes.
Het grootste kaartje dat het in mijn etrex30 doet is 4Gb (Sandisk) (32Gb heb ik ook, maar die gebruik ik voor andere zaken, en ook niet geprobeerd op werking) daar past meer dan genoeg kaartmateriaal op om een paar jaar in Europa te kunnen fietsen. Wat betreft snelle kaartjes en dergelijke, dat maakt hier niet zoveel uit.
!6 GB kaartje zou ook gewoon moeten werken in de etrex 30. Heb ik in de mijne zitten.
Top, bedankt :)
ReinoudN schreef:
Kan ik op de SD kaart in de Garmin map nu meerdere .img files zetten?
Bij de actuele garmin toestellen is dat geen probleem. Het bestand hoeft ook niet gmapsuppxxx te heten. Voor de herkenbaarheid makkelijker om bijv OFM-benelux.img te gebruiken.

Mocht je die bestanden handmatig vanuit basecamp of mapsource maken is het wel verstandig om te zorgen dat kaarten elkaar niet overlappen. Als je twee kaarten tegelijk actief hebt met overlappende kaartsegmenten is dat bijna garantie op problemen onderweg.
Bij de kant en klare images van openfietsmap is daar al rekening mee gehouden en zijn er geen overlappende segmenten.