Afgelopen juli met WizzAir van Cluj (Roemenië) naar Eindhoven gevlogen met de fiets. De fiets moet volgens de website zijn verpakt in een speciale fietsreistas, nylon zak of doos. Een doos leek me het makkelijkst lokaal te organiseren. Via een warmshowers-lid bij
UMI Bike & Snow terechtgekomen die nog wel een doos hadden waar een 29'er in was aangeleverd en waar mijn toerfiets met 28" wielen ook wel in gewerkt kon worden.
Ik had bij WizzAir via de website aangevinkt dat ik "sportuitrusting" ging meenemen. Volgens de website is dat de juiste manier om een fiets aan te melden, maar ik verwachtte dat mensen op het vliegveld toch wel verbaasd zouden zijn over mijn giga-doos. Dat was echter niet zo, ze namen de doos zonder blikken of blozen aan en een paar uur later fietste ik vrolijk verder in Eindhoven. Mijn complimenten voor WizzAir, zo zouden meer maatschappijen dat moeten doen!
Prijs los ticket (incl. administratiekosten e.d.): 60 euro
Prijs 1 stuk ruimbagage: 30 euro
Prijs fiets: 40 euro
WizzAir wil je ook nog extra laten betalen voor "grote handbagage" maar een goed gevulde Ortlieb Back Roller Classic blijkt precies binnen de maten van de gratis "kleine handbagage" te vallen.