Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke benzine brander raden jullie aan? - Forum Wereldfietser

welke benzine brander raden jullie aan?

Ik ben aan het kijken voor een goede degelijke benzinebrander want dat heb ik ook nog niet....
vroeger heb ik die van msr gehad de dragonfly , maar die maakte herrie dat het niet normaal meer was, verder gingen die pompjes regelmatig kapot, ik vond dat ding eigenlijk maar wat rommel....dus ik zoek iets degelijkers...
waarschijnlijk zal zo een pompje bij andere branders ook wel noodzakelijk zijn maar liefst dan eentje dat niet zo gemakkelijk kapot gaat....

kunnen jullie mij wat tips geven hierover

bedankt!!
Waar wil je naartoe? Multifuel branders zijn de beste oplossing voor verre tochten en echt koud weer. Voor Europa in normaal weer is een spiritusbrander zoals de Trangia goedkoper, lichter, en simpeler in gebruik.
Ik heb overigens zelf ook een multifuel brander: een Optimus Nova, en daar ben ik tevreden over. Het pompje is nog niet stuk (degelijk metaal) en het ding is vrij goed te temperen. Ik gebruik hem in een Trangia 25 voor als we snel veel willen koken.
Wim
Ik gebruik zelf een Coleman 442 stove. Ik heb hem tot nu toe gebruikt in de rugtas en in de caravan. Hij is gebruikt om pannenkoeken te maken tot noodles. Hij heeft in de sneeuw bij -15 gewerkt om snert te maken tijdens een onderzoek in een natuurgebied tot bij 35 graden voor pannenkoeken op de camping. Hij is lekker stevig en brand erg warm.

Afbeelding
(Hier in Noorwegen tijdens een wandeling richting gletsjer met een pan erop)

Het enige nadeel is de wat grote vorm in zijn geheel.
De trefbare punten zijn:
- Pompje als je niet voorzichtig bent
- Hendeltje van de gastoevoer tijdens transport

De pluspunten zijn:
- Brand erg goed
- Grote tank eronder
- In alle gevallen werkt hij

Wel opletten dat je een goede druk hebt :D Anders wil hij wel eens vuur gaan spugen (zo'n 40cm omhoog :x )
heb beide branders eens opgezocht op youtube, ik kan verkeerd zijn natuurlijk maar die coleman branders lijken me wel dik oke....
dat pompje zal wel indien nodig vervangbaar zijn neem ik aan?

die optimus nova is weer een gedoe zo te zien, en dat systeem van het omkeren van de branderfles hmmm twijfelachtig denk....
Pompje is inderdaad makkelijk te vervangen.
1 grote tip trouwens: kijk even op de site van Vrijbuiter (bijna de helft van de prijs van Bever)
Voor ca. 35 eur moet je een whisperlite op de kop kunnen tikken op marktplaats. Soms duurt het een paar weken voordat er een is, soms zjin er drie. Neem de versie met het grijze pompje, die gaan niet zomaar stuk tenzij je het ding forceert omdat je denk dat hij niet meteen reageert: dat doe hij niet. Verder gaan ze niet stuk al moet je in de winter wel de zaak zo uit elkaar laten dat de spanning niet op de rubbertjes zit. Ik heb er een al 15 jaar.

Zo'n spiritusbrander werkt natuurlijk niet best op benzine.

Leon
Hier nog een tevreden gebruiker van een Whisperlite. Dit is de stilste benzinebrander die ik ken! En ook geen pompproblemen. Alleen af en toe een ringetje vervangen.

Karlijne
zo , net eentje besteld bij de vrijbuiter, nog een paar spullen nodig en we zijn weer helemaal gesteld om te gaan fietskamperen :D
Ondertussen heb ik de coleman 442 in mijn bezit( een 2de is besteld), maar ik vraag me af of er geen case of speciale tas of zo voor bestaat, ik kan het nergens vinden precies....zo in de tas kieperen lijkt me niet zo een goed idee....
mijn kookspullen die heb ik nog van vroeger (msr) en daar past dat niet in helaas....
iemand een goede tip ?
Degene waar ik mee op reis was, had hem in de grootste pan, deksel erop en foedraal (of elastiek als dat niet bij de pannen zit).
Geweldige brander overigens. De eerste week vond ik hem wat eng, maar eenmaal gewend, geweldig...

Oh ja (edit dus) wel een doekje eromheen in de pan bij haar.
bij mij past hemniet in de grootste pan helaas ...vandaar dus op zoek naar iets anders , liefst niet alleen een zakje of zo, want stevig ziet dat ding er niet zo uit.....iets van pvc of zo zou ideaal zijn...
De brander is wel behoorlijk stevig. Misschien is een handdoek of theedoek eromheen al wel genoeg, die gaan ongetwijfeld toch mee.

Succes in ieder geval.
Wij zijn meer dan twee jaar onderweg en genieten elke dag van MSR Dragon fly combo. Past in MSR pannenset.
Ik heb van een theedoek een hoes genaaid. Op die manier zit hij tijdens het wandelen gewoon in de rugtas. Hij is behoorlijk stootvast.
Primus Omnifuel.
Jaren lang heb ik een coleman peak 1 gebruikt.
Nadeel is dat deze snel verstopt raakt bij het gebruik van loodvrije benzine.

De laatste jaren een msr dragonfly. het grote voordeel is dat je bijna overal benzine kan kopen. Daarnaast is benzine een goedkope brandstof.
Nadeel is wel dat de brander wat herrie maakt als deze lekker staat te knorren.

Een whisperlite is dan een stuk stiller, deze brand eigenlijk alleen op loodvrije benzine of coleman fuel.

Afbeelding
gpsguido schreef:Een whisperlite is dan een stuk stiller, deze brand eigenlijk alleen op loodvrije benzine of coleman fuel.
En vooral op wasbenzine. Veel goedkoper dan Coleman Fuel en zelfs ook goedkoper dan autobenzine.
Leon
Ik heb altijd het idee van hoe hoger de combinatie des te minder stabiel. Mede hierdoor heb ik liever een losse brandstof fles welke ik in een van de 3 bidon houders op mijn fiets kan doen zodat er geen brandstof in mijn tas kan komen.
Ik heb een Primus omnifuel (alles dat vloei en brandbaar is) welke ook zo op een schroef gas tankje gezet kan worden.
Ik heb ook zo'n Primus en die doet het goed. Het enige nadeel is de herrie die de brander maakt.
Het leuke aan de multifuel branders die met gas overweg kunnen, is dat brander en pompsysteem tussen merken uitwisselbaar worden. De koppeling is immers de schroefkoppeling van een gasblikje.

Ik heb een edelrid brander met de pomp van de primus multifuel. De pomp is inmiddels iets van 20 jaar oud. De edelrid brander kwam ook met een pomp maar het brandstofslangetje in de fles wou er wel eens uitvallen en ergens in de fles gaan drijven. Niet handig.