Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPX route maken in programma die openstreetmap kaarten gebr. - Forum Wereldfietser

GPX route maken in programma die openstreetmap kaarten gebr.

Ik zoek een programma of site waar je gpx routes kan maken door middel van waypoints en die openstreetmap kaarten gebruikt.
Deze kaarten zijn namelijk veel gedetailleerder.
cotweetje schreef:Ik zoek een programma of site waar je gpx routes kan maken door middel van waypoints en die openstreetmap kaarten gebruikt.
Deze kaarten zijn namelijk veel gedetailleerder.
http://www.afstandmeten.nl

En fijn dat je gemerkt hebt dat OSM aardig volledig is !
Openstreetmap kaarten zijn inderdaad heel gedetailleerd. Ik neem aan dat je routes wil maken voor op de fiets. Ik heb goede verhalen gehoord over bikeroutetoaster. Deze kan routes maken op basis van OSM en google maps.

Ik gebruik zelf Basecamp van Garmin. Hier zit nog geen kaart in, maar die kan je zelf installeren. Er zijn ook kaarten op basis van OSM-data beschikbaar. De mooiste vind ik OpenFietsMap. Met Basecamp moet je wel een beetje leren werken. Het zelfde geld voor de OpenFietsMap. Lees goed de instructies door. Om mooie routes te kunnen maken, heeft de maker van de OpenFietsMap alle fietsroutes als snelweg gedefinieerd, als je dus "Snelwegen vermijden" aanzet, mis je alle fietsroutes.

De combinatie Basecamp - OpenFietsMap vind ik heel fijn werken. Het is wel even inlezen en proberen, maar als je het onder de knie hebt kan je gemakkelijk mooie routes maken.

Wat ik nog het mooiste vind, is dat als er toch nog ergens een weggetje mist of verkeerd staat, ik dat zelf kan aanpassenin OSM! Een weekje later de nieuwe OpenFietsMap downloaden en het staat erin!
Er zijn gedetailleerdere kaarten dan afstandmeten.nl
Afstandmeten.nl lijkt met dezelfde kaarten te werken als routconverter allebei mooi en handig, ik mis enkel de wandelpaden erop.

Ik heb osmand op mijn telefoon zitten die gebruikt volgens mij ook osm kaarten daar staan ook wandelpaden op, daar mag je misschien niet altijd fietsen maar het is wel handig.

Hoe kun je in basecamp osm kaarten instaleren ?

Ik wil routes maken voor: wandelen, fietsen en hardlopen.
Hoe ga je die routes gebruiken? In welk apparaat of applicatie?

Kijk ook eens naar GPSsies.com.

En inderdaad met gratis Garmin BaseCamp en de Openfietsmap of MTBopen kaart heb je de meeste paden beet.

Op een officiële Topo van Garmin staan er nog meer, maar daar zitten zelfs wildwissel tussen.

Meest vreemde is nog altijd dat een strand nooit als pad word ingetekend, routes maken over het strand kan dan ook niet (ten minste, niet de gerouteerde routes)
Je kan niet direct OSM installeren voor basecamp. De OSM data zal eerder moeten worden omgezet naar en garmin formaat. Dit is door verschillende mensen al gedaan, en kan je kant en klaar downloaden. Een goed voorbeeld hiervan in de OpenFietsKaart. Op de website van OpenFietsKaart staat netje uitgelegd hoe je deze moet installeren.
Benelux Full version:
OpenFietsMap.zip : version for GPS with installer for Windows
This file contains a GPS version (gmapsupp.img) to install the map directly on the GPS/SD card and also an installer (setup.exe) to install the map in Mapsource or Basecamp (Windows/PC).
To install the Openfietsmap on the pc, unpack the zip file to a random folder and run setup.exe. The old version is removed automatically. Don't move gmapsupp.img to another place before running setup.exe because this file contains all the tiles!
Met de smartphone: een samsung galaxy S2, ik zat te denken aan een de kleine Galaxy pocket te kopen, 89 euro, 2.8 inch scherm, 104 gram, dan kun je er nog mee hardlopen ook.

Als programma zat ik te denken aan Osmand omdat je die ook offline kunt gebruiken, tenzij iemand mij kan overtuigen van een beter alternatief.

raar inderdaad van het strand want das een hele brede weg ;)

Ik meet met hardlopen mijn tijden en bekijk mijn route met looptijden.nl, daar staan ook geen wandelpaden op, als je je route terug kijkt weet die zich geen raad als je een wandelpad bent op gegaan die niet op de kaart staat.
lukeotto schreef:Je kan niet direct OSM installeren voor basecamp. De OSM data zal eerder moeten worden omgezet naar en garmin formaat. Dit is door verschillende mensen al gedaan, en kan je kant en klaar downloaden. Een goed voorbeeld hiervan in de OpenFietsKaart. Op de website van OpenFietsKaart staat netje uitgelegd hoe je deze moet installeren.
Benelux Full version:
OpenFietsMap.zip : version for GPS with installer for Windows
This file contains a GPS version (gmapsupp.img) to install the map directly on the GPS/SD card and also an installer (setup.exe) to install the map in Mapsource or Basecamp (Windows/PC).
To install the Openfietsmap on the pc, unpack the zip file to a random folder and run setup.exe. The old version is removed automatically. Don't move gmapsupp.img to another place before running setup.exe because this file contains all the tiles!

ok supers, dan ga ik dat eerst doen bedankt.
cotweetje schreef:Er zijn gedetailleerdere kaarten dan afstandmeten.nl
Afstandmeten.nl lijkt met dezelfde kaarten te werken als routconverter allebei mooi en handig, ik mis enkel de wandelpaden erop.

Ik heb osmand op mijn telefoon zitten die gebruikt volgens mij ook osm kaarten daar staan ook wandelpaden op, daar mag je misschien niet altijd fietsen maar het is wel handig.

Hoe kun je in basecamp osm kaarten instaleren ?

Ik wil routes maken voor: wandelen, fietsen en hardlopen.
Er is een afgeleide van OSM kaarten in het img formaat. Die kun je in basecamp gebruiken. De post van lukeotto geeft de link waar je alle info en uitleg kunt vinden.

Osmand ,Oruxmaps, Locus en andere programma's gebruiken een afgeleide van Mapsforge. Daarbij heb een data-bestand met de gewenste kaartinfo, en een thema-bestand. De laatste regelt hoe een weg/pad op je kaart te zien is.
Het verschil tussen de kaarten is dus enkel dat de wandelpaden een nadrukkelijker weergave hebben. Waar een pad op de basisweergave van OSM een dun bruin streepjeslijntje is kan ook een brede bruine lijn staan, zie dit voorbeeld: http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfie ... FFFFFFFFFF (*)

Het themabestand kun je zelf eenvoudig bewerken met een gewone tekst editor.

Persoonlijk vind ik Oruxmaps het meest flexibel op mijn telefoon. Er kan gewerkt worden met on-line kaarten, maar ook met off-line kaarten. Zowel zelf samengesteld ( omgezette stafkaarten bv. ) als kant en klare. Die laatste zijn de Garmin img kaarten ( van de link van loketto bijvoorbeeld) en ook Mapsforge kaarten ( kant en klaar via http://www.openandromaps.org/. Daar kun je ook verschillende kant en klare thema's downloaden waar je tussen kunt schakelen in Oruxmaps.

Een gemis is vaak nog het routeren. Je moet dus op je pc een gpx maken en die in het gebruikte programma importeren. Behalve bij Garmin, want het osm-img bestand wat je daar download is geschikt om mee te routeren, op de fiets tenminste.

Of je nu afstandmeten gebruikt of routconverter, ze gebruiken alletwee dezelfde basiskaart, en daarop zijn wandelpaden als dunne bruine streepjeslijnen te zien. Je moet wel even wat verder inzoomen.

(*) Deze kaartvariant is eigenlijk ontwikkeld om de kaart makkelijker te kunnen controleren. Maar als je de 'surface' tab gebruikt en de verschillende wegen aanklikt kun je een erg goed idee krijgen van waar je wandelt/fietst. Het is zelfs mogelijk verschillende oppervlakken ( asfalt/zand etc ) in beeld te krijgen. Loop je over een zandweg dan kun je zelfs de kwaliteit van de weg zien ( half-verhard, sporen etc. ) via de 'tracktype' knoppen. Ooit had ik het plan er nog gpx-routes mee te gaan maken, maar daar waren al genoeg alternatieven voor.
GPS Expert schreef: Meest vreemde is nog altijd dat een strand nooit als pad word ingetekend, routes maken over het strand kan dan ook niet (ten minste, niet de gerouteerde routes)
Zo vreemd is dat niet. Beschouw de kaart als een onderlaag ( noemen we landuse in OSM ) en daarbovenop een laag van wegen. Waar moet je nu op een strand de weg tekenen? Want die is er niet. Je kunt ook niet routeren over grasvelden, pleinen, weilanden etc. Bij waterwegen hebben we wel een waterweg op een waterondergrond staan, maar daar is de te volgen route ook vastgelegd ( vaargeul ).
Vanuit kaartbouwers opinie klopt dat, maar waarom lopen er zoveel mensen op het strand en kan ik geen route over het strand maken van opgang naar opgang, in de consumenten opinie?

M.a.w. voor een normaal mens is het gewoon raar en niet logisch. Een weiland waar een hek omstaat is het wel logisch.

Voor mijn is het strand gewoon een hele brede zandweg.
GPS Expert schreef:Voor mijn is het strand gewoon een hele brede zandweg.
Wat let je om daar wandelpaden op te gaan tekenen? Op de Hondsbossche Zeewering is ook een fietspad getekend aan de zeezijde, terwijl daar officieel niet eens gefietst mag worden 8)

Afbeelding

Langs de Oostzee zag ik ook wandelpaden ingetekend die over het strand liepen. 8)

Afbeelding
Tijd en voldoende ervaring en tijd om de ervaring op te doen.
Michael W schreef:
GPS Expert schreef:Voor mijn is het strand gewoon een hele brede zandweg.
Wat let je om daar wandelpaden op te gaan tekenen? Op de Hondsbossche Zeewering is ook een fietspad getekend aan de zeezijde, terwijl daar officieel niet eens gefietst mag worden 8)
Zou ik maar niet doen. In OSM is de algemene regel dat er alleen ingetekend wordt wat je in werkelijkheid ziet. Een voetpad tekenen op een strand om routeren te verbeteren is dan geen goed plan. Voor je het weet verwijdert iemand dat weer en heb je een boze mail in je bus ;-)
Als een router vindt dat je mag lopen over een strand dan is het aan die router om dat te regelen. Zal ms niet meevallen maar is geen reden om wegen en paden in te tekenen die er niet zijn.
PeeWee schreef:Zal ms niet meevallen maar is geen reden om wegen en paden in te tekenen die er niet zijn.
Het strand kan je probleemloos zien als een heel breed wandelpad zonder obstakels ... :wink:

Maar zoals gezegd, langs de Oostzee, bij Wismar, zag ik ook paden ingetekend over het strand.
Michael W schreef:Het strand kan je probleemloos zien als een heel breed wandelpad zonder obstakels .
Weleens van een paalhoofd gehoord?

PeeWee slaat de spijker op z'n kop: het is aan de router om een route over strand te maken, niet aan de kaartenmaker om strand in pad te veranderen.

.tsooJ
Michael W schreef:
PeeWee schreef:Zal ms niet meevallen maar is geen reden om wegen en paden in te tekenen die er niet zijn.
Het strand kan je probleemloos zien als een heel breed wandelpad zonder obstakels ... :wink:

Maar zoals gezegd, langs de Oostzee, bij Wismar, zag ik ook paden ingetekend over het strand.
Waarschijnlijk bedoelden ze deze :lol:
Afbeelding
Mogelijk inmiddels opgeruimd, het was toen net na de Wende. Om beton te sparen zitten er gaten in, ze hadden het niet zo breed in de DDR, tussen de platen fietsen was het ook net niet. En dit ging kilometers lang door. Wel prachtig alleen viel het weer een beetje tegen, voordeel was wel weer dat ik het rijk alleen had.
Pman schreef: Waarschijnlijk bedoelden ze deze :lol:
Afbeelding
Mogelijk inmiddels opgeruimd, het was toen net na de Wende. Om beton te sparen zitten er gaten in, ze hadden het niet zo breed in de DDR, tussen de platen fietsen was het ook net niet. En dit ging kilometers lang door. Wel prachtig alleen viel het weer een beetje tegen, voordeel was wel weer dat ik het rijk alleen had.
Die zijn al een paar jaar weg ja, is nu strak asfalt geworden, ik bedoelde iets verderop richting Wismar (en paalhoofden staan daar niet) :wink:

Afbeelding
Geen idee meer waar de foto precies is gemaakt, dit was uit het analoge tijdperk, dus onderweg met een zware camera en wereldontvanger voor entertainment.
Pman schreef:Geen idee meer waar de foto precies is gemaakt, dit was uit het analoge tijdperk, dus onderweg met een zware camera en wereldontvanger voor entertainment.
Lijkt mij tussen Travemünde en Steinbeck, daar had je zo'n 18 km van deze platen langs de Oostzee om de grens te kunnen bewaken met West-Duitsland 8)