Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mont-St Michel/Saint Malo and back. - Forum Wereldfietser

Mont-St Michel/Saint Malo and back.

Net op 12 dagen tijd mijn eerste succesvolle fietsvakantie achter de rug gehad.

Speelde al jarenlang met het idee om een fietsvakantie te doen, was 2 jaar geleden zelfs ambitieus aan een 6-weken reis begonnen maar heb opgegeven na een paar dagen omwille van verscheidene redenen waar ik me altijd vrij slecht bij gevoeld heb. Had ook veel geld uitgegeven aan spulletjes, dus leverde dat me ook een financiële kater op...

Deze vakantie toch iets van "en nu ga ik het toch weer proberen, en niet als een watje na een paar dagen opgeven omdat het niet meevalt", dus bestemming gekozen (Mont St Michel/Saint Malo) en vertrokken met een gewoon fietsje (20 jaar oud ofzo, nog gekregen van mijn opa), 2 gevulde Vaude-achtertassen en een tent op het bagagerekje.

Dit waren mijn "etappes":

Dag 1: Mol (BE) - Waterlandkerkje (NL) / 148,5 km / wildgekampeerd
Dag 2: Waterlandkerkje - Le Tap-Cul (FR) / 152,5 km / camping
Dag 3: Le Tap-Cul - Crécy / 140 km / wildgekampeerd
Dag 4: Crécy - Veulettes sur Mer / 150 km/ gekampeerd op een caravan-staanplaats
Dag 5: Veulettes sur Mer - Merville-Franceville / 143,1 km / camping
Dag 6: Merville-Franceville - Coudeville sur Mer / 150,3 km / camping
Dag 7: Coudeville sur Mer - St Benoit sur Ondes / 110,6 km / hotel
Dag 8: St Benoit sur Ondes - Ambrieres-les-Vallees / 144,1 km / camping
Dag 9: Ambrieres-les-Vallees - La Bonneville / 167,5 km / camping
Dag 10: La Bonneville - Montdidier / 154,1 km / camping
Dag 11: Montdidier - Hirsons / 148,2 km / camping
Dag 12: Hirsons - Mol (BE) / 230 km / thuis

Route: https://sphotos-a-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 9817_n.jpg
Fiets: https://sphotos-b-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 9181_n.jpg

Vrij grote dagafstanden, gecombineerd met de heuvels in Noord-Frankrijk en de Ardennen maakten dit toch een vrij zware fietsvakantie, ben dus vrij trots dat ik dit tot een goed einde heb kunnen brengen. Ik had het op voorhand niet direct gedacht.

Dagbudget was overigens iets van een 15€ per dag (incl camping), kon ik me goed aan houden.

Mijn paklijst:

Fiets:
- Bandereparatie-kit + fietspomp

Slapen:
- Liner katoen
- Fleece Deken
- Opblaasbaar Kussen
- Opblaasbaar Slaapmat Decathlon
- Oprolbaar Slaapmatje
- Vaude Tent
- Zaklampje

Kleding:
- Fietsersonderbroek
- 2x boxershorts
- 3x sokken
- 2x short
- 2x shirt
- Fleece trui
- Schoenen
- Zonbril

Koken:
- Mes/Vork/Lepel
- Beker
- Bord
- Handdoek

Toiletspullen:
- Handdoek
- Tandborstel/pasta
- Zeep
- Deo
- Wattenstaafjes
- Zonnebrand
- wc-papier

Varia:
- Routekaartjes van Noord-Frankrijk en Normandië.
- 3 boeken
- notitieblokje
- wc papier

Vrij "minimal", geen kookgerief, geen slaapzak (al was dat eerder een budgettaire reden en eentje die ik me toch beklaagd heb, want al mag het dan tot 30° worden in de dag, 's nachts kan het verdorie koud worden!) en geen GPS ofzo. Zelfs geen extra binnenband meegenomen, gelukkig ook geen lekke band opgelopen.

Heb enkele kilometers in NL gefietst, heerlijk fietsen en de wegen zijn geweldig goed aangeduid, wat een verschil met België (zowel Vlaanderen als Wallonië al is het in Wallonië echt een "merde" om te fietsen vaak). Ook in Frankrijk is het heel leuk fietsen, fietsroutes zijn niet echt goed aangeduid maar het is heel gemakkelijk om met een routekaart van Michelin het ganse land rond te komen.
Had wel niet verwacht dat zelfs Noord-Frankrijk/Normandië zo heuvelachtig was. Laag heuvelland (tussen de 100 en de 300 meter), dat wel, maar toch. Voor iemand die nooit een heuvel gewend is, was het toch effe slikken!

Was ook van plan om veel te wildkamperen, maar met een tent is het toch relatief moeilijk om een goed beschut plekje te vinden waar je niet direct opgemerkt wordt. En een warme douche na een lange dag is een zeer groot comfort, waardoor ik dus na een paar dagen overschakelde op campings.

Nog een laatste vraagje, ik heb geweldig genoten van de fietstocht, maar toch waren er elke dag momenten (zeker op de hellingen) dat ik het effe beu was, dat ik vloekte en zeurde en het uitschreeuwde van frustratie en wenste dat ik this was. Heeft iedereen dit wel eens? Maak me een beetje zorgen of ik me hierdoor moet laten beïnvloeden om in de toekomst nog fietstochten te ondernemen of niet...
Leuk verslag en heel herkenbaar!
Zonder slaapzak was ik toch even langs een Decathlon gegaan. Voor een paar tientjes heb je daar toch iets dat veel aangenamer is dan niets.
Dat van die frustraties is zeker ook herkenbaar. Aan je conditie en spierkracht ligt het niet anders hand je het niet gehaald of had je nu serieus overal pijnen. De remedie is een licht verzet en vervolgens iets minder snelheid. Als je bergop bijna stuk gaat, ga dan eens gewoon 20% terug in snelheid, bijvoorbeeld van 7 naar 5,5 kmh. Dan ga je iets langzamer, maar je houdt het langer vol zodat je gemakkelijker op je bestemming komt.
Leuk verslag mededorpsgenoot.

Dat thuisgevoel heb ik nooit als ik weg ben met de fiets, maar de vriendin heeft dit ook regelmatig. :-)

Je hebt trouwens mooie afstanden afgelegd in je eentje. Ik probeer er maximaal 80 te doen, met de hond er bij 60 a 70 zelfs gezien ik ook nog wil genieten onderweg van het schoons.

Wildkamperen met een tent is voor mij ook vaak een serieuze barrière, maar met een bivakzak en shelter zet ik die stap ook veel sneller.

Wij hebben afgelopen vakantie een vergelijkbare route gedaan over 3 weken en inderdaad Normandië is niet zo vlak als je zou denken... Maar in mijn geval oh zo leuk.

Misschien dat je, om van je gezeur af te zijn, je dag afstanden wat moet inkorten en wat vaker stoppen om te genieten van je omgeving?

Groeten uit Mol!
Geen regenkleding en geen windjack?
Koen & Sam schreef: Misschien dat je, om van je gezeur af te zijn, je dag afstanden wat moet inkorten en wat vaker stoppen om te genieten van je omgeving?

Groeten uit Mol!
Hoi,

Ja, daar had ik ook aan gedacht om wat vaker te stoppen, het probleem is dat ik altijd via D-routes reed (ik had geen GPS, enkel kaartmateriaal) en daar kwam je toch niet zó vaak plekjes tegen waarbij je én kon genieten van de omgeving én kon zitten ofzo. Toen ik langs de Normandische kust reed, was dat wel het geval, maar in het binnenland was dat al een stuk minder. En om gewoon wat te staan langs de weg, leek me ook maar een beetje vreemd :D
math schreef:Geen regenkleding en geen windjack?
Neen, leek me niet nodig met dat mooie weer. Ik ben ook sowieso niet iemand die bij regen stopt om regenkleding aan te trekken, de kleding die ik aanheb, is meestal van zulke stof dat die nog geen uur later alweer droog is.
Ik kan beamen dat de slaapzakken van Decathlon best oké zijn en erg goedkoop. Ze zullen het ongetwijfeld afleggen tegen de duurdere merken maar voor de prijs hoef je het in elk geval niet te laten!
Leuk reisje!!

Doet me denken aan mijn reis waar ik net 4 dagen van terug ben.
Die liep van Maastricht, naar Parijs, Chartres, Nantes, La Rochelle en terug naar Parijs, met de trein naar huis.

Ook 12 dagen over gedaan, 1 keer wild kamperen en de laatste nacht op een stuk karton gelegen op Care du Nord, 1645 km [wat kortere dag afstanden dan jij gemaakt hebt, maar ik had na London-Edinburgh-London geen zin meer aan mega etappes.

En ja hoor, ik vervloekte de heuvels op het laatste aan de westkant van Parijs, enorm stijl. Was tevens mijn langste etappe 211 km.

Totale pakgewicht was 12,5 kilo.


Henk


kunst en fietswerk