Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Servicebeurt;Ketting etc vervangen, wanneer en waarom? - Forum Wereldfietser

Servicebeurt;Ketting etc vervangen, wanneer en waarom?

Meermaals kom ik op het forum tegen dat de gemiddelde levensduur van een ketting tegen de 5000km ligt. Mijn fiets heeft nu ongeveer die afstand gereden en mijn ouders adviseren mij de fiets langs te brengen voor een servicebeurt.

nu is mijn vraag, waarom moet je een ketting vervangen, en met de ketting gelijk ook de achtercassette?
-welke onderdelen zijn het meest aan slijtage onderhevig en zullen dus het eerste vervangen moeten worden?
-Wat zijn dus de consequenties als je de ketting niet na 5000 km vervangt
-Wat geeft aan dat de ketting aan vervanging toe is.
-waarom moeten de achtertandwielen ook vervangen worden met de ketting en niet de voor tandwielen.

dit is een beetje in de notendop mijn vraag. zit niet echt te wachten op een rekening voor nieuwe spullen als blijkt dat ze nog wat kilometers mee kunnen.

Groet,
Sebas
Dit is in het Nederlands, en korter: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=Ketting
Leon
Over kettingen is al zo veel geschreven. http://www.m-gineering.nl/ketting.htm .

Er is een tool van Rohloff waarmee je de kettingslijtage kan meten. Mijn ervaring is dat er nog heel wat kilometers gereden kunnen worden op het moment dat de tool aangeeft dat de ketting versleten is.
Zelf rij ik met twee kettingen, zodat m'n achtertandwielen wat langer mee gaan.

Concreet jouw vragen:
1. De ketting en achtertandwielen en bij het tandwiel met name de kransjes die het meest gebruikt worden.
2. Niet vervangen zorgt dat de tandwielen sneller slijten.
3. Tool, meetlat etc
4. Moeten is het niet, maar anders zet je een nieuwe ketting op tandwielen die al een stukje versleten zijn. Met twee kettingen en die om de 1000 km wisselen hou je dat meer in evenwicht.
En je kunt het heel makkelijk zelf doen. Zolang je geen 10 speed cassette nodig hebt kost het allemaal niet zoveel. Gereedschap: een kettingzweep van een paar euro, een cassetteafnemer van een paar euro, en een grote sleutel of bankschroef.
Wim
Dank voor de snelle berichten. Ik heb de links bekeken en gelezen, ik ga zo dus even met de meetlat naast de fiets zitten.

Als ik het goed begrijp gaat een cassette langer mee dan de ketting? In dat geval peer ik een nieuwe ketting om en kunnen we vrolijk verder.
Alleen een nieuwe ketting doe ik op de woon/werkfiets ook nog wel eens. Resultaat is dat niet alle tandwielen de ketting goed pakt (ratelen). Zoek dan gewoon de best werkende versnelling.
Op de vakantiefiets neem ik dat risico niet dan zit ik niet altijd op loop afstand van een fietsenmaker. En ik gebruik de versnellingen dan meer dan in het relatief vlakke gooi.
Alleen een nieuwe ketting lukt alleen als de cassette nog niet erg gesleten is. In de praktijk dus altijd cassette en ketting samen. Gelukkig kost een 8 speed cassette slechts iets van 25 euro, en zijn er ook van 9 speed betaalbare opties. Koop wel een goede ketting (SRAM?) want het is de kettingslijtage die de cassette opeet.
Wim
Rohloff heeft ook een tool waarmee je de slijtage van je cassette tandkransjes kunt meten , lijkt op een kettingsweep.
Als ik niet echt de bergen in ga kan ik soms-na meting- met een SLX cassette 2 kettingen (8000) doen. Ik rij relatief veel op de 13 en 15 tands, die vervang ik dan apart. Kosten bij Rose ongeveer 5 euro per stuk.
Dus een hele cassette vervangen hoeft niet altijd



Ben
ben huve schreef:Ik rij relatief veel op de 13 en 15 tands, die vervang ik dan apart. Kosten bij Rose ongeveer 5 euro per stuk.
Dus een hele cassette vervangen hoeft niet altijd

Ben
Altijd begrepen dat losse kransjes van Shimano cassettes niet verkrijgbaar waren. Daarom nooit naar gezocht. Idd zijn het bij mij ook de kleinste die het snelst versleten zijn. Dank voor de tip!
ben huve schreef:Ik rij relatief veel op de 13 en 15 tands, die vervang ik dan apart. Kosten bij Rose ongeveer 5 euro per stuk.
Ze verkopen alleen nog losse 9-speed-kransjes. 7/8 niet meer.
Leon