Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke cassette op Koga terraliner - Forum Wereldfietser

welke cassette op Koga terraliner

Hoi medefietsers, ik ga binnenkort fietsen in Azie, het parcours is deel heuvelachtig soms pittig en ook vlak, natuurlijk met bagage achter. Ik heb pas een tweedehands Koga terraliner kunnen kopen voor een redelijke prijs bij een fietsenhandel. Een fantastische fiets alleen ik mis iets. Er zit geen orginele cassette op, ik denk dat er een goedkope shimano versie geplaatst is voor de verkoop. Vraag: wat is de beste cassette die ik kan kopen, een allrounder, voor heb ik drie bladen. de prijs maakt me niet uit. Alvast bedankt voor jullie meedenken.
Hoeveel versnellingen heeft je fiets? In geval van 9 of 10 speed, iets van een Deore 11-32, denk ik.
Bleuso schreef:Hoi medefietsers, ik ga binnenkort fietsen in Azie, het parcours is deel heuvelachtig soms pittig en ook vlak, natuurlijk met bagage achter. Ik heb pas een tweedehands Koga terraliner kunnen kopen voor een redelijke prijs bij een fietsenhandel. Een fantastische fiets alleen ik mis iets. Er zit geen orginele cassette op, ik denk dat er een goedkope shimano versie geplaatst is voor de verkoop. Vraag: wat is de beste cassette die ik kan kopen, een allrounder, voor heb ik drie bladen. de prijs maakt me niet uit. Alvast bedankt voor jullie meedenken.
Welke zit er dan nu op en voor hoeveel versnellingen achter ? :wink:
Travelmaster schreef:Hoeveel versnellingen heeft je fiets? In geval van 9 of 10 speed, iets van een Deore 11-32, denk ik.
Waarom Deore ? Shimano 9 Speed 11-32 HG50 is toch ook prima en een stuk goedkoper (duurste is de SLX) 8)
Het 'kwaliteitsniveau' van Shimano bepaalt veel meer de prijs dan de levensduur, ook de goedkopere gaan een aardige tijd mee. Sommige tandaantalcombinaties zijn alleen in combinatie met een bepaaldd niveau verkrijgbaar, wat soms in je (prijs)voordeel en soms in je nadeel zal werken.

Belangrijker voor een flinke reis is dat je met spullen vertrekt die nog niet versleten zijn en dit ook binnen de reis zeker niet zullen zijn. Nieuwe kransjes en een nieuwe ketting zijn dus nooit verkeerd.

Over welke je nodig hebt: correct me if i'm wrong maar uit je vraag maak ik op dat je geen getrainde wielrenner bent, die weten meestal alles van kransjes en zo. Fietsend met bagage in pittig terrein zul je dan nooit spijt krijgen van het lichtste verzet dat je kunt krijgen. 32 als grootste kransje (achter dus) is dan heel normaal.
Wat het zwaarste verzet wordt is irrelevant: als je flink omlaag gaat gaat het toch al snel hard.

Hoeveel tandjes zitten er op het kleinste blad voor?

Leon
fietsgenoten even snel gekeken naar de fiets, er zit Hyperglide HG cassette op de grootse krans achter 30 en de kleinste 11 tandjes in totaal 8 kransjes. Ik fiets elk jaar plusminus 1500km op een reis tot voor kort op een aangepaste mountainbike Stevens S8 met bagage, een groot verschil nu met de Koga. Nu gaat de reis van Bangkok naar Singapore 3200km. Dus ik wil de juiste spullen op de fiets.
groet Aad
Post eens een fotootje van die cassette? Als-ie niet versleten is, kun je daar vast prima mee op vakantie, hoor.

.tsooJ
Hoeveel tandjes op het kleinste voorblad?
Wim
Bleuso schreef:er zit Hyperglide HG cassette op de grootse krans achter 30 en de kleinste 11 tandjes in totaal 8 kransjes.
HG = hyperglide, het gaat om het nummer daarachter, HG31, HG51 of HG70 bijv. HG zegt verders niks over de kwaliteit (of de prijs) 8)
Om te klimmen is een licht verzet het interessantst. Heel ver hoef je eigenlijk niet te zoeken want het 8-speed gamma is relatief beperkt aan het worden.

11-28, 11-30, 11-32 en 11-34 zijn makkelijk te vinden. In jouw geval dus met zekerheid de 11-34 (controleer wel even of je derailleur dat aankan hangt af van het totaal aantal tanden verschil tussen klein-voor+klein-achter en groot-voor+groot-achter.

Als het enkel heuvelachtig is en je hebt vooraan een 22 als kleinste, dan kan je ook deze overwegen: http://www.rose.nl/artikel/miche-primat ... /aid:45039 waardoor je kleinere stapjes hebt en ook de kleine kant van je cassette nuttig maakt.
Ik heb nog even de tandjes geteld kleine voorblad 22, het verhaal van Enrice klinkt goed, mijn derailleur is van Shimano STX RC. Maar hopen dat het past met elkaar. Ik weet niet hoe ik een foto kan uploaden.
maar nogmaals bedankt voor jullie antwoorden een 11-34 lijkt een goede oplossing
22 is flink klein, dus maximaal 30 of 32 tandjes achter is ook nog wel bruikbaar. 8 speed cassettes zijn lekker goedkoop, en net wat degelijker. Als je een nieuwe cassette monteert (kun je makkelijk zelf) moet je wel ook een nieuwe ketting monteren. Koop een goede ketting zoals van SRAM, want het is de kettingslijtage die de tandwielen opeet.
Bedankt Wim, ik heb een paar foto op een link gezet ter verheldering, ik kreeg een eerdere verwijzing naar een Miche Primato 8 speed cassette 16-26. Rose
Welke zou ik kunnen bestellen, en is het dan niet nodig dat je de voor bladen niet behoeft te vervangen.
http://s804.photobucket.com/user/Inglew ... t=3&page=1
Die voortandwielen zien er netjes zo niet nieuw uit voorzover ik kan zien (zijn ze nieuw?) en zijn dan prima geschikt. Met 22 voor kom je vermoedelijk ook overal wel op met je huidige 30t achter, maar als ik ging vervangen werd het 34t achter. Dan weet je zeker dat je ook aan het einde van een zware dag nog boven komt. Die Miche junior cassette is een leuk idee voor Nederland (Shimano maakt ze ook, te krijgen bij m-gineering) maar in de bergen kom je dan te kort. zie http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
Wim
Zo op het eerste oog is het allemaal nog vrij nieuw, ik zou niets vervangen. Waarom was je eigenlijk van mening dat je een nieuwe casette moest hebben? Schakeld je fiets niet goed?
steks schreef:Zo op het eerste oog is het allemaal nog vrij nieuw, ik zou niets vervangen.
Mijn idee ook :wink:
Bleuso schreef:Er zit geen orginele cassette op, ik denk dat er een goedkope shimano versie geplaatst is voor de verkoop.
Ik denk dat dit een HG50 is à 18 euro 8)
steks schreef:Zo op het eerste oog is het allemaal nog vrij nieuw, ik zou niets vervangen. Waarom was je eigenlijk van mening dat je een nieuwe cassette moest hebben? Schakelt je fiets niet goed?
+1. Vervangen is geld weggooien. Zou alleen wel de ketting goed schoonmaken. Vet aan de buitenkant van de ketting is zinloos, er valt daar niks te smeren.
Misschien heb je wel gelijk, ik wil alleen als ik ergens in verweggiestan zit geen problemen met het materiaal krijgen, een kwalitatief betere cassette zou dit kunnen voorkomen, volgens mij is de keus voor 8 speed cassettes beperkt bij Shimano, en of de koga Shimano STX-RC derailleur een 9 speed aan kan weet ik niet. Ik geloof dat Sram nog 8 speed cassettes heeft. Maar bedankt voor jullie meedenken.
Niet negatief bedoelt hoor, je hebt er niet heel veel verstand van en toch trek je de mening van de laatste 4 mensen die allemaal min of meer zeggen dat je hem gewoon nog prima kunt gebruiken in twijfel.

8 en 9 speed is niet zonder meer uitwisselbaar, upgraden naar 9 speed is onzin als het alleemaal maar gaat om verkrijgbaarheid, 8 speed casettes zijn nog vol op verkrijgbaar, ook in Azie.
steks schreef:Niet negatief bedoelt hoor, je hebt er niet heel veel verstand van en toch trek je de mening van de laatste 4 mensen die allemaal min of meer zeggen dat je hem gewoon nog prima kunt gebruiken in twijfel.
Tja, en wat kan er eigenlijk kapot gaan aan zo'n cassette? 8)