Additionally, paste this code immediately after the opening tag: crankstel / aandrijflijn - Forum Wereldfietser

crankstel / aandrijflijn

Hoi, ik heb een koga worldtraveller uit pak 'm beet 2006. Deze is afgemonteerd met een oude triple shimano xt groep. Veel onderdelen uit de aandrijflijn zijn versleten en moeten vervangen worden. Het betreft iig de ketting, cassette, en de kettingbladen en mogelijkerwijs het crankstel en als gevolg daarvan wellicht de trapas.. het lijkt een beetje uit de hand te gaan lopen op die manier..

De problemen zitten met name bij de vraag wat verstandig is om te doen met betrekking tot het crankstel en de kettingbladen..

Het crankstel is er volgens mij een van het type M750, het type nummer weet ik niet zeker, maar ik weet wel dat deze hol is en dat deze op een octalink trapas wordt gemonteerd. In een van de crankarmen is ooit een helicoil gezet, omdat de trapper dol gedraaid was..

Wat is nu wijsheid?

Alleen de kettingbladen vervangen en de cassette en ketting? Of is het een beter idee om de hele crank te vervangen + ketting en cassette.. De vraag komt een beetje voort uit de constatering dat losse kettingbladen eigenlijk redelijk aan de prijs zijn, en sommige crankarmen (met kettingladen) dan weer relatief goedkoop zijn..

De fiets zal verder met name in de winter dienst gaan doen als woon werk fiets waarbij de enkele reis afstand ongeveer 30 km is.. .Ik hoop daarnaast ook nog wat strandtochten te gaan doen en wellicht nog een vakantietje hier of daar :)

Verder vind ik duurzaam en slijtvast beter dan licht en flasshy :) en ben ik niet in het bezit van gereedschap waarmee ik een frame kan vlakken..

Wat zouden jullie doen?

:P
Dit valt toch allemaal wel mee? Dit is het normale slijtgoed. Een cassette en ketting kun je heel makkelijk zelf vervangen. Je hebt een crankafnemer van een paar euro nodig, een kettingzweep van ook een paar euro, en een grote sleutel zoals je bij de auto hebt om wielen te verwisselen. Op youtube staan massa's filmpjes over hoe het moet. Een goede ketting kost iets van 15 euro, en een casssette 25-50 euro, afhankelijk van het aantal versnellingen. Aan de voorkant zou ik stalen kettingbladen van Shimano monteren, die kosten bijna niks. Eventueel kun je een grootste voorblad van alu nemen. Dat grootste voorblad slijt relatief weinig, en weegt relatief veel. Vermoedelijk moet je de cranks afnemen om de bladen te verwisselen. Dan heb je nog een cranktrekker nodig van ook weer een paar euro (koop wel de goede voor deze trapas). Kortom, het geheel hoeft je niet meer dan 100 euro te kosten.
Wim
Ik heb als enige referentie mijn eigen octalink as. Het ding zat erin toen ik mijn fiets tweedehands kocht en 35 000 km later zit ie er nog steeds, dus het lijkt erop dat dat ding best wel lang meegaat.
Een nieuwe octalink-crank met bladen erop kost je 42 euro, ik zou dat nu doen, want ze worden moeilijker en moeilijker te vinden, zo kan je je oude nog bijhouden als backup. En heb je meteen nieuwe kettingbladen. (ik zou wel zeker nog eens checken want in 2006 werden ook al buitenboord lagers gemonteerd en je wil niet de verkeerde spullen bestellen)
Zoals Wim zegt kost een cassette en ketting niet veel. Dus ik zou de fiets zeker nog niet afschrijven.
nou afschrijven was ik zeker niet van plan. Het is zeker een prima fiets. Het ging me ook niet zo zeer om de cassete en ketting, dat is het probleem niet. Ook het verwisselen van kettingbladen of het afnemen van de cranks zal niet op bezwaren stuiten..

Het gaat mij er om wat het verstandigst is om te doen.. De gulden middenweg tussen pennywise en pound foolish zeg maar...

Losse kettingbladen vind ik niet echt goedkoop, en een betaalbare crank voor octalink kan ik niet vinden, maar misschien kijk ik op de verkeerde plaats. Een linkje zou wat dat betreft heel fijn zijn :P (waar kan ik die van 42 euro kopen??)

Dus dan kom je snel bij de vraag, ga ik investeren in kettingbladen? Of wordt het een hele crank? Maar dan moet ik vermoedelijk ook de trapas vervangen en etc. etc. en dan kom je bij de vraag welke..
Oke het is geen best bedrijf.
Maar 1 crank moeten ze wel kunnen leveren zonder echt veel fouten te maken.

http://www.internet-bikes.com/index.php?p=357&id=10747

Of wel een goed bedrijf. Maar iets duurder

http://www.bike-components.de/advanced_ ... s=octalink
:D Zeer veel dank. Ik denk toch dat ik wat meer in mijn ogen moet wrijven zo aan het einde van de maandagmiddag.

Thanks!
Een stel nette stalen kettingbladen kost nog minder dan zelfs de meeste goedkope complete sets. Wil je toch nieuw, dan zou ik gelijk gaan voor cranks met vierkante as zoals de Sugino XD, en een bijpasende Shimano UN5x trapas (die laatste kost iets van 15 euro, en gaat weer vele jaren mee. Bel m-gineering eens.