Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bijgeluiden crankstel - Forum Wereldfietser

Bijgeluiden crankstel

Beste mensen,

Ik heb een giant expedition die heerlijk rijdt en als je over een goed geasfalteerde weg rijdt is het wel mooi hoe bijna geruisloos het lijkt te rijden. Maar helaas bij het crankstel hoor ik toch in het ritme van het trappen (links rechts) de ketting over de grote tandwielen gaan?
Waar ligt dat aan: een versleten tandwiel?
Afbeelding
Mijn ketting is volgens mij niet versleten. Met een schuifmaat meet ik 127.2 mm tussen tien schakels.
Of is het een kwestie van goed schoonmaken (het is volgens mij redelijk schoon).
Iemand een suggestie?
fiets je niet met schuine kettinglijn? anders derailleur beter afstellen
Matthie9001 schreef:fiets je niet met schuine kettinglijn? anders derailleur beter afstellen
Patient: 'Dokter ik heb pijn'.
Dokter: 'Blinde darm!'
Matthie9001 schreef:fiets je niet met schuine kettinglijn? anders derailleur beter afstellen
Matthie, daar is wel waar ik ook aan dacht. Als je met een schuine kettinglijn fietst schraapt als het ware je ketting langs de tanden van de tandwielen. Maar wat is daar door afstelling toch niets aan te doen?
Ha Leon bedankt voor de link. Mijn bijgeluid zigt daar niet bij.
Ik hoor mijn geluid bij de neergaande beweging van iedere pedaal.
Het klinkt als ergens langs slijten van de ketting.
Ik zie nergens iets aanlopen.
Ik heb de ketting net gesmeerd en heb dan wel de indruk dat het minder is.
Maar misschien ben ik ook wel te kritisch. Hoe stil kan een fiets zijn?
Maakt het nog veel verschil in geluid wat voor ketting je gebruikt en of er sprake is van slijtage?
Foto is niet heel duidelijk, maar die tandwielen lijken behoorlijk versleten...
Johan Jonker schreef:
Matthie9001 schreef:fiets je niet met schuine kettinglijn? anders derailleur beter afstellen
Matthie, daar is wel waar ik ook aan dacht. Als je met een schuine kettinglijn fietst schraapt als het ware je ketting langs de tanden van de tandwielen. Maar wat is daar door afstelling toch niets aan te doen?
Logisch, het is een veel voorkomende oorzaak. Als dit het probleem is, dan ontstaat het geluid alleen in bepaalde tandwiel-combinaties (die waarin de kettinglijn erg schuin komt te staan), bijvoorbeeld: kleinste blad vóór in combinatie met het kleinste blad achter. Als het geluid echter in elke versnelling ontstaat heeft het er niets mee te maken en moet je op zoek naar minder frequent voorkomende oorzaken. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat enkel tandwielslijtage leidt tot bijgeluiden.

Ik vind de slijtage aan je tandwielen ook behoorlijk meevallen.
Leon schreef:
Matthie9001 schreef:fiets je niet met schuine kettinglijn? anders derailleur beter afstellen
Patient: 'Dokter ik heb pijn'.
Dokter: 'Blinde darm!'
:lol:
Matthie9000: [foto van fiets met een beetje lakschade]
Leon: Onder de trein gelegen!
Johan Jonker schreef:Ik hoor mijn geluid bij de neergaande beweging van iedere pedaal.
Misschien iets kapot in de lagering van de trapas, een gebroken kogeltje?
Martin E. van Doornik schreef:
Johan Jonker schreef:Ik hoor mijn geluid bij de neergaande beweging van iedere pedaal.
Misschien iets kapot in de lagering van de trapas, een gebroken kogeltje?
Er zit net een nieuwe trapas op. Die vorige kraakte.
Ik vind de slijtage aan je tandwielen ook behoorlijk meevallen.
De tanden zien er niet slecht uit denk ik, maar tussen de tanden in lijkt het wel behoorlijk uitgesleten, met name bij het grootste blad. Dat dal tussen de tanden is verre van symmetrisch. Maar krijg je daar geluid door?

Verder treedt het geluid op bij alle versnellingen, maar bij sommige versnellingen is het wel meer dan bij andere (met name wanneer de ketting schuin staat). Het zou daar dus wel iets mee te maken kunnen hebben. Maar welke factoren beinvloeden dan nog het geluid (ik denk trouwens dat geluid ook slijtage betekent)?
Johan Jonker schreef:De tanden zien er niet slecht uit denk ik, maar tussen de tanden in lijkt het wel behoorlijk uitgesleten, met name bij het grootste blad. Dat dal tussen de tanden is verre van symmetrisch.
De foto is te brak om met zekerheid iets te zeggen, maar het breder worden van het dal tussen de tand IS slijtage. De tanden slijten immers aan de zijkant waar de trekkende kracht van de ketting wordt afgewikkeld. Voorbeeld:
Afbeelding

Dat hoeft verder nog niks met het getik te maken te hebben, kan wel.

Dat recent de trapas is vervangen is ivm het getik toch interessant; als de trapas niet goed zit en/of te weinig vet kan ook een nieuw trapas tikken, niet in de lagers maar tussen het trapashuis en de bracketpot.

Je zult de oorzaak moeten zoeken met proberen en uitsluiten, of je kunt alle onderdelen van de fiets één voor een vervangen, met als gevaar dat er naderhand misschien nog meer tikt dan eerst.

Het kan namelijk ook - ik noem maar wat - de bevestiging van de achterdrager zijn; ik heb dit meegemaakt en de frustratie van de zoektocht was groot.

Leon
Bedankt voor het meedenken.

Ik heb uiteindelijk mijn ketting goed schoon gemaakt en opnieuw ingevet en dat een paar dagen in laten trekken. Vanmorgen weer een stuk gefietst. Het klonk weer zoals het hoorde.