Additionally, paste this code immediately after the opening tag: stuurpen vastgeroest in voorvork buis - Forum Wereldfietser

stuurpen vastgeroest in voorvork buis

ik ben de gelukkige bezitter van een 2e hands snel uit 2000.
deze gekocht om op te knappen. alles er af, behalve dat de stuurpen muurvast zit.
deze moet er uit om de vork en frame te laten stralen en poedercoaten. kruipolie, brute kracht, daarmee gestopt omdat de vork begon te torderen. heeft iemand een tip.
alternatief= zaag er in nieuwe vork? :shock:

norbatjof
beste ,

Dat probleem heb ik (door eigen schuld uitblijven onderhoud) ook gehad met Avaghon van mijn partner

Olieën, dagen op z'n kop zetten, dan weer dagen recht op, brute kracht, zonder brute kracht, met houten hamer op allerlei onderdelen van alles geprobeerd.

Uiteindelijke naar bike4travel gebracht. Daar is het hen gelukt door gewoon brute kracht en misschien ook wel door de dan al dagen inlopende olie.

Alles goed gekomen (met dank aan degelijke Avaghon) is verder niets kapot geraakt.
Rob W
norbatjof schreef:de vork begon te torderen.
Volgens mij wil je nu een nieuwe vork.

Je weet zeker dat je niet alleen de trekbout hebt losgedraaid maar ook de spie hebt teruggeslagen? Wellicht overbedig te vragen, maar het is je eerste bericht hier.

Leon
hoi Leon

overbodig is de vraag niet. de moer is inderdaad los. ik heb de moer zelfs weer even vast gedraaid tegen het lekken van overvloedige kruip olie. ook de trapas lager zat vast. en zadel pen heb ik nog niet geprobeerd los te maken.
en natuurlijk wil ik een nieuwe vork :P
eigenlijk wil ik een nieuwe fiets :wink:
maar ik heb nog nooit een fiets vakantie ondernomen.
prototype kaaskop voor weinig is goed, gratis is beter :P :oops:
De moer is los, maar is de spie los?
ja zeker. klap(je) op de inbus gegeven en zakte naar bene inbus los gedraaid en eruit gehaald. ik heb zojuist geprobeerd (tegen beter weten in) heel even de gasbrander er opgezet. het heeft gaan nut, stuurpen zit nog vast. frame en stuurpen nemen teveel warmte op. zaag er in en naar de FM brengen?

ik heb nog meer vragen over o.a. lagers eerst even zoeken of daar over al een draadje is

rikki
Uitzettingscoëfficiënt van aluminium is groter dan die van staal, dus warmstoken doe je bij stalen onderdelen die je uit alu wilt halen, niet andersom.

Afzagen, insnijden en uittrekken is wellicht de volgende stap, maar een beschadigde vorkbuis is een enorm risico op tandeloos voortleven, dus ik zou zeggen: haal er een pro bij tenzij je verdomde goed weet wat je doet.

.tsooJ
hoi Alien
Alime schreef ook dat hij het door een FM heeft laten doen.
(tegen beter weten in de brander gebruikt, maar toch lukte dat ook bij het trapas lager) ik geef het nog niet helemaal op om het zelf te doen. ik ga de stuurpen doorzagen. vork moet er toch uit voor het poedercoaten van het frame en het zit er dik in dat er een nieuwe / andere stuurpen moet hebben (ook voor de lengte van de (verstelbare) stem)

rikki