Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is een oude Giant Expedition de moeite waard - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Is een oude Giant Expedition de moeite waard

Addy schreef:Die bovenste (voor 350 euro) is geen Expedition. Zelf heb ik nog een paarse, en die is van 1996 (of 1995).
Addy, die bovenste van 350,- betreft wel degelijk een Giant Expedition.
Ik heb er hier thuis eentje staan. Op de horizontale buis staat notabene Expedition geschreven!

Wel is het zo dat in de loop vann de jaren het aantal (soms totaal van elkaar verschillende) modellen en kleurstellingen van de Expedition bijna niet meer bij te houden is.
wibo schreef:Toch jammer om te horen dat mijn oude Expedition uiteindelijk in handen van een dief is gekomen! Joost, ik hoop dat je er nog een paar jaar plezier van hebt gehad! Sinds die Giant niet meer zo'n fijne 28 inch fiets gehad!
Is een paar jaar mijn stationsfiets geweest in Apeldoorn, waar ik toen werkte. Ook weleens een klein uitstapje daar in de buurt mee gemaakt. Toen ik 'm terug naar Amsterdam wilde halen was-ie verdwenen. Op zich heeft-ie z'n geld wel opgeleverd, maar ik had er nog wel een leuk projectie mee in gedachten.

Misschien tik ik er ooitje wel weer zoéén op de kop. Was een beetje een ranke 29'er avant-la-lettre.

.tsooJ
Ondanks dat ik een paar jaar geleden een moderne 26" trekkingfiets heb gekocht, heb ik mijn Giant Expedition uit 1992 nooit weggedaan. Het blijft een heerlijke fiets om op asfalt te touren. Stalen frame, relatief smalle 28" bandjes, cantileverremmen en 21 deore LX versnellingen. Geen roest, geen speling maar nog steeds een lekkere strakke fiets. Op een lange fietsreis met bagage neem ik hem niet meer mee nu ik gemerkt heb hoe fijn 26" rijdt op onverhard, maar als het zou moeten is het zeker geen straf. Afgelopen weekend heb ik er weer 80km mee gefietst en elke keer wordt ik weer verrast hoe lekker hij fietst.

Ik denk wel dat je met een Expedition afhankelijk bent van het bouwjaar en onderhoudstaat, maar ik je zal niet zo snel een buil vallen.

Naschrift: ik herinner me ineens weer dat de voordrager spontaan afbrak op kasseien in Italië. Dat was dus erg slechte kwaliteit, zoals Jan Eleveld hiervoor ook al aangaf. Ook herinner ik me dat een aantal schroefjes al direct vervangen moesten worden wegens roest, maar dat was wel het enige moet ik zeggen.
windinderugfietser schreef: maar ik denk dat je je niet zo snel een buil zal vallen met een expedition.

Afbeelding

Maar het kan wel :roll:
@Marten: Oeps!
Is dat staal of aluminium?
windinderugfietser schreef:@Marten: Oeps!
Is dat staal of aluminium?

staal (zie ook het bruine roestspoortje) 1.125" (oversize) met schroefdraad, ca 1995 denk ik
Beste allemaal,

Ik heb de Giant expedition inmiddels als 1300km laten toeren. Een heerlijke fiets.
Hij is helemaal schoongemaakt en hij is wel overgespoten. Dat jaren 90 bruin vond ik niet echt tof.
Ook heb ik de bagagedrager zwart gemaakt, maar dat houdt toch maar moeilijk verf op aluminum.
Dat spuiten bleek uitermate vlot te kunnen. In iets meer dan een uur had ik alle onderdelen er af. Ideaal die rvs inbusbouten. Dan schoonmaken en afplakken en spuiten maar.

Ik heb voor de fun ook een paar racewielen er onder gezet. Dat rijdt helemaal goed.
Afbeelding
Mooi kleurtje.
Heb je hem zelf gespoten? Of laten doen?

Hij ziet er nu in ieder geval geen 13 jaar meer uit :)