Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke Snelle 40-622 banden? - Forum Wereldfietser

Welke Snelle 40-622 banden?

Ik wil de zware Big Apple draadbanden die ik onder mijn woonwerk fiets heb vervangen door lichtere en snellere banden. In het winterseizoen zal ik er winterbanden onder zettenof de BIg Apples weer monteren. Ik wil 40-622 (28x1.5) banden kopen die licht en snel zijn, schwalbe heeft de marathon racer, wat is er nog meer te koop?
Vittoria Voyager Hyper Reflex

Best getest een de bandentest van de Fietsersbond.
Ik had de Marathon Racer 40-622 gemonteerd.
Afgelopen jaar ( 5000 km woon-werk ) 4 keer een lekke band gehad. :evil:

Vooral voor woon-werk vind ik lekbestendigheid toch meer belangrijker dan snelheid.
Ik ben twee weken geleden overgestapt op de Schwalbe Marathon (greenguard).

Door alle berichten op dit forum, verwachtte is een langzamere en stugge band.
Ik moet zeggen dat ik van dit alles maar weinig merk.
Ik denk dat de marathon racer een betere lekbestendigheid heeft dan de big apple die ik nu heb. De vittoria voyager hyper reflex is een goede kandidaat, iemand al ervaring met de continental speed ride? Die is 42-622, maar breder is alleen maar beter.
De Marathon Supreme in 42-622 is in feite 40mm breed. Zeer lekbestendig en veel grip.
steks schreef:Ik wil 40-622 (28x1.5) banden kopen
Let dan op met bestellen. 28 x 1 1/2 is 40-635.
35-622: Schwalbe Kojak. In 559 istie ook in 50mm.
Ik heb nu twee jaar de 32 mm Panaracer Pasela met Tourguard antilek op mijn stadsfiets zitten (breder past niet op deze oude Koga) en dat rijdt mooi soepel en licht. In twee jaar heb ik nog niet lekgereden in een studentenstad, al zijn de afstanden die ik met deze fiets rij niet heel groot). De breedste 28 inch Pasela is 37mm, maar dat is dan ook ongeveer de echte maat. Die 37 mm Pasela is vast breder dan de 40 mm Racer. De Pasela heeft als Japanse band voor vooral de Amerikaanse markt geen reflectiestrepen, dus je zult wel spaakreflectors moeten monteren.
Heel eerlijk denk ik dat dit en vermoedelijk die Vittoria zowat de enige banden zijn die merkbaar vlotter rijden dan de Big Apples die je nu hebt, want dat zijn al behoorlijk snelle banden. Als je nog wat lekkerder wilt rijden kun je zelfs de Pasela versie zonder antilek monteren. Die heb ik op een andere fiets zitten, en daarmee heb ik tot nu toe evenmin een lekke band gehad (en het rijdt merkbaar mooier). Voor de winter zou ik zeker de Conti Topcontact Winter II monteren. Die is in werkelijkheid veel smaller dan de opgegeven maat (37 mm is 31 mm in mijn geval), dus ik zou even wachten met bestellen tot de aangekondigde 42 mm versie ook leverbaar is. Als het eenmaal koud wordt blijft die door het andere rubber veel soepeler dan de Big Apple. In het voorjaar kun je ook de nieuwe Schwalbe Almotion overwegen.
Wim
Er zijn 2 soorten Big Apples, een draad en een vouwband. De vouwband zal denk ik wel een snelle band zijn, maar ik heb de goedkope zware draadband. Het viel me op eens op hoe zwaar ze lopen toen ik laatst weer eens met mijn MTB op pad was waar 26x1.3 continental sportcontacts onder zaten.

Ik heb ook even prijzen opgezocht voor de banden waar ik aan denk:
Schwalbe Marathon Racer 40-622: €43,27
Vittoria Voyager Hyper Reflex 40-622: €36,51

Kwa prijs maakt het niet echt uit, ik ben geen Schwalde liefhebber, dus als ik ik geen andere band vind zal het de Vittoria worden.

De Conti Speedride en Pasela vallen af want alleen op de draadband zit reflectie, de 35 mm Kojaks vind ik te smal.
Dat is een oud verschil. Alle Big Apples zijn nu draadbanden, maar er zijn wel twee verschillende kwaliteitsniveaus. In mijn ervaring zijn Big Apples behoorlijk snel. De Conti Sportcontact vond ik eerlijk gezegd juist tegenvallen (je moest hem erg hard oppompen om vlot te gaan). Smalle banden zijn in de meeste omstandigheden eerder langzamer dan sneller, ook al denken mensen dat het andersom is. Het getril geeft je een gevoel van snelheid, maar als je het gaat meten is de werkelijkheid een andere.
Wim
Ik weet zeker dat ik met mijn MTB met Conti Sportcontacts ca 10% sneller was over 10km naar mijn werk, zowel heen als terug. Maar dat kan natuurlijk ook aan andere verschillen tussen de 2 fietsen liggen. Ik wil nu nu ook niet gelijk hele smalle banden, vandaar dat ik ik ook op zoek ben naar 40mm banden.
Als je bijvoorbeeld 20 km/u rijdt dan begint de luchtweerstand ook al te tellen, en heeft een lager stuur meetbaar voordelen, net als strakke kleding in plaats van een kantoorkostuum met fladderende broekspijpen en een Burberry jas, om maar iets te noemen.
Wim
Misschien rijd ik iets sneller dan de gemiddelde persoon hier. Ik heb alrijd strakke fiets kleding aan omdat ik mij toch moet omkleden op het werk en douche daar ook. Op mijn Ghost TR 7600 met een alfine 11 naaf rijd ik gemiddeld 25 km/u (kruissnelheid 27 a 28) en op mijn MTB met smalle conti sportcontacts rijd ik gemiddeld 27 km/u (kruissnelheid 30 a 31). Mijn woonwerk afstand is afhankelijk van mijn werkocatie 10 of 20 km enkele reis. Vandaar dat best wat waarde hecht aan de rolweerstand van de banden. Ook omdat ik zo nu een dan een stuk of fiets met een collega die op zijn racefiets erg moeilijk bij te houden is. Voor mij is het fietsen van en naar mijn werk gelijk een moment om te sporten.
Prima allemaal, maar bij die snelheden is de luchtweerstand al belangrijker dan de rolweerstand. De derailleur aandrijving van je maat heeft ook wel wat rminder wrijving dan die van je Alfine. Het telt allemaal op. De banden zijn nog steeds belangrijk, en ik zou zelf dus gaan voor de 37 mm Pasela zonder Antilek (tenzij je echt niet te laat mag komen). En ik zou kijken of het stuur wat lager kan. Een racestuur geeft heel wat minder luchtweerstand, maar een gewoon stuur met een wat lagere meer gestrekte positie is ook al heel wat beter.
Wim
Als het je gaat om het sporten kun je beter voor zoveel mogelijk rolweerstand gaan, want aangezien je snelheid belangrijk lijkt te vinden gaat het blijkbaar niet om uithoudingsvermogen. :wink:
Robertjan schreef:Als het je gaat om het sporten kun je beter voor zoveel mogelijk rolweerstand gaan, want aangezien je snelheid belangrijk lijkt te vinden gaat het blijkbaar niet om uithoudingsvermogen. :wink:
Daar heb je ook weer gelijk in, met de fiets in huidige samenstelling moet ik nog aardig trappen als ik samen met mijn vrouw een rondje fiets, op mijn MTB met slicks moet ik constant inhouden. En de keren dat ik met de MTB offroad ga op een route voelt hij nog steeds lekker licht en vlot t.o.v. mijn woonwerk fiets.

Ik ben eigenlijk op zoek gegaan naar smallere banden omdat ik graag een Gaadi bandje als reserve mee wil nemen, want een achterband vervangen is met een alfinenaaf niet zo makkelijk te doen in het donker. Misschien toch maar gewoon even wachten tot ze ook 50mm banden maken en gewoon de Big Apples houden, dat is eigenlijk wel het makkelijkst, want die banden doen het in de winter ook nog aardig.
Heb je het gewicht van beide fietsen ook meegenomen in je vergelijking? Vijf kilo extra maakt echt wel verschil.

Trike (26 kilo incl zwaar slot) 22 km/u gemiddeld (ligfiets dus lage luchtweerstand, 3 wielen dus meer rolweerstand)
28" Santos TM (18 kilo) 26 km/u gemiddeld met brede supremes (Vouwversie)
Het gewicht heeft zeker ook invloed, mijn MTB (Vannicholas Zion) weegt ongeveer 10,5 kg (zelf gewogen) mijn woonwerk fiets (Ghost TR 7600) 14,5 kg (volgens de site van Ghost). Ik heb bericht gekregen dat de Gaadi biba's vanaf eind september ook in 50-622 leverbaar zijn, dus ik denk dat ik de Big Apples gewoon oprijd.
Pman schreef:Heb je het gewicht van beide fietsen ook meegenomen in je vergelijking? Vijf kilo extra maakt echt wel verschil.
Als alles verder hetzelfde is aan de fiets+rijder maakt bij constante snelheid en vlak terrein het gewicht bijna niks uit.

http://www.analyticcycling.com/ForcesLe ... _Page.html

Ik heb eens een wat zitten spelen met dat programmaatje en dan scheelt 5 kg meer iets van 6 seconden op een afstand van 10 km met een snelheid van circa 25 km/uur. De rolweerstand neemt wel evenredig toe met een hoger gewicht maar 5 kg is procentueel maar weinig ten opzichte van het gewicht van fiets+rijder (85 kg gemiddeld). Daarbij komt dat de luchtweerstand al belangrijker is dan de rolweerstand bij die snelheid.

Bij bergop wordt het al snel een heel ander verhaal ....