Maatschappij: Stena Line
Traject: Hoek van Holland - Harwich
Datum: heen 27 mei en terug 30 mei 2011
Vervoerstarief fiets: € 43 per persoon plus € 5 voor de fiets, enkele reis.
Vereiste/toegepaste verpakkingswijze fiets: n.v.t.
Fiets tevoren aangemeld?: ja, per internet geboekt
Ervaringen: Ik dacht na aankomst per trein in Hoek van Holland het terminalgebouw direct binnen te komen, dat daar tegen het station is aangebouwd. Maar nee, dit is alleen toegankelijk voor voetpassagiers en ik moest buitenom de autoroute volgen naar de veerboot. Daar staan naast het gele bakstenen gebouw van het arbeidsbureau de loketten waar je de ticket kunt ophalen en tevens is er paspoortcontrole.
Voor fietsen is er een aparte ruimte op het autodek, midden tussen de trappen- en liftengroepen (aan boord van de “Stena Hollandica”), met een kettingslot aan een soort stalen veiligheidshek. De terugreis was aan boord van de “Stena Brittanica”, waar de situatie voor de fietsen totaal anders is. Ik kwam binnen via de geopende boegdeuren (dus vóór) en al gauw staat daar een lange rek waar ik mijn fiets met het stuur eraan kan hangen (arme derailleur- en remkabels). Door het gewicht van mijn bagage wilde mijn fiets omvallen, daarom heb ik een rood-witte pylon als steun er tegenaan gezet. Tijdens de beide overtochten kon ik mijn bagage op de fiets laten zitten, alleen heb ik mijn stuurtas meegenomen. Het was bovendien erg rustig aan boord met nog geen 15 % bezetting van de capaciteit.
Heen en terug heb ik de dagboot geboekt. Duur overtocht 6½ uur. Men kon zich maar over één dek bewegen en zitten en er zijn maar twee kleine buitendekken achterin. Veel saaier en ongezelliger dan op de lijn Kiel-Göteborg, waar ik al erg regelmatig heb gevaren en daar kan men ook veel lekkerder eten, zoveel als je maar wilt voor een vast bedrag. Dat is helaas niet het geval op Hoek van Holland-Harwich.
Men moet wel oppassen dat op de zon- en feestdagen de eerste trein van Manningtree naar Harwich pas om 8.43 uur bij de terminal van Stena Line aankomt, zo kort voor de afvaart van 9.00 uur! Manningtree staat op een kruispunt van spoorlijnen naar London, Colchester en Ipswich, waar men altijd overstapt op de trein naar Harwich. Ik was daar op maandag 30 mei, maar dit was voor Engeland een z.g. Bank Holiday, dus een feestdag. Hoewel het station vlak voor de boot staat, moest ik mijn fiets over een loopbrug met trappen sjouwen en dan inchecken.... Ik raakte opgewonden vanwege de haast. Maar het personeel was erg coulant, met walkie-talkies werd er omgeroepen dat de boegdeuren voor mij even open bleven. En dan via een speciaal voor mij geopende nooduitgangsdeur op de eerste verdieping van het terminalgebouw over een betonnen helling direct naar de veerboot gefietst. Achter mij gingen de boegdeuren dicht. Oef!
Aan boord van de “Stena Hollandica”
Aan boord van de “Stena Brittanica”