Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spanje - Forum Wereldfietser

Spanje

Fiets en trein in Spanje

*De fiets kan niet mee in de AVE (HSL) en langeafstandstreinen, met uitzondering van de Estrella-nachttreinen. De fiets moet wel gedemonteerd en verpakt worden en passen onder een benedencouchette.

*De fiets kan wel gratis mee in de regionale treinen en ook de in de regio-expressen, met uitzondering van de TRD-treinen. In deze treinen is géén rumte. Tussen Sevilla en Cadiz VV en Madrid -Jaén VV kan fietsenvervoer niet in het weekend.

*De fiets kan gratis mee in de agglotreinen "Cercanias", met uitzondering van de avondspits.

Houd er rekening mee dat op diverse trajacten slecht een enkele trein per dag gaat.

Zie een korte samenvatting van de regels voor het meenemen van fietsen in de treinen van de nationale spoorweg maatschappij RENFE : http://www.renfe.es/horarios/dtos_bicicletas.html


*De fiets kan gratis mee in de smalpoorlijnen FEVE en Euskotren langs de noordkust en tussen Denia en Alacant/Alicante.

Zie voor meer informatie en een dienstregeling van treinen waarin fietsen meekunnen mijn speciale spoorboekje De fiets en Spaanse treinen, editie 2007. http://www.fietswegen.nl

Spoorwegmaatschappij: RENFE
Traject: Jaca - Canfranc Estacion (25 km) (trein vertrekt uit Zaragoza)
Jaar: 2007
Vervoerstarief: fiets gratis, ticket €1,95 (enkele reis).
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: geen, in de treincoupé was een speciale plaats waar fietsen gestald konden worden. De ruimte was overigens iets te krap voor de ligfiets maar er zat toch niemand in de coupé.
Fiets tevoren aangemeld?: hoeft niet
Ervaringen: Prima, ik kon die afstand best wel fietsen (was misschien sneller) maar wilde wel eens ervaren hoe het was met de trein en de fiets in Spanje.

Afbeelding Afbeelding

Spoorwegmaatschappij: RENFE
Type trein: Catalunya Expres
Traject: Barcelona Sants - Girona
Jaar: september 2007
Vervoerstarief fiets: gratis
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: geen, in de speciale fietsruimte was genoeg plaats voor 2 ligfietsen.
Fiets tevoren aangemeld?: nee
Ervaringen: Prima. Het grote station station Sants in Barcelona heeft zowel liften als roltrappen en is te bereiken via het fietspadennet van Barcelona (zie http://www.bcn.cat/bicicleta/docs/mapacarrilbici-OK.pdf, het station is op dit kaartje aangegeven als Sans Estacio.)
Girona heeft een mooie oud centrum en biedt een uitstekende aanlooproute naar de Pyreneeën: de bewegwijzerde fietsroute (via verde) over een voormalige spoorlijn naar Olot (zie http://www.viasverdesdegirona.org/rutas ... 1_2_2.html. Kijk voor de route van station Girona naar het begin van deze via verde op http://www.keesswart.nl/fietsreportages ... Girona.htm.
Het heeft even geduurd, maar het is me toch weer gelukt om een spoorboekje 2008 samen te stellen met treinen in Spanje waarinje de fiets (gratis) mee kunt nemen.
Er is weer het nodige veranderd: ook in de regels, waardoor het niet duidelijk was fietsen wel of niet meekonden op een bepaald traject.
Gelukkig is er niets verslechterd voor de fietser. Op diverse trajecten zijn de mogelijkheden om fietsen mee te nemen verruimd. Helaas geldt dat niet voor Zaragoza - Valencia. Spaanse fietsersorganisaties oefenen altijd nog druk uit om fietsen in de rechtstreekste TRD-treinen mee te krijgen.
Maar tussen Cordoba en Jean gaan nu meer treinen.

**reclame verwijderd en pb verstuurd**
**reclame verwijderd en pb verstuurd**
Reclame veronderstelt een commerciëel belang. Iedereen met een beetje verstand van zaken weet dat Bert op dit soort boekjes alleen maar geld moet toeleggen. Laten we blij zijn dat er vakantiefietsers zijn die tijd en geld steken in dit soort hobbyisme, waar andere vakantiefietsers veel plezier van hebben.

Ben

Met deze stelling van Ben ben ik het helemaal eens.

Ronald
bert sitters schreef:Het heeft even geduurd, maar het is me toch weer gelukt om een spoorboekje 2008 samen te stellen met treinen in Spanje waarinje de fiets (gratis) mee kunt nemen.
De Fiets in Spaanse treinen spoorboekje met de belangrijkste verbindingen, 50 pagina’s in handige ringband
ISBN 90-801076-5-4 / uitgegeven door: Bert Sitters Fietsverhalen
prijs € 9,90

Tegenwoordig gebruiken ze 13 cijferige ISBN nummers Bert, dat wordt dan:
ISBN 978-90-801076-5-6

Bedankt voor de tip wij gaan dit jaar in Andalusië fietsen, dus is dit boekje
Afbeelding
reuze handig.

Het hele vervoersweb in Catalunya bij elkaar: http://www.trenscat.com/

Beetje OT misschien, maar ik vond de fiets in de trein in Spanje (tussen Sevilla en Constantina) een hele belevenis.

Niet alleen omdat de conducteurs enorm macho zijn, misprijzend naar de fietsen kijken en op de vraag of ze niet teveel in de weg staan een gebaar maken waarvan een Spaanse dame ons moest uitleggen dat dat toch echt positief was.

Maar ook omdat die regionale trein zo langzaam ging en een uitzicht gaf waarbij je je na de suburbs van Sevilla in het wilde westen waant. Wat dacht je van een korte stop bij een station op instorten waar iedereen de trein uitgaat om drinken te halen en de trein pas verder rijdt als iedereen is voorzien en uitgebabbeld (zo lijkt het althans). Een kant van Europa die wij niet eerder beleefden en je doet beseffen dat we hier toch wel gek bezig zijn af en toe.

Geweldig!
60-plussers kunnen met een kaart van 5 Euro 40% korting krijgen in de treinen van de Media Distancia en de Cercanias (agglomoratietreinen in en rond de grotere steden) van de nationale Spaanse spoorwegmaatschappij RENFE.
Deze kaart, die een jaar geldig is, heet Tarjeta Dorada en is te koop op Spaanse stations met kaartverkoop en andere verkooppunten van de RENFE.
Voor de Avant (HSL-treinen op kortere trajecten) is de korting van maandag t/m donderdag 40% en van vrijdag t/m zondag 25%. Maar let op: in deze treinen kunnen geen fietsen mee :( :evil: :( :evil: :( :evil:
Er zijn op dit forum een paar praktijkervaringen over het meenemen van fietsen in Spaanse treinen.
De site van de nationale Spaanse spoorwegmaatschappij RENFE geeft summier de regels aan: http://www.renfe.es/horarios/dtos_bicicletas.html
De fiets kan dus mee in de Media distancia treinen als er een speciale ruimte is of als er anders voldoende ruimte is om een fiets te vervoeren. Vooral "voldoende ruimte" is een subjectief begrip. Materieel met aangegeven fietsenpaatsen en zonder aangegeven rijdt vaak door elkaar. Je bent dus vaak afhankelijk van de dienstdoende conducteur. Een zekere onderhandelingsvaardigheid kun je soms goed gebruiken. Benader een conducteur altijd vriendelijk: niet te dwingend, maar ook niet te kruiperig. Een grapje doet het altijd goed. Leg uit dat je helemaal uit Nederland komt en dat Spanje een geweldig land vind om te fietsen. Noem wat namen van Spaanse wielrenners en uit dat Spanje het geweldig heeft gedaan tijdens het EK-voetbal. Je krijgt vaak medeleden door je bepakte fiets. Dat vinden Spanjaarden echt vreemd. Een norse conducteur kan echt loskomen en meestal wordt "voldoende ruimte" ruim opgevat.

Zie ook nog het volgende:
http://www.pedalibre.org/documentos/reg ... onales.jpg
bert sitters schreef:Leg uit dat je helemaal uit Nederland komt en dat Spanje een geweldig land vind om te fietsen.
Noem wat namen van Spaanse wielrenners en uit dat Spanje het geweldig heeft gedaan tijdens het EK-voetbal.
Niet te kruiperig?? :?
TinusB schreef:
bert sitters schreef:Leg uit dat je helemaal uit Nederland komt en dat Spanje een geweldig land vind om te fietsen.
Noem wat namen van Spaanse wielrenners en uit dat Spanje het geweldig heeft gedaan tijdens het EK-voetbal.
Niet te kruiperig?? :?
Nee, want ik vind Spanje een geweldig fietsland en Spanje heeft het toch prima gedaan tijdens het EK.
In Februari gaan we een route fietsen door Andalusie. Nu hebben we een route uitgezet van Malaga naar Jaen. Ik kom er nu niet uit of het wel of niet mogelijk is om vanuit Jaen met de trein terug te komen in Malaga. Tussen Jaen en Cordoba rijden regio expressen (4 per dag) en ik begrijp dat fietsen daarin meegenomen kunnen worden.
Maar op het 2e traject van Cordoba naar Malaga rijden volgens renfe.es allen AVE's en AVANT's.
Alleen 's morgens vroeg gaat er 1 trein genaamd "ARCO 00694". Weet iemand of daarin wel fietsen mogen? Of is er een ander alternatief voor het traject Cordoba-Malaga?

Bedankt,
Ed
In Spaanse Arco-treinen mogen absoluut geen fietsen mee.
Tussen Cordoba en Malaga is een mogelijkheid per dag met regionale treinen (waarin wel fietsen meekunnen), maar je moet dan in Bobadilla overstappen.
Een andere mogelijkheid is om te rijden via Sevilla. In de R-598-treinen van Sevilla naar Malaga mogen fietsen mee. Voor deze trein moet je wel een zitplaats reserveren. Als je meld dat je een fiets bij je hebt, dan krijg je een zitplaats naast je fiets. Dat reserveren kun je voor het begin van je tocht al op het station van Malaga doen.
In mijn spoorboekje Fiets en Trein Spanje staat een selectie van treinen waarin de fiets wel meekan. Dat uitzoeken is echt een heidens werk. Verder alle voorwaarden.
Zeer binnenkort komt de editie 2009 uit.
Zie mijn site: www.fietswegen.nl
Oke Bert bedankt.. ik ben inmiddels een beetje verder op de Renfe site. Had altijd wat bedenkingen bij de NS maar Renfe kan wat betreft website nog wat leren van onze spoorwegen.
Bobadilla... ik ken het nog. Tien jaar geleden daar vanweg een treinstaking 6 uur zitten wachten. Heerlijk in de zon voor het witte stationsgebouwtje, het was februari en 15 graden. Afijn einde van de dag flink verbrand en halve zonnesteek later doorgespoord naar Malaga...
verrefietsers schreef:Oke Bert bedankt.. ik ben inmiddels een beetje verder op de Renfe site. Had altijd wat bedenkingen bij de NS maar Renfe kan wat betreft website nog wat leren van onze spoorwegen.
Bobadilla... ik ken het nog. Tien jaar geleden daar vanweg een treinstaking 6 uur zitten wachten. Heerlijk in de zon voor het witte stationsgebouwtje, het was februari en 15 graden. Afijn einde van de dag flink verbrand en halve zonnesteek later doorgespoord naar Malaga...
Succes met die site van de Renfe. Er staan treinen op die van Cordoba tot Sevilla gaan met Sevilla als eindpunt. Maar in werkelijkheid gaan deze treinen na een stop van een minuut in Sevilla door naar Jerez de la Frontera en Cadiz.
De reden waarom de Renfe-site dit niet aan geeft? In Sevilla verandert het treinnummer!

Je kunt ook proberen om in Granada te eindigen. Vanuit Granada gaan R-598-treinen naar Antequera. Van Antequera fiets je even naar Boabadilla en daar neem je de trein naar Malaga. Er gaan per dag ook drie Andalucia-expressen van Granada naar Boabadilla.

Sterkte,

Bert
Er zijn sinds vorige maand weer een aantal regels veranderd bij Renfe. Er zijn een aantal positieve evoluties, maar even goed een aantal minder leuke:
- indien verpakt (maximaal 120 x 90 x 40 cm) kan de fiets tegenwoordig gratis mee op langeafstandstreinen en hogesnelheidstreinen zoals AVE, Arco, Alvia, Alaris, Talgo, ...
- op regionale en middellangeafstandstreinen is het vervoer van fietsen voor trajecten boven de 100 km betalend: 3 EUR (op voorwaarde dat er plaats is). Dit geldt ook voor FEVE-treinen
- op de lokale Cercaniastreinen rond verschillende grootsteden zijn de tijdsbeperkingen in de spits afgeschaft (niet van toepassing op Rodalies in Barcelona)

http://www.renfe.com/viajeros/info/bicicletas.html
Hou er rekenig mee dat bij medio distacia treinen maar een paar fietsen (3) per trein mee kunnen. De MD treinen die wij troffen hadden allemaal maar 1 wagon met fietsplekken. Je kan die fietsplekken wel van te voren reserveren.

Harmen