Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS routes Zuid-Zweden, Malmö, Öland, Gotland - Forum Wereldfietser

GPS routes Zuid-Zweden, Malmö, Öland, Gotland

Hoi,

Ik wil medio augustus een dag of 10 door Zuid-Zweden fietsen; zoals het er nu uitziet rij ik met de auto van Amsterdam naar Lund en reis ik vanaf Malmö/Lund middels fiets / veerboot / trein om in ieder geval ook een paar dagen op Gotland te gaan fietsen, vanaf Kalmar kan ik dan de trein terugnemen naar Lund/Malmö. Dit is de globale planning, alles staat verder nog open.

Zijn er mensen die ervaringen m.b.t. reizen/fietsen in dit gebied willen delen? Ik sta open voor alle (reis)tips do's and donts!

Als iemand vrijdag 9 aug vervoer kan gebruiken naar Kopenhagen/Malmö (of terug op zondag 18 aug) dan hoor ik het wel ;-)
Ik weet weinig van zuid Zweden maar heb wel drie tips:
1- Vergeet niet surströmming te eten, de Zweedse delicatesse waar ze erg trots op zijn. Zit in een blikje waarvan de deksel bol staat (hoe boller, hoe beter).
2- Open dit blikje buiten je tent, liefst in een emmer water en zorg dat je niet op kleding, tent en fietstassen morst.
3- Eet dit niet als je van plan bent binnen een week iemand te gaan zoenen.

Veel fietsplezier en je hoeft iig niet bang te zijn voor rabiës! :D
Yopie schreef:Veel fietsplezier en je hoeft iig niet bang te zijn voor rabiës! :D
Maar wel voor teken encefalitis :shock: en voor beren natuurlijk :lol:

Ik kom nog vaak genoeg terug in Zweden dus ik laat de surströmming voor een andere keer ;-)
Matthie9000 schreef: Maar wel voor teken encefalitis :shock:
Je kunt je laten vaccineren, maar dan moet je wel snel zijn. Of een goed anti-teek/muggenmiddel gebruiken.
We hebben voor een deel in 2011 dezelfde route gedaan: auto neergezet in Ystad (Wallander-city, leuke plaats). Min of meer langs de kust naar Kalmar, bootje naar "Oland, noordelijke veerpont terug naar Oskarshamn en dan naar Stockholm. Gecampeerd op campings. Goed te fiets, maar soms moest je kleine stukje langs snelwegen, maar dat is meestal met vangrail afgeschermd. Dit kom jij op jouw route denk ik minder tegen. Wel route goed plannen.
We vonden Karlskrona leuke plaats voor een tussenstop (kwam goed uit: het regende daar net).
Onze terugreis per trein (gepland) lukte niet: te weinig treinen waar de fiets op mee kon. Misschien is dat met regionale treinen beter. Ik zou het goed navragen! Wij zijn uiteindelijk per vliegtuig (Stockholm - Malmo) teruggegaan.
Succes en veel plezier,
Tjitte
tjpr schreef:We hebben voor een deel in 2011 dezelfde route gedaan: auto neergezet in Ystad (Wallander-city, leuke plaats). Min of meer langs de kust naar Kalmar, bootje naar "Oland, noordelijke veerpont terug naar Oskarshamn en dan naar Stockholm. Gecampeerd op campings. Goed te fiets, maar soms moest je kleine stukje langs snelwegen, maar dat is meestal met vangrail afgeschermd. Dit kom jij op jouw route denk ik minder tegen. Wel route goed plannen.
We vonden Karlskrona leuke plaats voor een tussenstop (kwam goed uit: het regende daar net).
Onze terugreis per trein (gepland) lukte niet: te weinig treinen waar de fiets op mee kon. Misschien is dat met regionale treinen beter. Ik zou het goed navragen! Wij zijn uiteindelijk per vliegtuig (Stockholm - Malmo) teruggegaan.
Succes en veel plezier,
Tjitte
Dank voor je bericht en ervaringen!

Ystad heb ik ook aan gedacht, het lijkt me leuk om te bezoeken met de auto (ik reis met een studievriend die ik ophaal vanaf vliegveld Malmo) alleen geen handige plaats om de auto neer te zetten omdat ik hier niet makkelijk/snel met openbaar vervoer naar terug kan reizen, bij Lund/Malmo gaat het beter. Karlskrona lijkt mij ook een bezoek waard, alleen al vanwege de haven!

- Meer landinwaarts lijkt mij ook mooi; iemand die daar ervaringen van kan delen?
- Heeft iemand nog suggesties wat betreft fietsbare wegen/fietsnetwerk/fietsroutes (mag best wat offroad zijn, liever rustig en hobbelig door een mooie omgeving dan druk en strak asfalt).
- Hoe zijn de wegen, zijn brede banden met profiel aan te bevelen?
Anders Martin E. van Doornik even pb'en?
Matthie9000 schreef: - Meer landinwaarts lijkt mij ook mooi; iemand die daar ervaringen van kan delen?
- Heeft iemand nog suggesties wat betreft fietsbare wegen/fietsnetwerk/fietsroutes (mag best wat offroad zijn, liever rustig en hobbelig door een mooie omgeving dan druk en strak asfalt).
- Hoe zijn de wegen, zijn brede banden met profiel aan te bevelen?
Stel ook gerust al je vragen op dit Zweedse fietsforum: http://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=17
of deze: http://cykelforum.se/index.php

Vinden ze zeker leuk en denk dat ze je graag willen helpen.

De grote fietsroutes: http://www.svenska-cykelsallskapet.se/i ... edbild.pdf
van kleine routes heb ik alleen links in het zweeds, zoals: http://hem.passagen.se/gfried/cykel.htm maar zal vanavond ff spitten, je weet maar nooit wat je dan tegenkomt.

Vergeet trouwens niet dat ze hier 'mil' gebruiken (1 mil is 10 km):
'Hoever is het nog fietsen naar Karlskrona?' Å, nog maar 8.' 'Ah bedankt, dan ben ik er zo!' :D
Bedankt voor de reacties; weet/heeft iemand of er GPS-routes bestaan door Zuid-Zweden? Een klein beetje planwerk vooraf lijkt me niet verkeerd!
Ze zullen er vast wel zijn, misschien op www.gpsies.com?
Kom net terug van een rondje Zuid-Zweden.
Hier kun je zien welke route ik globaal gevolgd heb. Het noordelijk gedeelte (Gotenburg - Stockholm) is voor jouw niet interessant.
Het zuidelijk gedeelte zou interessant kunnen zijn. De volgende tracks heb ik zelf gemaakt op basis van de Sverigeleden en andere fietsroutes.

Afbeelding

Van Ystad naar Malmö heb ik uiteindelijk een andere route gevolgd. Door het binnenland, leek me interessanter als langs de kust.
Wat je op Gotland niet mag missen is het noordelijke eiland Fårö. Niet groot, maar je waant je ergens anders dan in Zweden.

Afbeelding

Mocht belangstelling hebben, stuur dan even een PB met je mailadres, dan stuur ik ze op.

Peter
Peter, nogmaals bedankt; ik heb nu een compliatie van (voornamelijk kust-)routes op mijn gps staan (hier te downloaden), grofweg opgedeeld in routes vanaf Malmö, Ystad, Kristianstad, Karlskrona, Kalmar, Öland, Gotland.