Additionally, paste this code immediately after the opening tag: City Night Line - Forum Wereldfietser

City Night Line

Als enthousiast fietskampeerders willen wij met de CNL van Arnhem naar Basel en fietsend terug. Nu hebben wij inmiddels gelezen dat de fiets meenemen in de CNL geen probleem is. Maar, wij zien het echt niet zitten (gezien onze leeftijd) om alle bagage eraf te halen op het station in Arnhem, de fietsen op te gaan hangen in de beugels (en dan nog maar hopen dat je bagage er nog staat op het perron). Heeft iemand ervaring hiermee? Kan de fiets ook mee zonder dat je alle bagage eraf moet halen op het traject van Arnhem naar Basel? Zelfs de fietsva....winkel kan hier geen uitsluitsel over geven. Hoe zit het verder met campings vanaf Basel? Kortom graag wil ik mensen spreken die hier ervaring mee hebben.
Alle zinnige info is welkom.
Twee keer op Arnhem ingestapt naar resp. Basel en Munchen. Gewoon met tassen en al de trein inrijden (de toegang naar het fietsrijtuig is erg breed) en in rek zetten. Ik heb er beide keren één voortas afgehaald en de rest laten zitten. Bij aankomst zat alles er gewoon nog op. Dit was wel buiten het hoogseizoen dus het fietsrijtuig stond niet vol.
De fietsen worden vertikaal opgehangen dus dan wil je de tassen er toch eigenlijk wel af hebben. Ook onderweg hadden wij de bagage vanwege de veiligheid liever in de coupe. Wat is er tegen om de tassen er snel af te halen, en vervolgens een van jullie in de trein te hebben om de fietsen en tassen aan te pakken, en de ander op het perron om de boel aan te geven? Dat lijkt me eenvoudig en veilig. Als dit te moeilijk wordt zou ik minder meenemen. Dat klinkt misschien wat flauw, maar als grijze kuif kan ik zeggen dat het fietsen op leeftijd toch heel wat makkelijker wordt met minder bagage. Elk alleen twee achtertassen en de tent bij de sterkste van de twee daar bovenop moet in Europa vrijwel steeds goed te doen zijn.
Als jullie vanaf Basel terug de Benjaminse route gaan rijden dan vind je daar veel adressen van campings. Alleen het stuk in Noord oost Frankrijk is wat lastig. Daar zul je goed moeten plannen, ook om genoeg winkels te vinden.
Wim
Wij reizen jaarlijks met de CNL en laten de achtertassen en tent bij de fietsen achter, als de beide fietsen naast elkaar hangen is er voldoende plek onder/naast de fietsen om de tassen neer te leggen, met een snelbindertje leg ik ze vast aan de frames tegen schuiven. 2 tasjes en stuurtas mee naar de coupe.
Persoonlijk vind ik reizen met de CNL erg relaxed.

Overigens heb ik niet meegemaakt dat de fietsen verticaal hangen.
bidon schreef:Kan de fiets ook mee zonder dat je alle bagage eraf moet halen op het traject van Arnhem naar Basel?
Als het rustig is zeker wel, zie hieronder !!

Afbeelding

© foto: Kees Swart - Fietsen langs de Frontlijn
bidon schreef:Maar, wij zien het echt niet zitten (gezien onze leeftijd) om alle bagage eraf te halen op het station in Arnhem, de fietsen op te gaan hangen in de beugels (en dan nog maar hopen dat je bagage er nog staat op het perron).
Als jullie het met tweeën niet zien zitten, waarom dan geen hulp vragen aan een ander? De kans op een helpende hand als je het vriendelijk even vraagt aan een andere passagier, is erg groot.
bidon schreef:Hoe zit het verder met campings vanaf Basel? Kortom graag wil ik mensen spreken die hier ervaring mee hebben.
Alle zinnige info is welkom.
Welke route volgen jullie? In Zuid-Duitsland zijn bijvoorbeeld niet zoveel "normale" campings langs de Rijn, de meeste zijn voor verblijfsrecreatie (stacaravans), waar je als fietser overigens wel soms een nachtje kunt staan. In Frankrijk/België is dat allemaal weer anders.
Michael W schreef:
bidon schreef:Kan de fiets ook mee zonder dat je alle bagage eraf moet halen op het traject van Arnhem naar Basel?
Als het rustig is zeker wel, zie hieronder !!

Afbeelding

© foto: Kees Swart - Fietsen langs de Frontlijn
Wow, wat een ruimte. Dat is een andere City Night Line dan die ik had naar Denemarken, daar was de ingang smal en hoog en was er ruimte voor hooguit 8 fietsen (zonder de bagage er aan en de fietsen konden niet worden opgehangen). De bestemming maakt blijkbaar het verschil.
Mijn ervaring is ook dat wanneer je hulp nodig hebt die er altijd wel is. Verder doen we het min of meer hetzelfde als Marjan; tassen eraf en onder/ naast de fietsen leggen.
Een (extra) spanbandje mee is dan altijd prettig.
Je fietstassen onbeheerd achterlaten in een internationale trein, die midden in de nacht ook nog eens op diverse stations stopt, zou ik persoonlijk nooit doen. Iedereen heeft toegang tot die fietscoupé.
De ene keer heb je een mooie nieuwe wagon zoals op de foto, de andere keer heb je er een met hoge instap. In deze periode ben je vaak niet alleen en weet de conducteur dat er op station x fietsers instappen om de deur open te doen. Tassen er af is zo gebeurd en aangezien je van te voren kan checken waar het fietsrijtuig stopt kun je klaar staan om in te laden/stappen. 2 maal 20 kilo en 4 maal het gewicht van de tassen gaat sneller en makkelijker dan 2 maal 30 of 40 kilo. Op het perron in Arnhem is het om half tien 's avonds trouwens niet meer zo druk dus die tassen blijven wel staan, je stuurtas met belangrijke zaken kun je natuurlijk best even om je schouder hangen als je het toch niet vertrouwd. Je fiets kun je natuurlijk tijdelijk gewoon even op de zijstandaard neerzetten voordat je hem of ophangt (beugels op de achtergrond links en rechts) of half ophangt (de beugels op de voorgrond (achterwiel blijft op de vloer). Echt ophangen heeft wel mijn voorkeur aangezien er op die manier niemand op kan gaan zitten. Wat men toch nog wel eens doet.
Of je de tassen erop kan laten zitten hangt van de drukte en de conducteur af, normaal gesproken moeten ze er af en mee naar je coupé. Het makkelijkst gaat dat buitenom en kan je dat het best in Emmerich doen als de locomotief verwisseld wordt, dus even 20 minuten wachten tot je in Emmerich bent en dan met de tassen nar je coupé, ook al was het maar omdat je anders nogal wat mensen die in het gangpad staan met hun koffers tegenkomt. Als Basel ook het eindstation van de trein is (is al weer even geleden voor mij) kun je beter niet ook in Basel met al je tassen binnendoor maar beter even wachten tot iedereen bijna weg is en dan rustig naar je fiets.
Langs de Rijn maar ook in het Zwarte Woud zijn genoeg campings of dagafstand van elkaar te vinden.
Abacus schreef:Wow, wat een ruimte. Dat is een andere City Night Line dan die ik had naar Denemarken, daar was de ingang smal en hoog en was er ruimte voor hooguit 8 fietsen (zonder de bagage er aan en de fietsen konden niet worden opgehangen). De bestemming maakt blijkbaar het verschil.
Dat was ook mijn eerste reactie. Sowieso: indien er weinig plaats is, haal uit respect voor de fietsers die nadien opstappen aub de bagage eraf. Het is niet zo prettig om rond middernacht in Wuppertal te moeten opstappen en te merken dat de fietsplaats die je gereserveerd hebt niet toegankelijk is omwille van de bagage van een andere fietser die intussen rustig ligt te slapen :roll:

Meer info over het aantal plaatsen en de inrichting van het rijtuig: http://www.citynightline.de/citynightli ... aeck.shtml# (en klikken op Einsatz Fahrradwagen)
lebelge schreef:
Abacus schreef:Wow, wat een ruimte. Dat is een andere City Night Line dan die ik had naar Denemarken, daar was de ingang smal en hoog en was er ruimte voor hooguit 8 fietsen (zonder de bagage er aan en de fietsen konden niet worden opgehangen). De bestemming maakt blijkbaar het verschil.
Dat was ook mijn eerste reactie. Sowieso: indien er weinig plaats is, haal uit respect voor de fietsers die nadien opstappen aub de bagage eraf. Het is niet zo prettig om rond middernacht in Wuppertal te moeten opstappen en te merken dat de fietsplaats die je gereserveerd hebt niet toegankelijk is omwille van de bagage van een andere fietser die intussen rustig ligt te slapen :roll:

Meer info over het aantal plaatsen en de inrichting van het rijtuig: http://www.citynightline.de/citynightli ... aeck.shtml# (en klikken op Einsatz Fahrradwagen)

In de nachttrein Amsterdam - Warschau v.v. die onder de naam Euronight rijdt zijn slechts drie fietsplaatsen
bidon schreef:Als enthousiast fietskampeerders willen wij met de CNL van Arnhem naar Basel en fietsend terug. Nu hebben wij inmiddels gelezen dat de fiets meenemen in de CNL geen probleem is. Maar, wij zien het echt niet zitten (gezien onze leeftijd) om alle bagage eraf te halen op het station in Arnhem, de fietsen op te gaan hangen in de beugels (en dan nog maar hopen dat je bagage er nog staat op het perron). Heeft iemand ervaring hiermee? Kan de fiets ook mee zonder dat je alle bagage eraf moet halen op het traject van Arnhem naar Basel? Zelfs de fietsva....winkel kan hier geen uitsluitsel over geven. Hoe zit het verder met campings vanaf Basel? Kortom graag wil ik mensen spreken die hier ervaring mee hebben.
Alle zinnige info is welkom.
Jullie zijn toch met twee personen?
Een persoon gaat binnen staan. De andere blijft buiten met zicht op de bagage. De persoon binnen en de persoon buiten tillen samen de fietsen naar naar binnen. De persoon buiten zet vervolgens de tassen in de trein. In het fietsenhok is zat ruimte om tijdelijke bagage te plaatsen. Daarna hangen jullie samen de fietsen goed op en brengen jullie de bagage samen naar jullie slaapcoupé.