Additionally, paste this code immediately after the opening tag: EV 4 Bretagne gereed - Forum Wereldfietser

EV 4 Bretagne gereed

Wij zijn net terug van een aantal dagen fietsen langs de noordkust van Bretagne. We hadden het oude Esterbauer/Bikeline routeboekje voor Bretagne bij ons, maar begrijpen nu waarom dat niet meer herdrukt is. Dit jaar is namelijk het Bretonse deel van de EV 4 van Roscoff (nw Bretagne) naar Kiev in gebruik genomen, en dat beviel ons al snel veel beter. De route volgt de kust over rustige weggetjes en oude spoorbanen, inclusief prachtige oude spoorviaducten en andere kunstwerken. Er is duidelijk veel werk van gemaakt en veel geld aan besteed. De bordjes zijn overvloedig en bijna steeds heel duidelijk, terwijl je bij iedere vvv een gratis kaart kunt krijgen van het gedeelte waar je op dat moment bent.
Hoewel we heel wat kamperende gezinnen met kinderen op de route hebben gezien is het toch geen erg lichte route: af en toe kom je op zandpaden waar smalle banden in wegzakken, en de korte klimmetjes uit de havenstadjes omhoog de rotsen op zijn soms echte kuitenbijters.
Het gedeelte in Normandie heb ik niet zelf gezien, maar schijnt minder ver ontwikkeld te zijn. Zie hier voor wat klachten: http://derailleurscaen.net/leurovelorou ... coff-kiev/
Ik heb 35 jaar geleden al eens langs deze kust gefietst en toen was er wel heel wat minder bebouwing. De echte kust is nu aardig volgebouwd. Wat nog wel subliem was was het eten. Overal is prachtige vis te koop, en ook verder doet Bretagne zijn reputatie onder de Fransen zelf eer aan. Overal zijn nog echte bakkers, markten met overheerlijk voedsel en kleine winkeltjes met eten. Het contrast met treurige regio's als het noord oosten is groot.
Wim
Via jouw bericht kwam ik op de site http://www.eurovelo.org terecht. Nu kende ik al het beschreven fietsnetwerk van europafietsers.nl, maar de routes van Eurovelo (EV) lopen echt anders. Ik ben geinteresseerd in de routebeschrijvingen/ GPS-tracks van de routes van EV. Zijn die (al) beschikbaar? Ik kom daar via hun site niet echt uit.
Deze is ook nog leuk, met een verwijzing naar een officieel Frans onderzoek dat fietsers 20% meer uitgeven dan touristen met de auto: http://www.hfholidays.co.uk/news/2012/1 ... pring-2013
Wim
Dat Franse onderzoek bevestigt het resultaat van eerdere onderzoeken in o.a. Duitsland en Zwitserland.
Het deel Normandische deel van Eurovelo3 dat loopt over de Tour de Manche tot Cherbourg is geheel gereed en bewegwijzerd.
Ik heb dit voorjaar de Véloscénie gedaan van Parijs (Notre Dame) naar Mont-Saint-Michel. Het laatste deel loopt over de Tour de Manche en de Eurovelo3. Zag er allemaal prima uit en was gemakkelijk.
In September ga ik de Normandische en de Bretonse delen van de Tour de Manche doen.
Hoewel de route officieel geopend is het deel tussen Morlaix en Lannion nog niet klaar en staan er ook nog geen bordjes.
Uitgeverij http://www.baytreepress.com gaat een Engelstalige gids maken van de de Tour de Manche.
Op de site van de Tour de Manche staan drie moeilijkheidsgradaties.
“Famille” betekent dat je over wegen rijdt waar geen gemotoriseerd verkeer komt en waar je dus ook echt met kleine kinderen kunt fietsen.« Intermédiaire » betekent dat je over wegen fiets waar ook auto’s rijden, maar dit zijn rustige wegen. Ook zijn de hoogteverschillen iets meer aanwezig dan bij het niveau famille. Geschikt met tieners. « Expert » betekent dat je over wegen fietst waar vaker auto’s rijden, de zogenoemde gedeelde wegen, waar je wat vaker verkeerslichten tegenkomt en er zijn meer hoogteverschillen. Voor de gevorderde fietser dus.
In Morlaix sluit de de Tour de Manche aan op de Vélodyssee naar Hendaye aan de Spaanse grens.
Er is dus veel in beweging in Frankrijk.
In September ga ik de Normandische en de Bretonse delen van de Tour de Manche doen.
Wim en Bert,

Bedankt voor de input. Maar ik was eigenlijk op zoek naar een plek - zo die bestaat - waar ik alle beschrijvingen van de EV-routes kan terugvinden. Of zijn de EV-routes nog (gedeelteijk) toekomstmuziek?
BlijDatIkFiets schreef:Wim en Bert,

Bedankt voor de input. Maar ik was eigenlijk op zoek naar een plek - zo die bestaat - waar ik alle beschrijvingen van de EV-routes kan terugvinden. Of zijn de EV-routes nog (gedeelteijk) toekomstmuziek?
Het EV-net is een initiatief van European Cyclists' Federation ECF en wordt ook ondersteund door de EU.
Eerste stap is natuurlijk te zorgen dat die routes er liggen.
Dat is een taak voor de regio's: de regio's moeten hun delen van de routes ontwikkelen. Eerst moeten regio's overtuigd worden en dan moet worden samengewerkt met partners. Soms gaat dat heel moeilijk, zoals dat speelde bij de fietsroute langs de Loire: onderdeel van de Eurovelo6. Veel voormalige jaagpaden zijn eigendom van de Franse Rijkswaterstaat met op iedere sectie weer een eigen diensthoofd, die volkomen los staat van de regiobesturen in Frankrijk en de waterkant toch als een beetje zijn koninkrijk beschouwt. Diverse van die diensthoofden hebben niets met fietsen en wilden dus niet meewerken om een fietspad op het jaagpad aan te leggen. Er moest dan echt een belangrijk persoon ingezet worden om die diensthoofden te paaien. Helaas lukt het niet altijd: het laatste stuk van Loireroute naar de monding gaat nog altijd over een tijdelijk traject en niet over de geplande dijk langs de Loire. Het diensthoofd is nog altijd niet overtuigd. Gelukkig komt er steeds meer beweging in de ontwikkeling van het EV-net.