Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks zadel omvormen naar imperial - Forum Wereldfietser

Brooks zadel omvormen naar imperial

Hallo,

Ik heb al een aantal brooks zadels geprobeerd,, maar ik zat er niet goed op
Heb er no eentje liggen en zou het graag omvormen naar een imperial

Ik vraag me af of er mensezijn die dit al gedaan hebben en of er tips zijn om dit tot een goed eind te brengen

Ik dacht dat mijn model een geveerde b67 was, het is in elk geval eenvrij breed model

Dank
Ik heb dat al meerdere keren gedaan, maar pas nadat mijn zadel meerdere keren opgespannen was en de zitbotjes steeds dieper wegzakten.

Gewoon een scherp scalpeltje gebruiken om het gat te snijden en met een schuurkopje op de dremel de randen afwerken.
En een vetertje aan de onderzijde om 'het uitbuiken' van het zadel te voorkomen.
Eric Schuijt schreef:En een vetertje aan de onderzijde om 'het uitbuiken' van het zadel te voorkomen.
Klopt, heb ik bij mijn B17 ook gedaan. Bij mijn Professional was dat niet nodig, die was al stug genoeg van zichzelf.
fillemon schreef:Ik dacht dat mijn model een geveerde b67 was, het is in elk geval een vrij breed model
In IJsland kwam ik een Amerikaan tegen die zijn B17 had "omgevormd" tot een imperial. Hij was er heel tevreden over.

Overigens heb jij het over een B67. Of die ook geschikt is, is maar de vraag. Brooks zelf vindt kennelijk van niet. Zij verkopen geen B67 in een imperial-versie.

Gerd
Brooks heeft in het verleden tal van Imperial modellen van B67-achtige zadels gehad. Praktisch ieder zadel uit de historie van Brooks, breed of smal, is ooit een keer met een gat geleverd geweest. Dat Brooks nu geen B67 Imperial heeft, wil niet zeggen dat het niet goed zou zijn.

De Imperial heeft een revival beleefd en het is niet uitgesloten dat dit zich nog uitbreidt. Wel is het zo dat er bij de B67 in mindere mate noodzaak is voor een gat in het midden, omdat dit zadel bedoeld is voor een rechtop houding.
heb er gisteren een imperial van gemaakt.

het is "redelijk" gelukt. het leer van zo'n b67 is echt nog dik.
had een template gemaakt. maar perfect was de cut toch niet. althans niet fabriek-perfect. ik ga het zadel nog lacen, want de zijkanten komen enorm naar buiten.

ik heb gezien dat bij selle atomica het gat in het zadel veel smaller en langer is, op zich lijkt me dat een beter oplossing. uiteindelijk wil je dat vooral beide "lappen" leer onafhankelijk van elkaar bewegen. (of dat denk ik toch).

ik ga er binnenkort eens een stukje mee rijden, hopelijk is het een verbetering. anders zal het een respiro of sqlabs worden...
dank
jahoor,

dat is het helemaal, het zadel zit gewoon heel goed.

met de holte in het midden kan het leer daar inzakken en gaan de beide zijkanten van de holte een beetje naar binnen. Als er nog geen gat was dat werd het leer daar op elkaar gedrukt en zat dat helemaal niet goed.

Ik denk dat een lange smalle gleuf in het zadel nog beter is, het verdeelt het zadel in twee lappen leer die onafhankelijk van elkaar kunnen werken. Het leer zou dan misschien wel iets dikker moeten zijn.

ik heb het ook gelaced; een aantal gaten geboord met een 3mm houtboor. Normaal mag je niet boren omdat je de vezels dan zou stuk trekken, je moet een doorslag voor leer gebruiken.... Maar blijkbaar werkt een scherp 3mm boortje ook perfect. Heb er een schoenveter ingezet omdat ik schrik had dat een leren bandje te dik zou zijn.

je voelt duidelijk dat het zadel door de lacing niet uitzakt, breed wordt en begint te snijden op de dijen; Ik voel de veter ook niet, dus dat zit goed. uiteindelijk een zadel dat goed zit, moet wel zeggen dat het hard is omdat de zitbotjes eindelijk eens wat weerstand ondervinden. Ze beginnen al af te tekenen in het zadel, dus nog een uur of dertig en het zal nog beter zitten.

nog een paar foto's.
http://www.flickr.com/photos/100052909@N02/9476710792/
http://www.flickr.com/photos/100052909@N02/9476717032/

de respiro die ik gekocht had, ligt nog nieuw in de doos, en dat zal zo nog wel even bljven...