Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cateye Strada Double Wireless - Forum Wereldfietser

Cateye Strada Double Wireless

Ik heb een Cateye Strada Double Wireless (speed en cadance) aangeschaft.
Na installatie handmatig proef gedraaid en scheen goed te werken.
Bij een proefritje buiten bleek dat de cijfers gewoon op nul bleven staan.
Een en ander geprobeerd, maar (ook volgens anderen) was er blijkbaar iets kapot.
Zonder problemen een omruil gedaan, maar nu blijkt dat ook deze computer hetzelfde mankement heeft; dat kan geen toeval zijn.
Iemand enig idee wat er mis is?
Moet je geen aanleer-/koppelingsprocedure uitvoeren, zodat de ontvanger weet naar welke zender ie moet 'luisteren' ?
Ie mag vanzelfsprekend enkel maar de signalen van één zendertje in het peloton interpreteren.

Andere mogelijkheid:
zijn er andere zendertjes op dezelfde frequentie in de buurt dit mogelijks kunnen storen?

Andere mogelijkheid:
Zijn de batterijen nog goed? Zelfs bij nieuwe producten nog in de verpakking kan het zijn dat de batterijen niet goed zijn, enerzijds omdat fabrikanten soms batterijen met heel lage capaciteit in hun producten stoppen (lage prijs), bvb Casio horloges, anderzijds kunnen ze al leegraken door verbruik van het toestelletje (tenzij er een isolerend plastiekstrookje moet verwijderd worden) of door eigenlek: alkalineknoopcellen hebben geen zo'n lange shelflife als bvb lithiumknoopcellen.
Indien het werkt op lithiumcellen: deze kunnen 'in slaap vallen' door lange tijd niet te gebruiken (=inwendige weerstand neemt toe). Ze kunnen dan 'gewekt' worden door er een piekstroom van te vragen (of ze even intens te gebruiken): ingeval lithiumknoopcellen kun je ze enkele seconden kortsluiten.
Heb wel eens gehoord dat het signaal dat draadloze Km-tellertjes ontvangen verstoord kan worden door de elektromagnetisch straling die naafdynamos produceren. Misschien is het probleem daar te zoeken.

https://yacf.co.uk/forum/index.php?topic=31789.0

Greetz,
Bram
De afstand tussen de sensor en de km-teller kan ook van belang zijn. Als je een hoog frame hebt, dan kan het signaal van de zender in de sensor door de afstand te zwak worden. Kun je de sensor nog hoger zetten? Of de teller dichterbij de sensor?

Ik had een Cateye Cordless teller die hier ook last van had.
Je ziet, er denken mensen ijverig mee, wat natuurlijk heel mooi is. Maar de aangedragen oplossingen leveren mijns inziens nog geen verklaring voor het fenomeen dat je computer werkt als je na installatie een slinger aan het wiel geeft, en vervolgens niet meer als je buiten gaat rijden, en dat is wat ik begrijp uit je verhaal:
sverhoef schreef:Na installatie handmatig proef gedraaid en scheen goed te werken.
Bij een proefritje buiten bleek dat de cijfers gewoon op nul bleven staan.
Zonder problemen een omruil gedaan, maar nu blijkt dat ook deze computer hetzelfde mankement heeft; dat kan geen toeval zijn.
Kun je dat nog iets verduidelijken? Je had dus je computer geinstalleerd, je gaf een zwiep aan het voorwiel en de computer begon te lopen? (Dat is denk ik wat je bedoelt met 'handmatig proefgedraaid'?) Vervolgens ga je naar buiten met de fiets, je rijdt en je computer blijft op nul staan, terwijl je niets veranderd had aan fiets of computer? Niet de fiets bv. opgetild en daarbij de sensor per ongeluk verdraaid? (En - je proefrit start niet toevallig pal onder een hoogspanningsmast, naast een spoorlijn of bij een andere 'stoorzender'? :) )

Heb je het na je mislukte proefrit nog eens handmatig geprobeerd? En de tweede computer, werkte die ook na installatie wel, en toen je ging fietsen niet? En daarna ook handmatig niet meer, of weer wel? Heeft je fiets vering? Je zou haast gaan denken dat er iets in de posities van de sensoren en magneetjes of sensorunit t.o.v. computer verandert als je op de fiets gaat zitten, zodat ze buiten elkaars bereik vallen... (Of het lood in je benen blokkeert het signaal. :wink: )

Succes gewenst,

Carl
Mijn ervaring met de Cateye's (2 modellen) is dat het vrij nauw komt om de ruimte tussen het magneetje en de "opnemer" heel klein te kiezen zeg 3mm. Ook de hoogte maakt uit, de opnemer heeft een specifiek meest gevoelige zone, even uitproberen dus.
Moet je de Sensor ID niet instellen?
Houd de fietscomputer dicht bij de Sensor, 20-70 cm en hou de RESET knop op de Sensor enkele seconden ingedrukt met b.v een borrelhap prikker, bij het loslaten wordt de ID verzonden.
De Sensor zal willekeurig een ID-nummer produceren voor de computer en dit zal worden weergegeven op het scherm.
Zodra het synchroniseren is voltooid, kom je automatisch bij het klokinstelscherm terecht.
Frits
Hartelijk dank voor jullie reacties.

Even een korte reactie op jullie suggesties:
- nieuwe batterijen heb ik direct geplaatst; dit is het dus niet.
- aanmelden dmv het resetten van de sensor is noodzakelijk voor herkenning; dus voor in gebruik name uitgevoerd.
- voor en na gebruik van de fiets handmatig getest; zowel speed als cadance werken prima. Computer zelfs verplaatst van stuur naar frame (middenstang) omdat het, terwijl ik de computer in mijn hand had, op sommige 'locaties' wel deed. Eenmaal daar bevestigd, alles cijfers weer op nul.

Het verhaal van de naafdynamo klinkt het meest aannemelijk; bij handmatige aandrijving staat het voorwiel immers stil. En vandaar dat de computer het tijdens de rit op sommige 'locaties' wel doet.

Dat wordt dus weer ruilen.
Probeer nog eerst eens met je naafdynamo ontkoppeld (om meer aanwijzingen te hebben of het wel van je naafdynamo komt). Als je naafdynamo de boosdoener is, zal de storing (waarschijnlijk) grotendeels door de draad die ermee verbonden is, uitgezonden worden. Door deze te ontkoppelen neem je de antenne van de eventuele stoorzender (deels) weg.

Ik heb net eens naar de handleiding gekeken, en daarbij viel me op:

- dat er wel een vergunningsnummer op staat (uitroepteken in het cirkeltje met 4-cijferig getal erbij) voor goedkeuring van de zender, maar er geen werkfrequentie bij staat (is nochtans verplicht en was ik naar op zoek). Mogelijk staat dit wel vermeld bij een anderstalige handleiding.
- de werkafstand 20cm-100cm vind ik nogal krap (maar ja, het is voor de fabrikant een compromis tussen het uit te zenden vermogen en batterijlevensduur). Is de werking beter als je de fietscomputer op pakweg 20cm plaatst? Dit sluit echter ook lagere storing op die plaats niet uit.
- het werkt op lithiumbatterijen CR2032. In die lithiumbatterijen zijn er heel veel kwaliteitsverschillen. Het kopen van een nieuwe batterij, kan niet garanderen dat ze niet in slaap gevallen is en een te grote inwendige weerstand heeft. Sluit ze eens enkele seconden kort om die inwendige weerstand kleiner te maken (je kunt dit eventueel ook doen met een stroommeter: dan lees je meteen de kortsluitstroom af - verschiet niet hoe klein die is: ordegrootte meestal slechts enkele tientallen tot enkele honderden mA). Een zakkende batterijspanning heeft (afhankelijk van het ontwerp maar meestal toch wel) rechtstreeks gevolg op het uitgezonden vermogen.
Heb je dit probleem al eens gegoogled? Wellicht dat je daar mede-slachtoffers vindt.

Ik heb overigens een SON naafdynamo met een VDO Z1 computer, draadloos met ANT (digitale informatie overdracht of zoiets, z.g.n. storingsvrij). De zender zit vlak boven de naafdynamo maar heb nog nooit ergens last van gehad.
Als je iets koopt, moet het (zonder al te veel aanpassingen) gewoon werken.
Dus heb ik inmiddels een andere Cateye wireless computer gekocht, nu zonder cadans, en deze werkt prima!
Hartelijk dank voor de input en suggesties!