Additionally, paste this code immediately after the opening tag: knevel en vander brink over wielrennen op het fietspad - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

knevel en vander brink over wielrennen op het fietspad

169 berichten
bergbeklimmer schreef:Zoveel doen die wielrenners trouwens niet fout.
- Een bel hebben ze vaak wel en anders kunnen ze ook goed tring roepen
- Verlichting of reflectoren zijn niet verplicht overdag. En in de winter trainen wielrenners met lampjes op.
- Verder zijn hun fietsen vaak technisch zeer op orde
- Ze rijden vaak 2 aan 2 en dat is denk ik hun grootste fout
- Bij mijn weten hebben de meeste wielrenners toch echt geen bel. Roepen lijkt mij inderdaad net zo effectief, alleen volgens de wet moet je dus wel een bel hebben.

- Volgens mij zijn reflectoren ook overdag wel verplicht volgens de wet:

Artikel 5.9.51
Fietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:
a. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
b. witte of gele retroreflectoren aan de wielen, en
c. vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers.

Ook al het fietsen in het donker met alleen lampjes is volgens de wet dus niet voldoende. Nog nooit een klikpedaal gezien met de genoemde reflectoren overigens.
Zo hee, de algemeenheden vliegen je weer om de oren bij dit onderwerp. Goedbedoelende individuen delven in de wielersport duidelijk weer het onderspit. Ik baal ervan. Zowel van de wielrenners die zich asociaal gedragen, als van de mensen die het lekker vinden er een hetze van te maken.

Ik wijs daarom graag alle beoefenaars van de edele wielersport op bijgaande pagina. Ik leef er zelf ook naar!

http://cyclistencode.nl/
Naar mijn idee gaat deze discussie eerder over een maatschappelijk probleem, namelijk de hedendaagse mentaliteit van ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken.

Als ik op een mooie zondagochtend met m'n auto de Grebbeberg tussen Rhenen en Wageningen op rijd, moet ik met regelmaat inhouden/stoppen, omdat wielrenners het nodig vinden om met 4 of 5 naast elkaar naar boven te klimmen en daardoor de hele wegbreedte nodig hebben. Vind ik persoonlijk wel neigen naar ego/aso-gedrag.
Maar dat geldt ook voor de scholieren die met z'n drieën naast elkaar fietsen, de snijdende automobilist in het verkeer, de motorrijder die de dijken in het rivierengebied onveilig maakt, de mountainbiker in het bos die wandelaars de stuipen op het lijf jaagt, de hondenuitlater die z'n hond los laat lopen op het voet/fietspad (zelf vloog ik laatst met 70 bijna over de kop toen ik van dezelfde Grebbeberg afreed met m'n racefiets en zo'n mormel voor mijn wielen rende terwijl zijn eigenaar zat te sms'en) etc.

Kortom, laten we allemaal (dus ook wielrenners) een beetje rekening houden met elkaar en er rekening mee houden dat niet iedereen even snel kan/wil.

Dirk

Code: Selecteer alles

Niet voor niets is het bestuurders van voertuigen verboden op de weg aan wedstrijden deel te nemen.
De definitie van voertuig is niet eenduidig (de meningen verschillen), maar zelf vind ik een fiets geen voertuig, eerder een verlengstuk van me zelf. Dus wedstrijdje mag.
Jan Eleveld schreef: De definitie van voertuig is niet eenduidig (de meningen verschillen), maar zelf vind ik een fiets geen voertuig, eerder een verlengstuk van me zelf. Dus wedstrijdje mag.
De Nederlandse wetgeving ken ik onvoldoende, maar in de Belgische wetgeving is de definitie van voertuig en/of bestuurder toch voldoende duidelijk.

Niet dat ik het op zich een probleem vind dat fietsers zich (in bepaalde omstandigheden!) meten met een andere fietser (heb ik ook al regelmatig gedaan), maar je uitleg waarom jij vindt dat een wedstrijdje moet kunnen vind ik wel erg flauw. Hoeveel automobilisten zouden de wagen niet als verlengstuk van zichzelf beschouwen? Naar mijn gevoel is het net een probleem dat sommige mensen hun voertuig als verlengstuk van zichzelf/hun persoonlijkheid beschouwen en zich daar naar gedragen.

Renaat
Jan Eleveld schreef:

Code: Selecteer alles

Niet voor niets is het bestuurders van voertuigen verboden op de weg aan wedstrijden deel te nemen.
De definitie van voertuig is niet eenduidig (de meningen verschillen), maar zelf vind ik een fiets geen voertuig, eerder een verlengstuk van me zelf. Dus wedstrijdje mag.
Ik denk dat een fiets volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) wel degelijk een voertuig is:
"voertuigen: fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, motorvoertuigen, trams en wagens;"
Als ze nu eens zouden verplichten om op elke elektrische fiets een spiegel te zetten is meer dan 50% van alle ergernissen (langs beide kanten) opgelost. Mijn gedacht.
iddi schreef:Als ze nu eens zouden verplichten om op elke elektrische fiets een spiegel te zetten is meer dan 50% van alle ergernissen (langs beide kanten) opgelost. Mijn gedacht.
Ik denk zelf niet dat een oplossing gezocht kan worden in wat materiaal.

Volgens mij ligt de ergernis gewoon aan mensen die geen rekening willen/kunnen houden met anderen.

Een aardig voorbeeld zijn bijvoorbeeld skaters die op fietspaden rijden. In potentie zouden die vanwege hun bewegingen in de breedte een grote hindernis kunnen vormen voor inhalende fietsers, de praktijk wijst echter uit dat skaters over het algemeen correct reageren als je belt.
Peter_K schreef:
iddi schreef:Als ze nu eens zouden verplichten om op elke elektrische fiets een spiegel te zetten is meer dan 50% van alle ergernissen (langs beide kanten) opgelost. Mijn gedacht.
Ik denk zelf niet dat een oplossing gezocht kan worden in wat materiaal.
Materiaal is slechts een deel van de oplossing, toch denk ik dat een spiegel vaak een nuttiger instrument is op de fiets dan b.v. een bel en is er best wel iets te zeggen voor het verplichten van een spiegel op bepaalde fietsen. Als men er dan geen gebruik van maakt (er niet in kijkt), dan helpt die spiegel natuurlijk nog niets maar als de spiegel er niet is kan men er ook geen gebruik van maken.

Renaat
Revanho schreef:...en is er best wel iets te zeggen voor het verplichten van een spiegel op bepaalde fietsen...
Als zo'n ding al verplicht zou worden, dan eerder voor mensen die vanwege een lichamelijke beperking niet om kunnen kijken.

Daar wil ik dan wel meteen bij vermelden dat één van mijn grootste ergernissen is dat mensen omkijken (en gaan slingeren) als ik bel, in plaats van ruimte te maken.

Gehoortoestellen voor mensen die slechthorend zijn zouden nòg beter zijn.

Aan de andere kant: er is al zoveel verplicht in dit land. Het leidt tot nog meer bekeuringen, en of de veiligheid er beter van wordt betwijfel ik.
Peter_K schreef:
Revanho schreef:...en is er best wel iets te zeggen voor het verplichten van een spiegel op bepaalde fietsen...
Als zo'n ding al verplicht zou worden, dan eerder voor mensen die vanwege een lichamelijke beperking niet om kunnen kijken.
Er is iets voor te zeggen maar of het dan ook echt verplicht moet worden (voor bepaalde groepen) is een andere vraag. Zelf geloof ik ook dat men beter eerst werk kan maken van controle op bestaande (nuttige) regels voor men nieuwe regels invoert en men daarnaast bepaalde groepen wel kan stimuleren om b.v. een spiegel aan de fiets te hangen. Als dan (liefst op basis van betrouwbare informatie) een verplichting later ltoch nog nuttig blijkt, kan men die altijd nog later invoeren.
Peter_K schreef: Daar wil ik dan wel meteen bij vermelden dat één van mijn grootste ergernissen is dat mensen omkijken (en gaan slingeren) als ik bel, in plaats van ruimte te maken.
Inderdaad, erg vervelend en iets waar best wat aandacht aan besteed zou mogen worden. En gisteren had ik weer iemand voor me die 'netjes' helemaal naar links ging toen ik belde. Goed bedoeld, maar ik vind het niet fijn om verplicht te worden om een overtreding te begaan en betrouw mensen die naar links uitwijken bij het horen van een fietsbel niet.
Peter_K schreef: Gehoortoestellen voor mensen die slechthorend zijn zouden nòg beter zijn.
Mensen met een gehoorbeperking (en ervaring met een gehoortoestel) kunnen er misschien iets zinvols over zeggen, maar ik weet niet of zo'n toestel tijdens het fietsen (met de daarbij horende rijwind) echt nuttig is. Een spiegel lijkt me ook voor die mensen veel waardevoller.

Renaat
Man man, zondag kan ik voor het eerst in 6 weken weer een flink stuk door Nederland fietsen, en ik krijg me toch een zin van dit topic! Ik kan haast niet wachten... Gelukkig werkt fietsen therapeutisch bij me, dus zodra ik op weg ben zullen schofterige wielrenners, slechthorende plattelandsvrouwen en losgeslagen electrocoureurs me weer een zorg zijn :)
iceman schreef:Naar mijn idee gaat deze discussie eerder over een maatschappelijk probleem, namelijk de hedendaagse mentaliteit van ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken.

AlsKortom, laten we allemaal (dus ook wielrenners) een beetje rekening houden met elkaar en er rekening mee houden dat niet iedereen even snel kan/wil.

Dirk
helemaal mee eens. Laten we blij zijn dat er zoveel mensen fietsen in NL ipv autorijden. Er zijn zoveel verschillende snelheden, elektrische fietsen die hard gaan, sommige invalidewagentjes kunnen ook best snel, mensen met kinderen op fietsjes. Laten we gewoon rekening houden met elkaar. Wat ik zelf doe als ik door wil fietsen. toch op de gewone weg fietsen, ook al is er een fietspad. Niet helemaal veilig en waarschijnlijk ook niet volgens de NL wet, maar het fiets wel lekker door en het asfalt is ook beter. Ook ga ik niet op prime time zomer met prachtig in het weekend naar zandvoort fietsen, dan weet je dat het super druk is. Dan ga ik wel de polder in.
marjolein
iceman schreef:...zelf vloog ik laatst met 70 bijna over de kop toen ik van dezelfde Grebbeberg afreed met m'n racefiets en zo'n mormel voor mijn wielen rende terwijl zijn eigenaar zat te sms'en) etc.
De Grebbeweg, toepasselijk... :lol:
Op Google maps fietst daar toevallig zo een wielrenner die denkt dat heel de weg van hem is.
Doorgetrokken witte lijn? Oeps niet gezien... :?

https://www.google.com/maps?q=Grebbeber ... 7,,1,10.03

Greetz,
Bram
cycloantverpia schreef:Op Google maps fietst daar toevallig zo een wielrenner die denkt dat heel de weg van hem is.
Doorgetrokken witte lijn? Oeps niet gezien... :?
Die lijnen aan de zijkant geven de grenzen van de weg aan. Je hoort daar normaal geproken links van te rijden, zoals beide fietsers een plaatje eerder op google maps ook doen. Je mag overigens ook rechts ervan rijden, maar in principe is dat de weg niet meer en kun je rare dingen verwachten. Zoals putten of iets dergelijks.

Dat is ook een ergerlijk probleem met gezeur omtrent regels: mensen die erover zeuren kennen ze zelf vaak niet eens.
Peter_K schreef:
cycloantverpia schreef:Op Google maps fietst daar toevallig zo een wielrenner die denkt dat heel de weg van hem is.
Doorgetrokken witte lijn? Oeps niet gezien... :?
Die lijnen aan de zijkant geven de grenzen van de weg aan. Je hoort daar normaal geproken links van te rijden, zoals beide fietsers een plaatje eerder op google maps ook doen. Je mag overigens ook rechts ervan rijden, maar in principe is dat de weg niet meer en kun je rare dingen verwachten. Zoals putten of iets dergelijks.

Dat is ook een ergerlijk probleem met gezeur omtrent regels: mensen die erover zeuren kennen ze zelf vaak niet eens.
Inderdaad, een schitterend voorbeeld van iemand die denkt anderen 'onder de voeten' te moeten geven vanuit een gebrek aan kennis. Ik houd me - om diverse redenen - niet altijd netjes aan de regels (wat niet betekent dat ik mij niet netjes gedraag in het verkeer), maar ik krijg soms ook onder mijn voeten van mensen die mij denken mij te moeten terecht wijzen voor perfect wettelijk gedrag of gedrag waar de wetgeving mij zelf toe verplicht.

In ieder geval doen (voor zover de Belgische en de Nederlandse regels gelijk zijn, maar ik ben geneigd Peter daarin te geloven) geen van die twee fietsers iets wettelijk fout en ze lijken ook niemand te hinderen.

Renaat
Tsja, Peter K en Renaat, jullie kennen de regels ongetwijfeld goed. Maar in dit geval moeten de fietsers toch echt rechts van de doorgetrokken lijn blijven. Die strook is namelijk het verlengde van het vrijliggende fietspad verderop. Als jullie het niet geloven, kom gerust een rondje fietsen in Wageningen. Dan kun je het zelf zien...
Groet, Dirk
iceman schreef:Tsja, Peter K en Renaat, jullie kennen de regels ongetwijfeld goed. Maar in dit geval moeten de fietsers toch echt rechts van de doorgetrokken lijn blijven. Die strook is namelijk het verlengde van het vrijliggende fietspad verderop. Als jullie het niet geloven, kom gerust een rondje fietsen in Wageningen. Dan kun je het zelf zien...
Ik ken de Nederlandse regels niet heel goed, de Belgische fietsgerelateerde verkeersregels ken ik bijzonder goed.

De lokale situatie ken ik inderdaad ook niet, dus ik had terughoudender moeten zijn met het trekken van een conclusie. Nu ik de situatie via Google-maps wat verder heb bekeken moet ik je gelijk geven, die strook is inderdaad een (on-Nederlands) fietspad en die ene fietser is wettelijk gezien in overtreding is. (Niet dat ik vind dat zijn gedrag zo schadelijk is.)

Als het in Nederland vergelijkbaar is met België, dan zegt die doorgetrokken witte lijn overigens niets over het al dan niet in overtreding zijn van die ene fietser, maar enkel het verkeersbord 'verplicht (brom-) fietspad' (bord G12a in Nederland).

Renaat
Revanho schreef:
iceman schreef:Tsja, Peter K en Renaat, jullie kennen de regels ongetwijfeld goed. Maar in dit geval moeten de fietsers toch echt rechts van de doorgetrokken lijn blijven. Die strook is namelijk het verlengde van het vrijliggende fietspad verderop. Als jullie het niet geloven, kom gerust een rondje fietsen in Wageningen. Dan kun je het zelf zien...
Ik ken de Nederlandse regels niet heel goed, de Belgische fietsgerelateerde verkeersregels ken ik bijzonder goed.

De lokale situatie ken ik inderdaad ook niet, dus ik had terughoudender moeten zijn met het trekken van een conclusie. Nu ik de situatie via Google-maps wat verder heb bekeken moet ik je gelijk geven, die strook is inderdaad een (on-Nederlands) fietspad en die ene fietser is wettelijk gezien in overtreding is. (Niet dat ik vind dat zijn gedrag zo schadelijk is.)

Als het in Nederland vergelijkbaar is met België, dan zegt die doorgetrokken witte lijn overigens niets over het al dan niet in overtreding zijn van die ene fietser, maar enkel het verkeersbord 'verplicht (brom-) fietspad' (bord G12a in Nederland).

Renaat
Volgens mij is er in Nederland
1 regel: we trekken ons niet al te veel aan van regels. Dit is een vooroordeel
En regel 2: dat leidt soms tot asociaal gedrag.
Rutger schreef: Volgens mij is er in Nederland
1 regel: we trekken ons niet al te veel aan van regels. Dit is een vooroordeel
En regel 2: dat leidt soms tot asociaal gedrag.
Volgens mij zijn er in Nederland
1 teveel regels
2 teveel mensen die van anderen iets vinden, de z.g. regelneven en betweters :wink: